• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 1 خرداد 1399
کد مطلب : 101245
+
-

پیش‌بینی کارشناسان از روند رو به رشد بورس


در شرایطی که اختلاف نظر‌ها بر سر بها دادن دولت به بورس و نگرانی از رشد شاخص‌ها افزایش یافته، تحلیلگران بر این باورند گسیل نقدینگی به بازار سهام روند صعودی بورس را تضمین کرده و نزول‌های مقطعی صرفا یک اصلاح است.
به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران، رشد‌های پر شتابی را از ابتدای سال تاکنون ثبت کرده و این موضوع منجر شده است که همه توجه‌ها به سمت بورس جلب شود. به زعم تحلیلگران یکی از دلایل رشد بازار سهام، رشد نقدینگی و در عین حال حمایت دولت از بازار سهام بوده است و با وجود آنکه بازار سهام در یک هفته اخیر روند نزولی به‌خود گرفته، اما در بلندمدت به رشدش ادامه خواهد داد. در این میان کم نیستند کارشناسانی که معتقدند توجه دولت به بازار سهام بیش از حد بوده و روزبه‌روز برتعداد این افراد هم اضافه می‌شود؛ به‌طوری که روز گذشته فاطمه پهلوانی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری هم در اظهارنظری عجیب از توجه بیش از حد دولت به بورس ابراز دلواپسی کرد و گفت:جذب سرمایه‌های خرد در بورس به‌عنوان رقیب بازار مسکن، خطر بزرگی برای اقتصاد ایران است.هر لحظه این احتمال وجود دارد با بروز مشکلی در بورس، سرمایه‌های خرد مردم از بین برود و بازار مسکن هم با مشکل روبه‌رو شود. در این صورت قیمت مسکن به اندازه‌ ای خواهد رسید که کل سود حاصله از سرمایه‌گذاری دربورس، پاسخگوی خرید حتی یک متر آپارتمان هم نباشد. با وجود این، سخنان حسن روحانی رئیس‌جمهور، همچنان به حمایت‌های خود از بورس ادامه می‌دهد و دیروز هم دوباره تأکیدکرد: گرچه بورس دارای فراز و نشیب است، اما مدیریت هم می‌شود و با عرضه‌های درپیش رو، تحول بزرگی ایجاد خواهد شد و بازار سرمایه رونق پیدا می‌کند. به‌دنبال این واکنش‌ها، اکنون یک پرسش اساسی پیش روی سهامداران قرار گرفته است و آن این است که آیا روند رو به رشد بازار سهام ادامه خواهد یافت؟و آیا حمایت‌های دولت از بورس بی‌دلیل است؟

جای نگرانی نیست
یک تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا روند رو به رشد بازار سهام منطقی نیست گفت: اگرچه ‌‌‌‌‌‌‌رشد بازار سرمایه بعد از عبور از محدوده ۷۵۰ هزار واحدی، دلایل بنیادی چندانی نداشت؛ اما معتقدم شاخص یک میلیونی با دلار ۱۸ تا ۱۹ هزار تومانی هماهنگ شده و درصورت افزایش نرخ ارز بیش از این ارقام، بازار سرمایه کماکان جای رشد خواهد داشت.
سینا سلیمانی افزود: قرار نبوده روند صعودی بازار سرمایه همیشگی باشد و نزول‌های چند روزه، آنقدر اتفاق عجیب و مهمی نیست که دغدغه‌ای ایجاد کند. به هر حال در مقاطعی، قیمت سهم‌ها باید اصلاح شود و اصلاح شاخص تا محدوده ۹۵۰هزار واحدی، منطقی است.
او تاکید کرد: حتی اگر شاخص کل حمایت ۹۵۰هزار واحدی هم از دست بدهد، شاید اصلاحی چند هفته‌ای در پیش داشته باشیم؛ باز به‌معنای ریزش و سقوط بازار نیست و فقط به‌معنای اصلاح جدی‌تر بازار است. اصلاح، زمینه‌ساز شروع یک روند صعودی بوده و با سقوط بازار، متفاوت است.
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مشاور تامین سرمایه نوین تصریح کرد:در مورد نگرانی سهامداران خصوصا تازه واردها از وضعیت بازار گفت: توصیه کردن به تازه واردها، منطقی نیست؛ چرا که اصولا ورود مستقیم مردم به بازار سرمایه را بدون دانش و آموزش کافی، صحیح نمی‌دانم.
سلیمانی افزود: سرمایه‌گذاران کم‌تجربه، هیجانی رفتار می‌کنند و با هر نزولی، دغدغه ریزش بازار و ضرر و زیان را دارند؛ حتی اگر هر روز به آنها توصیه شود هیجانی رفتار نکنند. البته رفتارهای هیجانی فقط مختص سرمایه‌گذاران مستقیم در این بازار نیست و در روزهای منفی، حتی درخواست ابطال در صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم به‌شدت افزایش می‌یابد‌.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: قطعا حرکت در بازارهای مختلف ازجمله بازار سرمایه، ارز و خودرو و خرید و فروش‌های مکرر و هیجانی، درست نیست و بدتر از آن، این است که این معاملات بدون دانش تحلیلی باشد. به گفته او، صرف علاقه و سودآور بودن یک کسب و کار، مجوز فعالیت در آن حوزه نیست؛ ولی بسیاری از سرمایه‌گذاران بدون هیچ شناختی از این بازار، اقدام به معامله کرده و به اشتباه تصور می‌کنند نتیجه و بازده سرمایه‌گذاری خود را به سرعت مشاهده می‌کنند.
 مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مشاور تامین سرمایه نوین با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاران باید ریسک رفتارهای خود را هم بپذیرند گفت: اصلاح بازار، شاید اتفاق خوشایندی هم باشد و باعث غربال سهامداران و خروج برخی سرمایه‌گذاران از این بازار هم شود. بعد از این دوره اصلاح، می‌توانیم امیدوار باشیم بورس تهران، پذیرای سهامدارانی است که اکثر آنها حداقل یک دوره اصلاح و منفی‌شدن بازار را دیده‌اند.
سلیمانی ادامه داد؛ سرمایه‌گذاری هم مثل هر فعالیت دیگری، نیاز به دانش و تخصص دارد و اگر سهامداران فرصتی برای آموزش ندارند، بهتر است از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد این بازار شوند. ضمن اینکه بازده مورد انتظار سهامداران هم باید تعدیل شود و انتظار کسب بازده عجیب و غریب بدون تحمل ریسک را نداشته باشند.

نزول جزئی از بازار است
یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم نزول بازار سهام در فرایند رشد قیمت‌ها را منطقی و طبیعی دانست و گفت: نکته مهم در دوره رشد کنونی بازار سهام حضور تعداد زیادی از سهامداران تازه وارد است که اتفاقا از بدو ورود هیچ‌گاه بازار را با چهره قرمز مشاهده نکرده‌اند و با چند روز نزول دچار تردید و رفتار‌های هیجانی می‌شوند.  همایون دارابی افزود: بازار سرمایه از کل اقتصاد جدا نیست و زمانی که در مورد دلار و صادرات اهمیت‌های قابل ملاحظه‌ای دیده می‌شود، می‌توان دریافت شرکت‌های صادرات محور همچنان در مرکز توجه هستند. او ادامه داد: از سوی دیگر بانک‌ها تحولات بنیادی را تجربه کرده و تصمیمات بانک مرکزی نیز برای بانک‌ها بسیار مهم است.همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌هایی که از فرصت فروش استفاده کرده‌اند نیز با نقدینگی در بازار حضور دارند؛ بنابراین باید باور داشته باشیم که بورس، بازاری بلندمدت بوده و کسانی که در این بازار بلندمدت حضور داشته باشند موفق خواهند بود.
دارابی با بیان اینکه جریان خرید و فروش‌ها در بورس طبیعی است تأکید کرد: هر دوره رشد، به یک دوره اصلاح و هر دوره اصلاح به یک دوره رشد ختم می‌شود.


مکث
روال بازار طبیعی است


یک عضو شورای‌عالی بورس هم با بیان اینکه در بازار سهام اگر نوسان مثبت و منفی نداشته باشیم، سلامت بازار زیر سؤال می‌رود گفت: وقتی طی دوره‌ای روند بازار تغییر می‌کند، بازیگر‌ها، استراتژی‌ها و حتی سبد‌های سرمایه‌گذاری هم دچار تغییر می‌شوند و تحلیلی نوین باتوجه به وضعیت شرکت‌های مشابه به‌وجود می‌آید. روح الله حسینی مقدم ادامه داد: بازار سهام نشان داده کسی که روند بلندمدت را انتخاب کرده، متضرر نمی‌شود؛ بنابراین سرمایه‌گذاران نباید هیجانی و عجولانه رفتار کنند و سرمایه‌گذاری باید بر مبنای بلندمدت انجام شود. او با بیان اینکه در خلال اصلاح اخیر شاخص تغییراتی در متغیرهای اثرگذار به‌وجود آمده است تأکید کرد: قیمت‌ها به سرعت در حال رشد هستند، اما سودآوری در شرکت‌ها با این سرعت پیش نمی‌رود و عمدتاً بحث ارزش جایگزینی مورد تحلیل اصلی سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. او تصریح کرد: اما باید توجه کرد که در دوره‌های بعد این نگاه تغییر خواهد کرد و سهامداران دوباره سراغ شرکت‌هایی می‌روند که ظرفیت سودآوری با تغییر متغیرها بیشتر می‌شود. حسینی مقدم با پیش‌بینی بهبود روند بازار و ثبات وضعیت متغیرهای مؤثر بر تحلیل سرمایه‌گذاران اضافه کرد: ورود شاخص به دوره اصلاح به ورود بازیگران و نقدینگی جدید کمک می‌کند.


در شرایطی که این روزها حجم انتقاد‌ها نسبت به روند صعودی بورس و حمایت دولت از بازار سرمایه افزایش یافته تحلیلگران بازار سرمایه بر این باورند که رشد بورس منطقی است و این روند صعودی تداوم خواهد یافت

این خبر را به اشتراک بگذارید