• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 101035
+
-

با افزاش مزاحمت‌های آمریکا علیه نفتکش‌های ایران که عازم ونزوئلا هستند، ایران اعلام کرد همه گزینه‌ها روی میز است

اتمام حجت با دزدان دریایی کارائیب

اتمام حجت با دزدان دریایی کارائیب

هنوز بدعت انگلیس در توقیف یک نفتکش ایرانی و مقابله فوری ایران با آن اقدام، به فراموشی سپرده نشده که نیروی دریایی ارتش آمریکا سعی در تکرار آن در آمریکای لاتین دارد، در دو سه‌روز اخیر 3مقام دیپلماتیک ایران نسبت به هرگونه خطای آمریکا در مزاحمت برای نفتکش‌های ایرانی هشدار داده‌اند.
دیروز علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران در واکنش به ‌احتمال کارشکنی آمریکا در اعزام محموله‌های سوخت ایران به مقصد ونزوئلا به خبرنگاران گفت: تانکرهای بنزین به درخواست دولت ونزوئلا بوده است. ما می‌خواهیم جامعه بین‌الملل نسبت به این بدعت جدید آمریکا واکنش نشان دهد.
او با بیان اینکه دزدی دریایی آمریکا مسبوق به سابقه بوده، خاطرنشان کرد: البته هنوز زود است واکنش‌ها را مطرح کنیم، اما همه گزینه‌ها در پیش است و امیدوارم آمریکایی‌ها خطایی انجام ندهند.
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه هم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر آمریکایی‌ها اقدامی علیه نفتکش‌های ایران انجام دهند واکنش ایران نسبت به موضوع چیست، گفت: انجام تجارت آزاد بین کشورهای مستقل امری مشروع است و آنچه نامشروع است راهزنی و دخالت در امور تجاری کشورهای دیگر است که سردمدار این نوع رفتارهای غیرقانونی آمریکاست. آمریکای ترامپ در حال به‌هم‌زدن نرم‌های جهانی و نظام جهانی است. این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه آنچه آمریکایی‌ها در مورد کشتی‌های نفتکش ایران مطرح کردند بی‌شرمانه است هشدار داد: اگر آنها اقدامی علیه رفت‌وآمد قانونی و آزاد کشورمان انجام دهند با واکنش ایران روبه‌رو خواهند شد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان 2روز قبل با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به تحرکات آمریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کارائیب با نیت مداخله و ایجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داد.
ظریف ضمن یادآوری مسئولیت دولت آمریکا در برابر پیامدهای هرگونه اقدام غیرقانونی، بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر مناسب و ضروری در مقابله با این تهدیدات تأکید کرده است.
همزمان، سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امورخارجه نیز با احضار سفیر سوئیس به‌عنوان حافظ منافع دولت آمریکا، از وی خواست مراتب هشدار جدی جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه تهدید احتمالی از سوی آمریکا علیه نفتکش‌های ایرانی را به مقامات آن کشور منتقل کند. اطلاعات سایت‌های رهگیری شناورهای دریایی نشان می‌دهد 5نفتکش فورچون، پتونیا، فارست، فاکسون و کلاول که حامل سوخت ایران هستند برای‌ پهلوگیری در سواحل ونزوئلا در راه آمریکای لاتین قرار دارند و این نفتکش‌ها برخلاف موارد مشابه که نفتکش‌ها برای دورزدن تحریم‌ها معمولا سامانه‌های مکان‌یابی را خاموش می‌کنند یا با پرچم‌های دیگر کشورها تردد می‌کنند این‌بار با پرچم ایران و با سامانه‌های روشن در حال تردد هستند.
همزمان گفته شده که نیروی دریایی آمریکا ۴ناو جنگی به همراه هواپیمای بوئینگ پی۸ پوسایدون که ویژه عملیات دریایی است را به منطقه کارائیب عازم کرده است.
پیش از این مقامات آمریکایی نسبت به تردد هواپیماهای ایران به ونزوئلا هم ابراز خشم و عصبانیت کرده بودند و مدعی شدند ایران در ازای تعمیرات پالایشگاه‌های نفت ونزوئلا 9تن طلا دریافت کرده که این طلا‌ها به‌وسیله هواپیماهای مسافری جابه‌جا شده، البته ایران ادعای اخیر آمریکا را رد کرده است. خرداد سال گذشته انگلیس یک‌نفتکش ایران به‌نام گریس1 را که با پرچم پاناما در حال حرکت بود، به بهانه تحریم سوریه و به‌ درخواست آمریکا در جبل‌الطارق توقیف کرد که به مناقشه‌ای در روابط تهران و لندن تبدیل شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید