• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 13 خرداد 1399
کد مطلب : 101908
+
-

بازگشت نفتکش‌ها از ونزوئلا برای بارگیری

سخنگوی وزارت خارجه: اگر ونزوئلا در مورد صادرات محموله‌های جدید، تقاضایی را مطرح کند صادرات انجام خواهد شد

سیاست خارجی
بازگشت نفتکش‌ها از ونزوئلا برای بارگیری


 معاون وزیر خارجه: ونزوئلا درخواست تعمیر تاسیسات خود را از جمهوری اسلامی ایران داشته که این موضوع در حال بررسی است

ایران و ونزوئلا به همکاری مشترک در دوران تحریم ادامه می‌دهند، این پیامی است که در 2 روز اخیر 2 مقام دیپلماتیک ایران به دنیا مخابره کرده‌اند. دیروز آخرین نفتکش از کاروان نفتکش‌های ایران به ونزوئلا رسید.
سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته در پاسخ به سؤالی در ارتباط با اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا با دفاع از این اقدام و با تأکید بر اینکه براساس تجارت مشروع بین‌المللی صورت گرفته است در پاسخ به این سؤال که آیا بار دیگر این اتفاق خواهد افتاد گفت: اگر ونزوئلا در مورد صادرات محموله‌های جدید تقاضایی را مطرح کند با تمهیداتی که اندیشیده شده و خواهند شد به این کشور و سایر کشورهای نیازمند به این محموله‌ها، صادرات انجام خواهیم داد.
وی خاطرنشان کرد: آنچه از دید جمهوری اسلامی رخ داده، یک تجارت مشروع است که 2کشور حق دارند از آزادی تجارت برخوردار باشند، اما از آنجایی که آمریکایی‌ها به قلدری و یکجانبه‌گرایی عادت کرده‌اند، این مسئله را قبول نکردند. ایران و ونزوئلا تحریم نیستند، بلکه مورد تحریم یکجانبه و ظالمانه از سوی آمریکا هستند که هیچ کشوری ملزم به رعایت آن نیست.
2روز قبل هم غلامرضا انصاری، معاون اقتصادی وزارت خارجه ایران از تنظیم برنامه بازگشت نفتکش‌های رسیده به کشورخبر داده بود.
وی تأکید کرد: نفتکش‌های ایرانی بدون هیچ حادثه و گرفتاری تولیدات پایین دستی ما را به ونزوئلا رساندند و همکاری بسیار خوبی میان 2 کشور وجود دارد.
انصاری با بیان اینکه ونزوئلا درخواست تعمیر تاسیسات خود را از جمهوری اسلامی ایران داشته که این موضوع در حال بررسی است ادامه داد: ونزوئلا یکی از بازارهای خوب برای تولیدات پایین دستی و نفت ما به شمار می‌رود و درصورتی که متقاضی باشند می‌توانیم در بخش‌های مختلف این همکاری‌ها را ادامه دهیم.
در 3 هفته اخیر کاروانی متشکل از 5نفتکش فاکسون، فورچون، پتونیا ، فارست و کلاول رهسپار دریای کارائیب شدند و در شرایطی که ارتش آمریکا تهدید به توقیف این نفتکش‌ها کرده بود با اسکورت ارتش و جنگنده‌های ونزوئلا یک به یک در سواحل ونزوئلا پهلو گرفتند که آخرین نفتکش ایران دیروز به مقصد رسید.
2 نفتکش ایران هفته گذشته سوخت خود را تخلیه کردند و آخر هفته بنادر شرکت ملی نفت ونزوئلا (PDVSA) را ترک کردند.
براساس آمار سایت‌های رصد دریایی، فورچون (Fortune) روز یکشنبه به سمت بندرعباس حرکت کرد که احتمالا پس از 2هفته ایران و ونزوئلا تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند و واشنگتن در حال رصد این عرضه سوخت است و به دولت، بنادر، کشتی‌داران و بیمه‌گران هشدار داده است که درصورت کمک به نفتکش‌ها با اقدامات تحریمی مواجه خواهند شد.
در بیشتر از1800پمپ بنزین در ونزوئلا، خودروداران می‌توانند ماهانه 60تا 120لیتر بنزین با نرخ یارانه‌ای حدود 2.5دلار در هر لیتر خریداری کنند. بیش از این مقادیر دیگر شامل یارانه نمی‌شود و گران‌تر است.
در 10روز اخیر و همزمان با ورود نخستین محموله سوخت ایران به ونزوئلا، موجی از پیام‌های تشکر فعالان فضای مجازی در ونزوئلا در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده بود.
آمریکا از‌ماه گذشته مدعی شده بود که ایران در حال انتقال تجهیزات تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌های ونزوئلاست و در ازای آن 9تن طلا از طریق هواپیماهای ماهان به ایران منتقل شده، اما این ادعا را سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه و حجت‌الله سلطانی سفیر ایران در ونزوئلا تکذیب کردند.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به بهانه دور زدن تحریم‌های آمریکا توسط ایران و ونزوئلا خواستار تحریم هواپیمایی ماهان شده بود.
ایران و ونزوئلا از زمان ریاست‌جمهوری هوگو چاوز و محمود احمدی‌نژاد روابط خود را بیش از پیش گسترش دادند که این روابط به همکاری‌های اقتصادی چند وجهی منجر شد؛ به شکلی که ایران پروژه‌های ساخت‌وساز مسکن در ونزوئلا را اجرا کرد و نیز خط تولید خودرو را در این کشور به راه انداخت.
ایران و ونزوئلا همچنین بانک مشترکی برای همکاری‌های اقتصادی ایجاد کردند، اما همه پروژه‌های مشترک شامل بانک، ساخت مسکن و تولید خودرو به‌دلیل وضعیت بحرانی اقتصادی در ونزوئلا به محاق رفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید