• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 1 خرداد 1399
کد مطلب : 101230
+
-

هشدار وزیر دفاع به آمریکا

امیر حاتمی: مزاحمت برای نفتکش‌های خود را تحمل نمی کنیم

دفاعی
هشدار وزیر دفاع به آمریکا


امیر حاتمی، وزیر دفاع کشورمان در واکنش به تحرکات آمریکا اطراف نفتکش‌های ایرانی که عازم ونزوئلا هستند، گفته است: هیچ‌گونه مزاحمتی را تحمل نخواهیم کرد. در آن سو مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در تازه‌ترین موضع‌گیری‌ها علیه ایران نسبت به پیامد‌های همکاری کشورها با هواپیمایی ماهان هشدار داده و با ادعای اینکه تعداد کشورهایی که از هواپیمایی ماهان میزبانی می‌کنند در حال کاهش است، گفت: چین یکی از این معدود کشورهایی است که هنوز با این شرکت همکاری دارد.
مقامات آمریکا 2 هفته قبل از پرواز هواپیما‌های ماهان به ونزوئلا به‌شدت انتقاد کردند و مدعی شدند ایران در حال انتقال فناوری پتروشیمی و پالایشگاهی به ونزوئلاست و در ازای آن 9تن طلا دریافت کرده است.
پمپئو دیروز هم این ادعا را تکرار کرد و گفت: هواپیمایی ماهان محموله‌هایی را با هدف کمک به دولت نیکلاس مادورو،  رئیس‌جمهوری ونزوئلا برای افزایش تولید انرژی به این کشور برده است.
در روزهای اخیر سامانه‌های ردیابی شناورهای دریایی نوشته بودند: 5نفتکش ایران در حال حرکت به سمت سواحل ونزوئلا هستند و همزمان نیروی دریایی ارتش آمریکا هم 4ناو را به سمت دریای کارائیب اعزام کرد، پس از این تحولات وزارت خارجه ایران سفیر سوئیس را به‌عنوان حافظ منافع آمریکا احضار کرد و نسبت به عواقب هرگونه مزاحمت برای نفتکش‌های ایرانی اخطار داد. از سویی وزیر خارجه ایران هم در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد درباره تحرکات دریایی آمریکا هشدار داد.
روز گذشته امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره احتمال ایجاد مزاحمت برای نفتکش‌های ایرانی توسط آمریکا اظهار کرد: مزاحمت برای نفتکش‌ها خلاف مقررات و امنیت بین‌الملل است و فکر می‌کنم هم سازمان‌های بین‌المللی و هم کشورهایی که نسبت به امنیت آبراه‌ها حساس هستند، باید نسبت به این موضوع عکس‌العمل نشان دهند، زیرا این اقدام، راهزنی دریایی است.
وی ادامه داد: سیاست ما هم در این زمینه کاملا روشن است و ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که هیچ‌گونه مزاحمتی برای نفتکش‌های خود را تحمل نخواهیم کرد.
به گزارش ایرنا، وزیر دفاع خاطرنشان کرد: آمریکا و دیگران می‌دانند که ما در واکنش به این موضوع، هیچ‌گونه تردیدی نداریم و اگر مزاحمت‌ها ادامه داشته باشد و تشدید شود، آنها حتما پاسخ قاطع و محکمی خواهند گرفت. ونزوئلا به‌دلیل تحریم‌های آمریکا با مشکلات اقتصادی مواجه است به شکلی که بسیاری از مردم این کشور برای تامین بنزین خودروهای خود با کمبود سوخت مواجه هستند. در همین رابطه خبرگزاری رویترز در یک گزارش میدانی از ونزوئلا نوشته است که مردم ونزوئلا بی‌صبرانه منتظر رسیدن نفتکش‌های حامل سوخت هستند تا بتوانند باک‌های بنزین خود را پر کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید