• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 20 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100242
+
-

کافه مجلس

  فراکسیون‌های زودرس
 جمعی 59نفره از منتخبان اصولگرای مجلس یازدهم، چهارشنبه‌گذشته در نشستی به بررسی مراحل تشکیل فراکسیون اکثریت مجلس یازدهم پرداختند. این جمع 59نفره ماموریت یافته‌اند امور مقدماتی مربوط به تشکیل فراکسیون اکثریت مجلس را انجام دهند. براساس بیانیه‌ای که شورای موقت مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی منتشر کرده است، نشست به ریاست غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برگزار شده و در این نشست چهره‌هایی از منتخبان وابسته به جبهه پایداری و سایر اصولگرایان حضور داشته‌اند. با این حال، پیش‌تر شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد گفته بود که طیفی از وزیران، معاونان و دیگر چهره‌های وابسته به جریان احمدی‌نژاد که به مجلس یازدهم راه یافته‌اند، فراکسیون سیاسی خودشان را در مجلس خواهند داشت. شمس‌الدین حسینی در کنار محمدباقر قالیباف برای ریاست مجلس یازدهم تلاش می‌کند. حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور درباره رقابت‌های درون‌گروهی پارلمان برای ریاست مجلس نوشته است: در جریان انتخاب هیأت رئیسه و کمیسیون‌های دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، کهنه بهاری‌ها برنده نهایی رقابت تنگاتنگ نواصولگرایان با یکدیگر هستند. جهت‌گیری فراکسیون اعتدالیون در تعیین تکلیف ریاست مجلس کاملا نقش‌آفرین است.

  چشم غرضی از این مجلس آب نمی‌خورد
سیدمحمد غرضی، وزیر کابینه سازندگی در گفت‌وگو با جماران درباره وضعیت مجلس یازدهم گفته است: مجلس یازدهم با حداقل آرا و مشارکت شکل گرفته و از نظر من پشتوانه قوی مردمی ندارد و بیشتر از حمایت‌های حزبی و گروهی برخوردار است، بنابراین چشمم آب نمی‌خورد که این مجلس موفق باشد. وزیر پیشین نفت ادامه داد: من بلندگو و تریبون ندارم و یک سرباز انقلاب هستم، برای مباحث ذکر‌شده مصادیق دارم. نماینده‌ای که به‌دنبال امتیاز اقتصادی است و وضع مالی او نسبت به قبل از دوره نمایندگی چند‌هزار برابر می‌شود، نه نماینده مردم و نه در مسیر انقلاب است. حقوق‌های نجومی در سطح کشور نیز به همین شکل است. وی درباره منتخبان مجلس یازدهم اظهار کرد: اسم انقلابی گذاشتن روی جمعیت، گروه، حزب و ائتلاف انتخاباتی به معنی انقلابی‌بودن آنها نیست، مردم باید به انقلابی‌بودن آنها صحه گذارند و آن هم چشمم آب نمی‌خورد عملکردی در جهت رضایت مردم در ۴سال بعدی داشته باشند. غرضی در بخشی از این گفت‌وگو با بیان اینکه اعتقادی به‌کار حزبی ندارد، میان مجلس مردمی با حزبی تفاوت قائل شد و گفت: زمانی ‌شهید بهشتی اصرار کرد عضو حزب جمهوری اسلامی شوم، گفتم «از حزب جز موریانه بالا نمی‌رود»، بعد شاهد بودیم این حزب پایه‌گذار چپ و راستی شد که 40سال کشور را گرفتار کرد.

  حاجی‌بابایی برای ریاست کم‌حاشیه‌تر است
بهزاد رحیمی، نماینده سقز و بانه در یازدهمین دوره مجلس در گفت‌و‌گو با ایلنا درخصوص رقابت‌ها بر سر ریاست مجلس یازدهم، اظهار کرد: اخیرا جلسه‌ای در این خصوص با حضور چند نفر از منتخبان مجلس یازدهم برگزار شد که در آن جلسه ۸ بند برای تشکیل هیأت رئیسه و کمیسیون‌ها مطرح شد که اگر آن ۸ بند اجرایی شود، حتما نتیجه مناسبی حاصل خواهد شد. وی با اشاره به رقابت حاجی‌بابایی و قالیباف برای ریاست مجلس یازدهم، گفت: به‌نظر می‌رسد میرسلیم شانسی برای ریاست ندارد و رقابت اصلی بین قالیباف و حاجی‌بابایی است. البته اشخاص دیگر مانند نیکزاد را نیز باید درنظر گرفت. حاجی‌بابایی از چهره‌های شاخص است که توانمندی‌های خاص خود را دارد و از نمایندگان تأثیرگذار مجلس دهم بود که حواشی کمتری دارد، امیدواریم این معیارها بتواند به شناخت بیشتر نمایندگان کمک کند و شاهد یک رأی هوشمندانه باشیم.

  لاریجانی برود، هجمه‌ها هم می‌رود
علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیش‌بینی کرده است با رفتن علی لاریجانی از مجلس، هجمه‌ها به پارلمان کاهش یابد. به گزارش خانه ملت، این عضو فراکسیون مستقلین ولایی با تأکید بر اینکه هجمه‌های علیه مجلس سیاسی‌کاری است، گفت: به‌دلیل رقابت‌های گسترده، این هجمه‌ها سیاسی، فضا‌سازی‌ و جو‌سازی‌ سیاسی است، با توجه به اینکه بیشترین هجمه‌ها علیه رئیس مجلس بود و ایشان دیگر در مجلس یازدهم حضور ندارند، امیدواریم مجلس یازدهمی‌ها بدون حاشیه به‌کار بپردازند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید