• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 8 خرداد 1399
کد مطلب : 101496
+
-

در پی احداث و توسعه 4بوستان تا پایان مردادماه در شهر تهران رخ می‌دهد

50هکتار بوستان جدید هدیه تابستانی به شهروندان

از سال 96تا حالا 15قطعه باغ و اراضی مشجر به مساحت تقریبی 66هکتار تملک و تبدیل به بوستان‌ عمومی شده است و 17قطعه باغ در آستانه تملک قرار دارد

گزارش
50هکتار بوستان جدید هدیه تابستانی به شهروندان

محمود مولایی- خبر‌نگار

زمانی باغ‌های تهران شهره بود، اما سالیانی نه خیلی دور و نه خیلی نزدیک بسیاری از این باغات به برج‌های بلند تبدیل شد تا با لغو مصوبه برج‌باغ و مصوبه جدید، تملک برخی از باغات باقیمانده و تبدیل به بوستان‌های عمومی در دستور کار قرار بگیرد.
طی سال‌های اخیر حفظ، تملک و تبدیل باغات به بوستان‌های شهری از اولویت‌های سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران بوده است. طوری که از سال 96تا به امروز 15قطعه باغ و اراضی مشجر در مناطق 2، 7، 8، 11، 13، 14و 17به مساحت تقریبی 66هکتار تملک شده است. مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران معتقد است با تملک باغات و تبدیل آن به بوستان‌های عمومی اهداف مهمی در راستای توسعه فضاهای همگانی به سرانجام می‌رسد. علی‌محمد مختاری درباره این اهداف به همشهری می‌گوید: «حفاظت از میراث طبیعی شهر تهران و حفظ باغات و اراضی مشجر، توزیع مناسب فضای سبز خصوصا در مناطق کم برخوردار، احداث بوستان در محلات فاقد بوستان وکم برخوردار، حفظ کاربری باغات و فضای سبز در طرح تفصیلی و پیگیری آن از اهداف ما‌ست.» او ادامه می‌دهد: «همچنین با تلاش‌های صورت گرفته جهت توسعه فضای سبز در شهر تهران هم‌اکنون به‌طور متوسط سرانه فضای سبز درون‌شهری تهران به میزان 33/16مترمربع به ازای هر نفر بوده و سرانه فضای سبز برون‌شهری تهران به میزان 51/24مترمربع به ازای هر نفر است.»‌ این در حالی است که  17قطعه دیگر از اراضی مشجر و باغات شهر تهران نیز در مناطق مختلف با اولویت مناطق کم‌برخوردار شناسایی شده که در مراحل ارزیابی و توافق با مالکین است. از آنجا که توافق نهایی صورت نگرفته، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها درباره جزئیات این باغ‌ها توضیح نمی‌دهد. مختاری اما می‌گوید: «شناسایی این باغات براساس شاخص‌های ارزیابی ویژه‌ای صورت می‌گیرد، بر این اساس باغات و اراضی مشجر و موارد پیشنهادی دیگر ابتدا توسط مناطق مربوطه به کمیته‌ای که به‌منظور تعیین اولویت تملک اراضی مورد اشاره تشکیل شده است اعلام می‌شود، سپس ملک مذکور با توجه به شاخص‌های درنظر گرفته شده ازجمله نوع  زمین، وضعیت منطقه و محله از نظر برخورداری از فضای سبز، پهنه و کاربری زمین، معارضین و... بررسی و امتیاز بندی می‌شوند و املاکی که حدنصاب لازم را دارا باشند، به سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران معرفی شده تا مراحل ارزیابی ملک و توافق با مالکین انجام پذیرد.» او یادآور می‌شود: «درصورت توافق با مالکین ملک خریداری و به بوستان عمومی تبدیل خواهد شد. هم‌اکنون 17قطعه از اراضی باغات و اراضی مشجر در مناطق 10، 11، 12، 14، 16و 17شناسایی و تعیین اولویت شده که در مراحل ارزیابی و توافق با مالکین آنهاست. » 

بهره‌برداری از بوستان وثوق‌الدوله تا پایان مرداد
بحران شیوع کرونا در تهران برخی از فعالیت‌های سازمان بوستان‌ها را مختل کرده است. مدیرعامل سازمان بوستان‌ها تأکید می‌کند که سعی شده فعالیت‌ها ادامه یابد و ادامه می‌دهد: «در سال 1398با تمام مشکلات و محدودیت‌های موجود بالغ بر 15بوستان در شهر تهران احداث شده است؛ ازجمله این بوستان‌ها می‌توان به بوستان بانوان مرضیه حدیدچی واقع در منطقه 4به مساحت 35هکتار و بوستان پدر به مساحت 1/1هکتار در منطقه 2(که یکی از باغات خریداری شده بوده است) و به‌طور مشخص توسط سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران احداث شده، اشاره کرد. هم‌اکنون نیز بوستان‌های دیگری مانند بوستان وثوق‌الدوله در منطقه 14، بوستان زندگی در منطقه12، فاز اول بوستان چهار باغ در منطقه 3، بوستان گل‌ها در منطقه 2و... در دست انجام است.»
به گفته مختاری، بوستان وثوق‌الدوله که یکی از باغات تملک شده توسط شهرداری تهران است تا پایان مرداد‌ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد. او تأکید می‌کند: «در این‌باره موارد بسیاری وجود دارد؛ مثلا بوستان وثوق‌الدوله(سلیمانیه) یکی از باغ‌های منطقه 14است که با مساحت تقریبی 2هکتار در بزرگراه شهید محلاتی، خیابان 10فروردین، میدان شهدای تفحص، خیابان سهیل جنب کلانتری 12واقع شده است. این باغ متعلق به بنیاد مستضعفان بوده که توسط شهرداری تهران تملک شده است.» مدیرعامل سازمان بوستان‌ها می‌گوید: «با توجه به کمبود سرانه فضای سبز موجود در منطقه 14، باغ قدیمی موسوم به وثوق الدوله تملک شده و با حفظ درختان و بافت قدیمی و بهره‌گیری از سبک باغ‌سازی ایرانی - اسلامی در حال تبدیل به بوستان عمومی است. طراحی این بوستان با ایده اصلی طرح باغ از شیوه باغ‌سازی ایرانی - اسلامی است. با توجه به اقدامات انجام شده و پیشرفت کار، این بوستان تا پایان مرداد‌ماه سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. به‌منظور رفاه حال شهروندان محترم منطقه ابنیه و امکانات مناسبی جهت این بوستان درنظر گرفته شده است.» 
مرمت واستحکام‌بخشی عمارت وثوق‌الدوله برای افزایش طول عمر این بنای میراثی و باز زنده‌سازی‌ این بنای ارزشمند با کاربری‌های فرهنگی واجتماعی برای افزایش سرانه‌های خدمات فرهنگی منطقه از اقدامات سازمان بوستان‌ها است. همچنین در محوطه بوستان نیز علاوه بر حفظ باغ قدیمی و بازپیرایی مناسب فضای سبز براساس باغ‌سازی ایرانی - اسلامی در حال اجراست. علی‌محمد مختاری معتقد است ارتقای کمی و کیفی فضاهای واجد هویت تاریخی، فرهنگی و اجتماعی در شهر تهران به‌منظور تقویت و رونق و ارتقای جریان زندگی شهری از اهداف آرمانی این سازمان است. در عین حال، او اهداف کلی سازمان بوستان‌ها را چنین معرفی می‌کند: 1- حفظ یک بنای تاریخی ارزشمند برای تاریخ وهویت شهرتهران 2-استفاده از ظرفیت‌های این بنا برای خدمت رسانی به مردم منطقه جنوب شرقی تهران.
با همه اینها، تملک باغ‌ها امسال همچنان ادامه خواهد داشت تا بوستان‌های عمومی شهر اضافه شود.

ادامه طرح کمربند سبز در سال 99
طرح بزرگ احداث کمربند سبز پیرامون شهر تهران به مساحت پنجاه هزار هکتار از سال 1366توسط سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران آغاز شده و تا‌کنون بیش از 42800هکتار آن به اتمام رسیده است. این طرح از الویت‌های سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران بوده و براساس برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران توسعه سالانه به میزان حداقل هزار هکتار باید انجام پذیرد. مختاری در این باره می‌گوید:« در سال 1399نیز همانند سال‌های گذشته نسبت به شناسایی بیش از هزار هکتار از عرصه‌های مناسب کاشت در پیرامون شهر تهران در حریم مناطق مختلف انجام شده است که پس از بررسی‌های لازم و هماهنگی با ارگان‌ها و دستگاه‌های ذیربط جهت تحویل اراضی اقدام لازم   توسعه فضای سبز و درختکاری در آنها با توجه به ساختار گیاهی منطقه و استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم و سازگار با شرایط آب و هوایی محل انجام خواهد شد.» لازم به ذکر است که سال گذشته 1290هکتار جنگل‌کاری در قالب طرح فوق در 15اسفندماه سال 1398توسط ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد. 

جزئیاتی از 4بوستانی که تا پایان مرداد امسال احداث شده یا توسعه می‌یابند
بوستان وثوق‌الدوله

محل: 
منطقه 14، بزرگراه شهید محلاتی
وسعت:
 2هکتار
ویژگی‌ها:
 طراحی این بوستان براساس شیوه باغ‌سازی ایرانی - اسلامی است.
 بوستان وثوق‌الدوله زمین بازی و ورزشی، حیاط‌های مراکشی، تاکستان، کبوترخانه، آبنماها و گلگشت خواهد داشت.

بوستان زندگی
محل: 
منطقه 12، محله هرندی
وسعت: 
22هکتار
ویژگی‌ها:
فضاهای جدید ازجمله سالن سرپوشیده با سازه سبک به مساحت 10هزار مترمربع روی پارکینگ زیر سطحی جهت اجرای شهر کودک، دیوار پیرامونی به طول 1800متر از ویژگی‌های  بوستان زندگی است.

بوستان چهارباغ
محل:
 منطقه 3،  بین بزرگراه‌های  شهیدان سلیمانی و همت
وسعت:
 12هکتار
ویژگی‌ها: 
مساحت بوستان چهارباغ  45هکتار است. 15هکتار از این مساحت متعلق به باغ ایمان، 10هکتار متعلق به باغ آفرینش، 6هکتار متعلق به باغ دانش و 12هکتار متعلق به باغ بهشت است. 

بوستان گل‌ها (باغ گل‌ها)
محل:
منطقه 2، در محدوده بوستان گفتگو
وسعت: 
13تا 14هکتار
ویژگی‌ها:
 احداث باغ گل‌ها به‌منظور فروش گل‌های گوناگون در این بوستان نیست. در باغ گل‌ها انواع گل‌های پیازی، بهاره، پاییزه و... کشت می‌شود و این بوستان گونه‌های گیاهی همانند باغ گیاه‌شناسی نخواهد داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید