• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 11 خرداد 1399
کد مطلب : 101724
+
-

شهردار نیویورک در مقابل رئیس‌جمهوری

شهردار نیویورک در مقابل رئیس‌جمهوری

محمد سرابی _ خبرنگار

شهردار سابق نیویورک خواستار استعفای شهردار مینیاپلیس شده است. در آشوب‌های مینیاپلیس، شهردار در مقابل رئیس‌جمهور قرار گرفته است. همزمان که ترامپ معترضان به قتل «جورج فلوید» را تهدید به برخورد شدید و نظامی کرد، «جاکوب فری» شهردار مینیاپلیس از اعتراض به اقدام خشونت‌آمیز پلیس حمایت کرد و گفت پلیس با فشار زانو بر گردن متهم باعث مرگ او شده. او گفت: 4مأمور پلیس که در این بازداشت نقش داشتند، اخراج شدند؛ درحالی‌که خبر قبلی از «مرخصی اجباری» آنها اطلاع داده بود. اکنون هم مقامات محلی و ایالتی و هم رئیس‌جمهور و شخصیت‌های کشوری درباره اتفاقاتی که در مینیاپلیس افتاده است، اظهارنظر کرده و در محدوده اختیارات خود دستوراتی داده‌اند اما جاکوب فری عقیده دارد رئیس‌جمهوری که نیرو‌های گارد ملی را روانه این شهر کرده است چیزی درباره مینیاپلیس نمی‌داند. ترامپ هم او را که عضو حزب دمکرات است «چپ افراطی» نامید. او مانند دفعات گذشته که پیام‌های خود را از طریق شبکه توییتر می‌فرستاد، این ‌بار در نخستین پیام خود نوشته بود که «یا شهردار می‌تواند شهر را تحت کنترل خود درآورد یا نیرو‌های گارد ملی را اعزام می‌‌کنم» و در پیام دومش آورده بود: «ما همه‌‌چیز را کنترل خواهیم کرد و وقتی غارتگری شروع شود تیراندازی (به معترضان) هم شروع می‌شود.» شهردار مینیاپلیس در پاسخ به این پیام‌ها که او را به ضعف متهم کرده بود، اظهار کرد:
«ضعف این است که هنگام بحران مسئولیت رفتار خود را قبول نکنیم و انگشت اتهام را به سوی دیگران بگیریم. ترامپ چیزی درباره قدرت مینیاپلیس نمی‌داند. ما به اندازه جهنم قوی هستیم.» البته جاکوب فری به جبهه آشوبگران نپیوسته و در اظهارات دیگری خواستار پایان یافتن ناآرامی‌ها مخصوصا آتش‌زدن اموال و مکان‌های عمومی شده است. همه اینها نشان از اختیارات گسترده شهرداران در شهرهای بزرگ دنیا و در قالب مدیریت یکپارچه شهری دارد.

مهم‌ترین مکان عمومی که در این مدت آتش زده شد، یک ایستگاه مرکزی پلیس بود. گفته می‌شود زمانی که احتمال آتش‌گرفتن ساختمان جدی شد، شهرداری به کارکنان پلیس اعلام کرد که ساختمان را تخلیه کنند. «رودلف جولیانی» که قبلا شهردار نیویورک بود و اکنون وکیل رئیس‌جمهور است در حمایت از ترامپ به فاکس‌نیوز گفت که اگر کسی می‌خواهد در امان باشد نباید در انتخابات به دمکرات‌ها رأی دهد. مقصود او دولت محلی مینیاپلیس است؛ زیرا هم شهردار و هم فرماندار آن که با رأی مردمی انتخاب شدند، دمکرات هستند. جاکوب فری سابقه طولانی در دولت محلی دارد؛ زیرا از سال 2013عضو شورای شهر مینیاپلیس بوده و در سال  2017هم شهردار شده است. او از 5سال پیش برنامه‌هایی برای کاهش آلایندگی هوا در این شهر اجرا و آلاینده‌ها را مجبور به پرداخت هزینه کرد. جاکوب فری یک سال بعد از رسیدن به شهرداری مینیاپلیس با استفاده از قوانینی که به شهردار اجازه می‌دهد بر عملکرد پلیس نظارت داشته باشد، میزان نصب دوربین‌ روی لباس افسران پلیس را بیشتر کرد. اکنون که 2 سال از این تغییرات می‌گذرد، حادثه قتل متهم سیاهپوست رخ داده است. رئیس شورای شهر مینیاپلیس درباره قتل این مرد گفته است که اگرچه دولت محلی و ملی درباره این اتفاق تحقیق می‌کنند اما به‌دلیل اینکه «جورج فلوید» مرده‌ است، نمی‌توان درباره عدالت چیزی گفت. براساس نقل قول سایت استارتریبیون «لیزا بندر» گفت: وقتی او (فلوید) تقاضای کمک می‌کرد باید به او کمک می‌شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید