متهمان پرونده سقوط هواپیمای تهران - یاسوج در دادگاه کارکنان دولت محاکمه شدند
دفاع در برابر اتهام 66قتل شبهعمد
27ماه پس از سقوط مرگبار هواپیمای ایتیآر شرکت آسمان در ارتفاعات دنا که منجر به جانباختن 66سرنشین آن شد متهمان این حادثه که تنی چند از مسئولان شرکت هواپیمایی، شرکت آسمان و شرکت فرودگاههای کشوری هستند در برابر اتهام قتل شبه عمد 66نفر به دفاع از خود پرداختند.
به گزارش همشهری، صبح دیروز خانوادههای 66جانباخته سقوط هواپیمای تهران - یاسوج که هنوز داغدار عزیزانشان هستند در مجتمع قضایی کارکنان دولت در میدان ارگ جمع شدند تا دفاعیات افرادی را که براساس کیفرخواست صادر شده در جان باختن عزیزانشان مقصر هستند بشنوند. این افراد 18متهم شامل سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت هواپیمایی آسمان و شرکت فرودگاههای کشور بهعنوان شخصیتهای حقوقی و 15متهم دیگر شامل رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل وقت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی، مدیرعامل وقت شرکت آسمان، مدیرکل فرودگاه یاسوج و... هستند که اتهاماتشان عدمرعایت نظامات و مقررات دولتی منتهی به سقوط هواپیما و منجر به قتل شبهعمد 66نفر، معاونت در جعل رایانه، استفاده از اسناد مجعول رایانه و گزارش خلاف واقع است. پیش از این 2جلسه برای رسیدگی به این پرونده در شعبه 1057مجتمع قضایی کارکنان دولت به ریاست قاضی عالیشاه برگزار شده بود. در نخستین جلسه که در اسفندماه سال گذشته برگزار شد نماینده دادستان به دفاع از کیفرخواست پرداخت و شاکیان که اولیای دم سرنشینان هواپیما بودند، برای مقصران حادثه درخواست اشد مجازات کردند. در دومین جلسه که در فروردینماه امسال برگزار شد هم تعدادی از متهمان به دفاع از خود پرداختند و روز گذشته نیز سایر متهمان از خود در برابر اتهام قتل شبه عمد 66نفر دفاع کردند.
در دادگاه
در جلسه محاکمهای که دیروز از ساعت 9 آغاز شد و تا 13:30ادامه یافت تعدادی از متهمان یک به یک به دفاع از خود پرداختند و همگی اعلام کردند که اتهامات وارده را قبول ندارند و بیگناه هستند. یکی از آنها مدیر ایمنی وقت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور بود. او در دفاع از خود گفت: براساس اطلاعات موجود وقتی که هواپیما وارد محدوده فرودگاه یاسوج میشود، فقط در شرایطی که موتورش از بین برود یا شرایط فشار داخلی کابین افت کند، میتواند ارتفاع آن را از ١٥ هزار پا پایین آورد. این هواپیما در ٢٥ مایلی فرودگاه به ارتفاع زیر ١٧هزار پا میآید درحالیکه اصلا شرایط غیرنرمالی نداشته و هواپیما تا ارتفاع ١٤هزار پایی با اختیار خلبان پایین آمده است. هواپیما در ٤٢ ثانیه انتهایی پیش از برخورد با کوه، دچار شرایطی شد که بغرنج بوده و تا قبل از آن شرایط نامناسبی نداشته و خلبان مرتکب خطا شده است.
در ادامه یکی دیگر از مسئولان سابق شرکت فرودگاهها به دفاع از خودش پرداخت و گفت: حوزه فرودگاهی هیچ تأثیری در سانحه نداشته و مهمترین نقش بر عهده مدیر فرودگاه است. ۴۵ میلیارد تومان برای ارتقای استانداردسازی فرودگاه یاسوج هزینه کردیم؛ اقدامات هواشناسی به ما ارتباطی ندارد. آیا تجهیزات هواشناسی از روز سانحه تاکنون ارتقا یافته است؟ شرایط کنونی فرودگاه درست مثل قبل از وقوع این حادثه است. من در این حادثه هیچ نقشی نداشتم و اعتقاد دارم که نظریه کارشناسی غیرقابل استناد است.
دفاعیات رئیس سازمان هواپیمایی
در ادامه رئیس دادگاه اتهامات رئیس سازمان هواپیمایی کشور را تفهیم کرد و از او خواست به دفاع از خود بپردازد. متهم در دفاع از خودش گفت: ما نظارتهای خودمان را براساس آنچه که باید انجام دادیم و کوتاهی نکردیم. همه فرودگاههای دنیا محدودیتهایی را برای پرواز دارند، این محدودیتها برای خلبان مشخص است که باید با توجه به این محدودیتها چگونه پرواز کند. در این حادثه خلبان، نسبت به دید خود کاملا آگاهی داشته و تمام اطلاعات هواشناسی نیز درست بوده است. از سوی دیگر این خلبان عادت داشته به اینگونه پرواز، یعنی از ١٠٠ پرواز، ١٠ پرواز را به این صورت انجام میداد. خلبان در پرواز خود بهدنبال زمین میگشت تا زودتر بنشیند درحالیکه کاملا به اطلاعات هواشناسی آگاه بود. آنچه کارشناسان انجام دادند اصلا قابل دفاع نیست.
در ادامه این جلسه تعداد دیگری از متهمان از خود دفاع کردند و در نهایت قاضی از نماینده سازمان هواپیمایی کشوری خواست درخصوص این حادثه توضیح دهد. او گفت: اصل این کارشناسی دارای ایراد است. چراکه 2 نفر از این کارشناسان از افراد برکنار شده سازمان هواپیمایی کشوری بوده و برخی دیگر اصلا تحصیلات مرتبط با این موضوع را نداشتند. برخورد هواپیما به کوه هیچ ارتباطی به عدمنصب ای. دی نداشت و نمیتوان با دلایل نادرست همه قواعد هوانوردی را زیر سؤال برد. چراکه سازمان هواپیمایی کشوری براساس مقررات بینالمللی عمل کرد. باید سازمان هواشناسی پاسخگو باشد و تجهیزات هواشناسی ارتباطی به شرکت فرودگاهها ندارد. هیچچیز از سوی مأمور کنترل برج مراقبت به خلبان پیشنهاد داده نشده است. ۳ نفر در برج مراقبت بودهاند درحالیکه درنظریه کارشناسی گفته شده که در برج مراقبت ازدحام بوده است.
اظهارات متهمان درخصوص مقصر بودن خلبان هواپیما در شرایطی بود که گزارش تیم کارشناسی قضایی نشان میدهد در این حادثه شرکت آسمان 45درصد، سازمان هواپیمایی کشوری 40درصد، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی 10درصد و تیم پروازی تنها 5درصد قصور داشتهاند. حادثهای صبح 29بهمن 96رخ داد و در جریان آن هواپیمایی که از تهران عازم یاسوج بود در ارتفاعات دنا سقوط کرد و فاجعه آفرید.
روز گذشته بهدنبال دفاعیات متهمان، قاضی عالیشاه ختم جلسه را اعلام کرد. قرار است در جلسه دیگری با حضور کارشناسان به این پرونده رسیدگی شود.