• چهار شنبه 21 شهریور 1397
  • الأرْبِعَاء 1 محرم 1440
  • 2018 Sep 12

گره سیاسی بر مشکلات اقتصادی

همشهری بررسی کرد؛ چه طیفی راه حل مشکلات اقتصادی کشور را سیاسی می‌داند؟ دلایلش چیست و مخالفانش کدام گروه‌های سیاسی هستند؟
راه‌حل چیست؟ این سؤالی است که طی چندماه گذشته مسئولان و جریان‌های سیاسی مختلف در پی پاسخ آن برآمده‌اند و هر یک راه‌حل‌هایی را برای عبور از مشکلات اقتصادی مطرح کرده‌اند.
گزارش همشهری از شور شهر برای برپایی تکیه‌های مردمی

شهردرهوای محرم

کوچه‌پسکوچه‌های تنگ و باریک و تودرتوی حوالی امامزاده یحیی و امین‌حضور را که گز می‌کنی، اگر سحرخیز باشی و بموقع آمده باشی،از یک جایی به بعد حتی اگر آدرس را هم بلد نباشی، رد حضور رهگذران سیاه‌پوش، تو را به حسینیه هفتادساله اربابی می‌رساند. اینجا کسی با دعوتنامه نمی‌آید؛ فرقی نمی‌کند چه کاره‌ای، تحصیلاتت چیست،چقدر مال و اموال داری، اصل و نسبت چیست و از کجا آمده‌ای؛ در حسینیه به رویت باز است.

آسیب زنندگان به روابط ایران و‌عراق

درحالی‌که چند هفته از تظاهرات و اغتشاشات حاد در چند شهر واقع در استان‌های جنوب عراق می‌گذرد، در تازه‌ترین تحول، کنسولگری کشورمان در شهر بصره که دومین شهر بزرگ عراق محسوب می‌شود، به‌وسیله چند نفر ناشناس که اغلب چهره‌هایشان را پوشانده بودند، تخریب و سپس به آتش کشیده شد.

بد فهمی در فقدان تعادل

دولت، شهروندان، سایر نهادهای اداره‌کننده جامعه ایرانی و سرانجام فعالان بخش خصوصی این روزها در یک مقوله اتفاق نظر دارند و آن خارج شدن بازارها و اقتصاد کلان از تعادل است. بازار کالا، بازار ارز، بازار پول و سرمایه، بازار کار و سایر بازارهای کوچک‌تر هر کدام به طریقی از تعادل خارج شده‌اند و بازیگران اصلی اقتصاد توانایی ندارند آنها را در کوتاه‌مدت به تعادل قبلی برگردانند.

در مسیر تندباد

تلاش‌های آغازگران آوانس اوگانیانس، سپنتا، ابراهیم مرادی، خان‌بابا معتضدی و چندنفر دیگر برای شروع فیلمسازی در ایران در نهایت شکست خورد و به نتیجه نرسید. فیلم «حاجی‌‌آقا آکتور سینما» ساخته آوانس اوگانیانس  با طرح موضوعی درخشان ورود سینما به عنوان پدیده‌ای مدرن در جامعه سنتی ایران شکست خورد.

تصمیمات دولتی برای نهاد‌های غیردولتی

بحران فرونشست زمین در300 دشت و‌ 17 استان کشور