• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 27 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100755
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wpkpX
+
-

نبرد من

محمد کاموس- دبیر سرویس ایرانشهر

حضور بی‌محابای مردم در امکان عمومی نشان می‌دهد دولت‌ها بین سلامت و اقتصاد جهانی، گزینه اقتصاد را انتخاب کرده‌ و حفظ سلامت را بر دوش خود مردم گذاشته‌اند. زیرا این نگرش وجود دارد که اگر اقتصاد نباشد، بستری هم برای ادامه زندگی وجود نخواهد داشت.
از این‌رو کرونا که به سرعت 6 قاره را درگیر یک بیماری با سندروم حاد تنفسی کرد و به نوعی به بزرگترین چالش بشر در طول تاریخ برای مبارزه با یک بیماری همه‌گیر تبدیل شد، رعایت بهداشت فردی و عمومی از سوی خود مردم را به آن‌ها گوشزد می‌کند؛ تاکنون هیچ راهکاری برای مقابله و درمان این بیماری به نتیجه نرسیده است و شرکت‌های معتبر داروسازی با تمام پیشرفت‌های علمی در برابر آن شکست خورده‌ و یافته‌های پژوهشی جای خود را به تجهیزات ساده بهداشتی مانند گان، ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی داده‌اند.
به همین دلیل دنیا به این نتیجه رسیده‌ است که عملکرد هر فرد در رعایت بهداشت، گزینه مناسب‌تری از  قرنطینه‌های عمومی، در خانه ماندن، بستن مرزها، تعطیلی اقتصاد و اقداماتی از این دست خواهد بود. 
شنیدن برخی آمارهای شیوع مجدد کرونا در کشور بیش از آنچه اقدامات مسئولان را زیر سوال ببرد، یادآور رعایت اصول و ضوابط بهداشت فردی است. بازگشایی راه‌ها و از سرگیری فعالیت مشاغل باعث شد عده‌ای به گمان اینکه کرونا تاثیری ندارد به حضور بی‌محابا در اماکن عمومی روی آورند تا نمودار مبتلایان صعودی شود. آنچه امروز در برخی از  استان‌های کشور مانند خوزستان، سیستان‌وبلوچستان، لرستان و هرمزگان رخ داده نیز گواه این مدعاست که روند صعودی کرونا به تایید مسئولان ذی‌ربط، نتیجه رعایت‌نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی و نادیده گرفتن ضوابط مربوط به رعایت بهداشت فردی و عمومی است؛ روندی که می‌تواند در روزهای آینده استان‌های بیشتری را درگیر و احتمال قرنطینه مجدد را تقویت کند.
شاید با نگاهی به اسامی استان‌هایی که روند شیوع کرونا در آن‌ها صعودی شده است، این تصور در ذهن متبادر شود که استان‌های محروم در خط مقدم این واقعه هستند، اما حداقل تاکنون اثبات شده است کرونا شهر، استان و کشور توسعه‌یافته یا در حال توسعه نمی‌شناسد. با نگاهی به شیوع کرونا در شهرها و کشورهای پیشرفته می‌توان به راحتی دریافت بین استان‌های محروم و پیشرفته از نظر میزان شیوع تفاوتی وجود ندارد و کرونا به همه جا نفوذ می‌کند؛ هرچند نمی‌توان از این مهم غافل شد که مقابله با کرونا در شهرهای پیشرفته که بیمارستان‌ها و تجهیزات بهتری دارند با سهولت بیشتری همراه است. البته از نگاهی دیگر، موج کرونا در کشور باعث تکمیل و تجهیز بیمارستان‌ها و ساماندهی سیستم بهداشت و درمان بسیاری از شهرها و استان‌های محروم شد.
در این بین تشویق و ترغیب مردم برای ادامه مبارزه فردی که در نهایت منجر به یک مبارزه اجتماعی خواهد شد، نکته کلیدی است. برای رسیدن به این مهم، ابتدا باید برخی موارد و تمهیدات از سوی دولت‌ها و مسئولان انجام شود تا الگویی برای مردم باشد. کنترل منابع عفونی، شناسایی و مسدودکردن مسیرهای انتقال ویروس و محافظت از جمعیت را می‌توان به عنوان مواردی نام برد که باید از سوی تصمیم‌گیران رعایت شود، زیرا در این شرایط می‌توان شیوع بالا را کنترل کرد و مبتلایان جدید هم قابل شناسایی و ردیابی خواهند بود. از سوی دیگر، با در دسترس قرار دادن لوازم و تجهیزات ابتدایی بهداشتی که اشاره شد، بهترین گزینه برای مقابله و پیشگیری هستند، مردم را به ادامه مبارزه ترغیب کرد. از این رو مبارزه با کرونا؛ همچنان نبرد من و تو با کووید 19 است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید