• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 17 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100063
+
-

اگر علائم کرونا دارید، چه‌کار باید کنید؟

پزشک همشهری
اگر علائم کرونا دارید، چه‌کار باید کنید؟


علی ملائکه ـ  روزنامه‌نگار و پزشک

اگر علائمی دارید که فکر می‌کنید، کرونا گرفته‌اید، باید کارهایی انجام دهید تا هم سلامت خودتان را حفظ کنید و هم مانع انتشار بیماری به اطرافیانتان و سایر افراد شوید.
تب یک علامت رایج عفونت ویروس کروناست. اگر دمای بدنتان بالای ۳۷.۳درجه سلسیوس در صبح یا بالای ۳۷.۸درجه سلسیوس در عصر باشد، تب دارید. ممکن است دچار سرفه خشک شوید و تنگی‌نفس پیدا کنید. همچنین ممکن است دچار احساس سرما و لرز شوید، درد عضلانی داشته باشید، دچار سردرد یا گلودرد شوید و حس بویایی یا چشایی‌تان را از دست بدهید. البته هرکسی دچار همه این علائم نمی‌شود و حتی در برخی از افراد تب هم بروز نمی‌کند.
اغلب افرادی که علائم خفیف بیماری دارند، با مراقبت‌های معمول در خانه بهبود پیدا می‌کنند. در مدتی که در خانه می‌مانید مراقب علائمتان باشید، استراحت کنید و مایعات کافی بنوشید و از داروهای مسکن و تب‌بری مانند استامینوفن استفاده کنید.
تا جایی که می‌توانید خودتان را از سایر ساکنان خانه جدا کنید و هنگامی که لازم است به نزد آنان بروید، ماسک بزنید.
وسایل شخصی‌تان مانند ظرف غذا، لیوان، فنجان، قاشق و چنگال، حوله یا ملحفه را به کسی دیگر در خانه ندهید.
این وسایل شخصی را پس از استفاده با آب و صابون بشویید.
بهداشت شخصی‌تان را رعایت کنید. دهان و بینی‌تان را هنگام عطسه و سرفه با دستمال کاغذی بپوشانید. دستمال‌ کاغذی‌های استفاده شده را درون یک سطل زباله دردار بیندازید و فورا دست‌هایتان را با آب و صابون یا محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست دارای دست‌کم ۶۰درصد الکل پاک کنید. از دست زدن به چشم‌ها، بینی و دهانتان با دست‌های شسته نشده پرهیز کنید. اگر دچار اشکال در نفس کشیدن، درد مداوم قفسه سینه، کبودی لب‌ها و گیجی ناگهانی شدید هستید، باید فورا اورژانس را خبر کنید.
پس از قطع تب بدون مصرف داروی تب‌بر برای دست‌کم ۷۲ساعت و بر طرف شدن همه علائم و گذشتن دست‌کم ۷روز از شروع بروز علائم می‌توانید خود را از حالت ایزوله خارج کنید. حتی پس از این مدت نیز دست‌کم باید 3روز دیگر فاصله ۲متری را از دیگران رعایت کنید و ماسک پارچه‌ای بزنید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید