• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 27 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100753
+
-

خسارت ۵۰ میلیارد تومانی رانش‌ در رودبار

پس از گذشت چند روز از رانش زمین در روستای کتله رودبار، آزادراه رشت-‌قزوین در محدوده رودبار به توتکابن همچنان مسدود است

فرشته رضایی- رشت- خبرنگار

رانش زمین در سال‌های اخیر یکی از معضلات نقاط مختلف گیلان بوده است؛ از رودبار تا رودسر و از رودسر تا اراضی تالش و آستارا،  هر بار که بارش‌ باران سرعت و شدت می‌گیرد، زمین‌ها می‌لغزد. چند روز پیش نیز رانش زمین در روستای کتله رودبار، موجب مسدود شدن جاده قزوین به رشت شد و حالا با وجود اینکه مسیر باز شده، اما آزادراه رشت-‌قزوین در محدوده رودبار به توتکابن بسته است و جاده قدیم رودبار- رستم‌آباد‌- توتکابن به‌عنوان مسیر جایگزین در نظر گرفته شده. علاوه بر کتله، رزکند، طلابر، دشتکان، گلورز و دولت‌آباد هم به دلیل مجاورت با تونل راه‌آهن خطرناک‌ترین مناطق رانشی این منطقه هستند. 

دردسر پروژه‌های ملی برای رودباری‌ها 
رودبار از شهرهای جنوبی گیلان است که به دلایلی چون از بین رفتن زیرساخت‌ها در زلزله سال 1369 و همچنین به دلیل بعد مسافت با مرکز استان، از مسیر توسعه عقب مانده. تنها پروژه ملی این شهر، آزادراه قزوین-رشت و خط ریلی قطار قزوین-رشت است که اتفاقا برخی کارشناسان همین پروژه‌ها را عامل مشکلات رودباری‌ها می‌دانند. 
مصباح صدیق، یکی از شهروندان رودبار با بیان اینکه پیمانکار بدون توجه به زندگی اهالی، قسمتی از آزادراه را ساخته و حاشیه دیواره کوه را با حدود 2 متر دیواره سنگ‌چین کرده است به همشهری می‌گوید: «این سنگ‌ها مقاومت لازم را برای جلوگیری از رانش زمین ندارند». حسین جوادپور، شهروند دیگری است که با اشاره به خسارت چند ماه گذشته رانش به 2 مغازه در شهر رودبار توضیح می‌دهد که رانش زمین مدام اتفاق می‌افتد، اما مسئولان هیچ کاری برای جبران خسارت نمی‌کنند. او به همشهری می‌گوید: «رانش کوه به دلیل ساخت راه‌آهن، تونل و بزرگراه را بارها تجربه کردیم. علاوه بر خسارت‌های ملی بسیار بسته شدن مسیر هم هر بار زندگی اهالی چند روستا را مختل می‌کند».

39 نقطه رانشی در رودبار 
محمد صالح ضیایی، فرماندار رودبار نیز با اهالی هم‌عقیده است و با بیان اینکه ۳۹ منطقه در رودبار مدام دچار رانش می‌شود، تاکید می‌کند که دولت و استانداری باید فکری برای ایمن‌سازی مسیرهای مواصلاتی این منطقه کنند تا با هر رانش، زندگی مردم مختل نشود.  او به رانش زمین در روستای سندس در مسیر جاده توتکابن در اواخر سال گذشته هم اشاره می‌کند که مسیر ارتباطی ۷۰ روستای بخش‌های رحمت‌آباد و خورگام را مسدود کرده بود. 
ضیایی از رقمی بیش از ۵۰ میلیارد تومان خسارت در رانش اخیر یاد می‌‌کند که به ستاد مدیریت بحران استان اعلام شده است. مدیرکل مدیریت بحران گیلان هم توضیح می‌دهد که با قطعی شدن رقم خسارت‌ها، پرداخت آنها آغاز می‌شود. رضا اسلامی همچنین درباره مشکلات این منطقه به همشهری می‌گوید: «در جلساتی که با برخی شهرستان‌ها داشتیم، اعلام کردیم خودشان پیگیر استقرار افراد آسیب‌دیده باشند. به عنوان نمونه، در سیاهکل تعداد ۱۵ خانوار که براثر رانش زمین دچار حادثه شده بودند، پناه داده شدند. همچنین طی قراری که با بنیاد مسکن گذاشتیم، هرجا زمین ایمن داشت، در اختیار افرادی که خانه‌هایشان خراب شده بگذارد تا خانه بسازند».
مدیرکل مدیریت بحران گیلان دلیل رانش‌ها را وجود رگه‌های آب در خاک، شدت بارش‌ها و نبود پوشش گیاهی در بالادست عنوان می‌کند؛ اتفاقی که 3 سال پیش در منطقه اشکورات رودسر هم جان تعدادی از روستاییان منطقه زیاز را گرفت و خانه‌هایی را ویران کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید