• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 6 خرداد 1399
کد مطلب : 101306
+
-

سفرهای بی‌محابا و بازگشت به نقطه قرمز

یادداشت
سفرهای بی‌محابا و بازگشت به نقطه قرمز

محمد باریکانی- دبیر گروه زیست‌بوم

ایرانی‌ها تشنه سفر و خسته از 4‌ماه خانه‌نشینی، پروتکل‌های بهداشتی را نادیده گرفتند ‌و با شوخی‌گرفتن فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و نکات بهداشتی در تعطیلات عید فطر جاده‌های ایران را چنان تسخیر کردند که روند ابتلا به کرونا در کشور بار دیگر شیب افزایشی گرفت و استان‌های سفید عاری از ویروس مهاجم، قرمز شدند.
یک هفته تعطیلات به پایان رسید و در شرایطی که ستاد مقابله با کرونا با پیش‌بینی افزایش سفر، پروتکل‌های سفر ایمن را منتشر کرد، باز هم شیب ابتلا به کرونا در کشور بالا رفت و تا ظهر دیروز بیش از 2هزار مورد ابتلا به کرونا ثبت شد. سفر همچنان عامل اصلی ابتلا به کرونا‌ست و مسافران نوار سبز شمالی در یک هفته اخیر سهم زیادی در جولان مجدد کووید-19 در استان‌های شمالی کشور به‌ویژه استان مازندران خواهند داشت.
گشایش مراکز گردشگری، رستوران‌ها، موزه‌ها، مراکز اقامتی و برگزاری تورهای طبیعت‌گردی البته با رعایت نکات بهداشتی آزاد شد. این تصمیم به عادی‌شدن تدریجی وضعیت سفر در کشور منجر می‌شود. اما نکته آن است که هنوز سفرهای از پیش برنامه‌ریزی شده با تورهای گردشگری که نکات بهداشتی را سرلوحه فعالیت خود قرار می‌دهند، مورد توجه نیست و موج سفرهای خودرویی ایرانی‌ها شدت می‌گیرد.
کرونا هنوز از ایران رخت برنبسته و مسئولان ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده‌اند، کووید-19 در ایران مدیریت شده است. سفرهای بی‌ضابطه و عطش ایرانی‌ها برای گشت‌وگذار در کشور آن هم پس از 4‌ماه محدودیت و خانه‌نشینی اما، وضعیت استان‌های شمالی به‌ویژه مازندران را بار دیگر قرمز کرده است.
رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران نگران از بازگشت دوباره پیک ابتلا به کرونا از مردم خواست از سفر به شمال کشور خودداری کنند تا «زنجیره انتقال»  ویروس قطع شود. نماینده تنکابن در مجلس   گلایه کرده که هیچ‌گونه غربالگری در ورودی شهرهای گیلان انجام نمی‌شود و از مردم خواست لااقل پروتکل‌های بهداشتی را در سفر جدی بگیرند. چابهار در استان سیستان و بلوچستان که نقطه‌ای امن و سفید بود، 2روز قبل رنگ قرمز به‌خود گرفت و ورود و خروج خودرو در منطقه ممنوع شد.
تابستان، فصل طلایی سفرهای داخلی در حال رسیدن است. کرونا هنوز در ایران قربانی می‌گیرد و سفرهای تابستانی در ماه‌های آینده با افزایش بیشتر مواجه خواهد شد. قیمت سفرهای برنامه‌ریزی شده نیز پس از رکود شدید گردشگری افزایش خواهد یافت و بدین‌ترتیب، کووید-19 نشسته بر بال سفرهای انفرادی و محافظت‌نشده بار دیگر در ماه‌های آینده، شهرهای کشور را یک به یک پشت سر خواهد گذاشت و جایگاه ایران در جدول جهانی ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید