• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 31 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 101109
+
-

ابداع ضدکرونایی یک استارتاپ برزیلی

سیستمی که با اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون از راه دور، علائم بیماری کووید-19را تشخیص می‌دهد

ابداع ضدکرونایی یک استارتاپ برزیلی

استارتاپ برزیلی «بیولوژیکس» که دفتر مرکزی آن در شهر سائوپائولو قرار دارد و کارش در حوزه صنایع پزشکی است، سیستم تشخیصی‌ای را براساس اینترنت اشیا اختراع کرده که می‌تواند از راه دور افراد را تحت کنترل قرار داده و علائم بیماری کووید-19را شناسایی کند.

روزهای سخت در برزیل
درحال حاضر برزیل در زمره کشورهایی قرار دارد که نمودار رشد بیماری کووید-19در آنجا صعودی شده است. برزیلی‌ها با تمام توان به مصاف ویروس کرونا رفته‌اند اما آمار رو به رشد، نگرانی‌های بسیاری را در این کشور آمریکای جنوبی به‌وجود آورده است. به همین دلیل به‌نظر می‌رسد که باید تدابیر جدی و مؤثری برای مقابله با گسترش ویروس کرونا و همچنین درمان مبتلایان درنظر گرفته شود. یکی از این تدابیر ابداع سیستمی است که می‌تواند کمک مؤثری باشد. استارتاپ بیولوژیکس (Biologix) به‌عنوان مبتکر طرح جدید، روزهای شلوغ و حساسی را سپری می‌کند.

بررسی آپنه خواب
به گزارش تک کرانچ،پیداکردن نشانه‌های ویروس کرونا در انسان‌ها هم به بهبود سریع‌تر کمک می‌کند و هم به جلوگیری از انتشار این ویروس. وب‌سایت خبری علوم پزشکی زندگی به نقل از بنیاد پشتیبانی تحقیقات ایالتی سائوپائولو در این خصوص نوشت که این استارتاپ سیستمی خانگی را برای بررسی آپنه‌خواب (وقفه تنفس بیش از ۱۰ ثانیه ضمن‌خواب) اختراع کرده‌ که می‌توان از آن برای بررسی افراد مشکوک به علائم ویروس کرونا سود برد. این سیستم که FAPESP نام دارد قادر است بدترشدن علائم را اطلاع داده تا درصورت تشخیص، فرد مورد نظر به بیمارستان منتقل شود.

آزمایش بالینی
۲بیمارستان خصوصی در شهر سائوپائولو، مرکز بیماری‌های همه‌گیر در برزیل، این فناوری جدید را مورد آزمایش قرار خواهند داد. توسعه نوآورانه FAPESP از طریق یک پروژه تأمین مالی شده با همکاری چند نهاد و سازمان ازجمله آژانس نوآوری دولت برزیل انجام گرفته است. درصورت تأیید نهایی، برزیلی‌ها می‌توانند ادعا کنند که راهی مؤثر و کم‌هزینه برای کنترل ویروس کرونا یافته‌اند.

چیزی متفاوت
تاسیتو میستروریژو ده آلمیدا، مدیرعامل استارتاپ بیولوژیکس نظر ویژه‌ای درباره FAPESP دارد. او درخصوص ابداع جدید شرکتش در راه مبارزه با ویروس کرونا می‌گوید: «اکنون چندین ابزار مختلف برای بررسی بیماران مشکوک به بیماری کووید- 19در دسترس قرار‌دارد اما این ابزارها معمولا کار خود را براساس واکنش‌های بیمار انجام می‌دهند؛ این ابزارها نمی‌توانند نشانه‌های بالینی را مانند آنچه سیستم ما مورد بررسی قرار می‌دهد، تجزیه و تحلیل کنند.»

روش کار سیستم
بخش فیزیکی این سیستم، یک حسگر قابل حمل دارد که روی انگشت اشاره بیمار قرار می‌گیرد و اطلاعات مربوط به تراکم اکسیژن یا ضربان قلب را مورد بررسی قرار می‌دهد. این داده‌ها با کمک یک اپلیکیشن تلفن همراه هوشمند گردآوری شده و در اختیار اپراتور یا کسی که از بیمار مراقبت می‌کند، قرار می‌گیرد. اپلیکیشن مخصوص این سیستم را می‌توان به‌صورت رایگان برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS دانلود و نصب کرد. این برنامه، داده‌هایی را به‌صورت خودکار به فضای ابر ارسال می‌کند تا تیم پزشکی نیز بتواند از این اطلاعات برای بررسی وضعیت هر بیماری بهره ببرد. در عین حال اگر افت محسوس اکسیژن توسط این سامانه نشان داده شود، تیم پزشکی با بیمار تماس برقرار می‌کند. علت این امر نیز این است که افت اکسیژن، می‌تواند یکی از علائم ابتلا به بیماری کووید- 19باشد. ضمن اینکه افت اکسیژن می‌تواند نشانگر بروز آپنه‌خواب باشد که در آن، تنفس به‌صورت مکرر متوقف و سپس از سر گرفته می‌شود. در این حالت نیز افت اکسیژن در بدن به‌دلیل توقف نفس‌کشیدن به‌وجود می‌آید. درصورتی که اطلاعات ارائه شده به‌وسیله FAPESP، افت سطح اکسیژن و یا افزایش میزان ضربان قلب را نشان دهد و یا اینکه پرستاران، سرفه، تب، خستگی و سختی در نفس‌کشیدن بیمار را گزارش کنند، آنگاه به او توصیه می‌شود که در بیمارستان بستری شود.

نظارت دائم و کامل
این فناوری ارزشمند می‌تواند توسط بیمارستان‌ها، سازمان‌های مدیریت بهداشت و همچنین شرکت‌های بیمه‌ مورد استفاده قرار بگیرد تا نه‌تنها بیماران مشکوک به کووید-19با داشتن علائم خفیف این بیماری بلکه افراد مسن و سایر اعضای گروه‌هایی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، تحت نظارت دائم و کامل قرار بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید