• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10159
+
-

مرد گفت‌و گو

بن علوی وزیر خارجه 73 ساله عمان از چهره‌های تعیین کننده جهان عرب است

سیاوش فلاح پور|خبرنگار:

خاورمیانه طی 2 دهه گذشته چهره‌های مختلفی از یوسف بن‌علوی،  دیپلمات کهنه‌کار عمانی به‌خود دیده است. اعراب از او با عنوان «خنجر عمانی» یاد می‌کنند؛ لقبی که بعد از مخالفت تند و صریح بن‌علوی با پیشنهاد عربستان برای ارتقای شورای همکاری به اتحادیه خلیج‌فارس (با واحد ارزی و نیروی نظامی مشترک) به او داده شد. اما وزیر خارجه 73ساله عمان برای ایرانی‌ها بیشتر یادآور گفت‌وگو و حل بحران‌های سیاسی است،  صفتی که به‌طور مشخص بعد از نقش محوری عمان و یوسف بن‌علوی در مذاکرات پنهانی ایران و آمریکا در مسقط در افکار عمومی ایرانیان نقش بسته است.
بن‌علوی چند هفته بعد از رسانه‌ای شدن خبر مذاکرات ایران و آمریکا در مسقط در پاسخ به خبرنگار العربیه عربستان که با اصرار از او می‌پرسید چرا عمان بدون اطلاع همسایگان عرب خود چنین شاهراه دیپلماتیکی در اختیار تهران قرار داده گفته بود: به این علت که می‌خواستیم مانع از وقوع جنگ شویم،  آیا شما به‌دنبال جنگ هستید؟
آغاز راه زندگی سیاسی این دیپلمات موفق و با تجربه خاورمیانه اما به بیابان‌های ظفار بازمی‌گردد، زمانی‌که بن‌علوی در قامت چریکی انقلابی علیه حکومت سلطنتی عمان وارد جنگ شده بود؛ اگرچه عمر فعالیت‌های نظامی وی کوتاه بود و به گفته خودش با پررنگ شدن وابستگی‌های سازمانی و فکری انقلابیون به شوروی،  ترجیح داد مبارزه را رها کند و برای ادامه تحصیل راهی کویت شود.
سال 1970و روی کار آمدن سلطان جوان برای عمانی‌ها به‌معنای پایان بحران‌های سیاسی و آغاز گفت‌وگوهای ملی بود؛ گفت‌وگوهایی که نقطه آغاز آن،  درخواست سلطان قابوس از نیروهای عمانی خارج از این کشور برای بازگشت به مسقط به‌منظور مشارکت در توسعه این کشور جنگ‌زده بود و به این ترتیب یوسف بن‌علوی نیز مجددا به وطن خود بازگشت و از آن زمان روند فعالیت‌های حکومتی وی در پست‌های مختلف کلید خورد؛ ازجمله عضویت در کمیته حسن نیت عمان که وظیفه‌اش سفر به پایتخت‌های عربی و رایزنی با مقامات سیاسی کشورها با هدف توسعه روابط خارجی عمان بود.
درخشش بن‌علوی در حوزه روابط خارجی موجب شد به فرمان سلطان قابوس تنها دو سال بعد به‌عنوان سفیر این کشور در لبنان منصوب شود و در نهایت مسیر پیشرفت مرد شماره یک دیپلماسی عمان از سال 1997تا به امروز بوده است.
روزنامه العرب در گزارشی که چند سال پیش درباره دیپلمات‌های مشهور عرب منتشر کرده بود، نوشت: یوسف بن‌علوی مرد میانجیگری‌های خاورمیانه است و در این لقب،  تنها امیر کویت توانایی رقابت با او را دارد.
وزیر خارجه عمان در حالی امروز با وزیر خارجه کشورمان دیدار می‌کند که  گفته می‌شود حامل پیام از طرف آمریکاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید