• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 10 خرداد 1399
کد مطلب : 101562
+
-

فیلم‌های بزرگان با برچسب جشنواره فیلم کن اکران می‌شوند

جشنواره‌ای که نیست

جشنواره
جشنواره‌ای که نیست


محمدناصر احدی ـ روزنامه‌نگار

فیلم پرستاره «گزارش فرانسوی» ساخته وس اندرسون، «یک دور دیگر» به کارگردانی توماس وینتربرگ و «مادران حقیقی» اثر نایومی کاواسه تعدادی از فیلم‌های مؤلف معتبری هستند که انتظار می‌رود برچسب کن2020 را دریافت کنند. این فیلم‌ها در میان فهرست اولیه 50فیلمی هستند که توسط تیه‌ری فرمو -دبیر هنری جشنواره کن- و کمیته انتخاب وی برگزیده شده است. این فیلم‌ها به‌طور رسمی در تاریخ 3ژوئن (14خرداد) اکران می‌شوند.
به گزارش ورایتی، با توجه به اینکه امسال جشنواره فیلم کن به‌صورت فیزیکی برگزار نمی‌شود، طبیعتاً این سؤال پیش می‌آید که چنین برچسبی چه کارکردی خواهد داشت؛ به هر حال، همانطور که سال گذشته «انگل» بونگ جون هو نشان داد، جشنواره فیلم کن پایگاه قدرتمندی برای فیلم‌های هنری در سراسر جهان است.
غالبا اکران سینمایی فیلم‌ها و همچنین حضورشان در مجموعه جشنواره‌ها و فصل جوایز با جشنواره کن آغاز می‌شود. با اینکه کنِ امسال با زرق‌وبرق مهمش، افتتاحیه‌هایی با حضور ستارگان و انبوه روزنامه‌نگاران برگزار نمی‌شود، حداقل برخی از برگزیده‌های به‌دقت انتخاب‌شده‌اش قصد حضور در مراسم جوایز و جشنواره‌های بین‌المللی را دارند. البته به‌رغم زمزمه‌های اولیه درخصوص همکاری مشترک جشنواره فیلم ونیز و کن، به گفته برخی منابع، دیگر چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.
فهرست فیلم‌های جشنواره کن2020 شامل فیلم‌هایی است که در ابتدا برای بخش‌های مختلف اصلی این جشنواره برگزیده شده‌اند، به‌خصوص بخش‌های رقابتی، نوعی نگاه، هفته منتقدان و بخش جانبی فیلم‌های بلند اول و دوم. طبق مصاحبه‌های پیشین تیه‌ری فرمو، فیلم‌هایی که برای برچسب کن در نظر گرفته شده‌اند، در میان آثار ژوئن امسال تا‌ ماه مه سال آینده به نمایش درمی‌آیند. وی اضافه کرده که به سایر متقاضیان این امکان داده شده که در ‌ماه نوامبر برای جشنواره کن2021 وارد روند انتخاب شوند.
بر طبق شنیده‌ها، علاوه بر وس اندرسون، توماس وینتربرگ و نایومی کاواسه، فرانسوا ازن و اپیچاتپونگ ویراستاکول از دیگر فیلمسازانی هستند که برچسب کن را پذیرفته‌اند. ممکن است سوفیا کاپولا هم با فیلم جدیدش در میان این فیلمسازان حاضر باشد. علت اینکه این فیلم‌های معتبر -به‌جای صبرکردن برای حضور در جشنواره‌های دیگری مثل ساندنس، برلین یا کن سال آینده- برچسب جشنواره کن را پذیرفته‌اند، از زمان‌بندی برای اکران منطقه‌ای تا استراتژی‌های پخش‌کنندگان و برنامه کاری فیلمسازان، متفاوت است. 
جشنواره‌هایی مثل تورنتو و سن‌سباستین همچون جشنواره‌های نیویورک، بوسان، مکزیکو و...، در میان تکاپوی سایر جشنواره‌ها، آماده پذیرش فیلم‌های انتخاب‌شده‌ توسط کن حتی برای بخش اصلی‌شان هستند. بعضی فیلم‌ها هم برای جشنواره لومیر خود تیه‌ری فرمو در لیون برگزیده می‌شوند. همچنین جشنواره فیلم کن با بازگشایی سینماها اکران‌هایی را برای برخی فیلم‌ها به‌منظور حمایت از نمایش‌دهندگان فیلم در سراسر فرانسه ترتیب خواهد داد.





این خبر را به اشتراک بگذارید