• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 18 دی 1398
کد مطلب : 92297
+
-

صحبت‌های ظریف با مردم آمریکا و کشورهای منطقه

خروج آمریکا از منطقه شروع کار است

متحدین منطقه‌ای آمریکا باید تصمیم بگیرند آیا هنوز می‌خواهند امنیت خود را وامدار آمریکا باشند یا با همسایگان خود شریک باشند؟ - آمریکا وحشت دارد کسی در سازمان ملل واقعیات را برای مردم آمریکا بگوید‌ - اروپایی‌ها خیال می‌کنند با حرف‌زدن در جهت منویات آمریکا باعث راضی‌شدن آمریکا می‌شوند

خروج آمریکا از منطقه شروع کار است

وزیر امور خارجه کشورمان برای نشست فردای شورای امنیت سازمان ملل نتوانست از آمریکا ویزا بگیرد. محدودیت‌های ویزای مقامات ایرانی به‌ویژه از اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل تشدید شدند و هیأت ایرانی تنها در محدوده مقر سازمان ملل مجاز به تردد بود. وزارت خزانه‌داری آمریکا 9مردادماه امسال نام محمدجواد ظریف را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. بعد از این تحریم، سفر ظریف به مقصد آمریکا به‌تدریج با محدودیت‌های بیشتری نیز مواجه شد. برنامه‌های سخنرانی ظریف خارج از محدوده اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل لغو شدند و در تازه‌ترین تصمیم، آمریکا از صدور روادید برای وزیر امور خارجه ایران برای سخنرانی در یکی از نشست‌های سازمان ملل خودداری کرد. وزیر امور خارجه هم در واکنش به این تصمیم در مجمع گفت‌وگوهای تهران گفت «از تهران با مردم آمریکا صحبت می‌کنم.» نشانه آن هم گفت‌وگوی منتشر‌شده شبکه خبری سی‌ان‌ان با محمدجواد ظریف است که در تهران انجام شده است.

علاوه بر سی ان ان ظریف گفت‌وگوهایی با 3 رسانه آمریکایی دیگر از جمله ای بی سی ، سی بی اس و  ان پی آر، انجام داد و سخنان خود با مردم آمریکا را از طریق این رسانه ها مطرح کرد. 
 پیش از این هیأت ایرانی در اجلاس سازمان ملل هم نشان داده بود که تسلیم محدودیت‌های آمریکا در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل نشده است و ملاقات‌های بسیار زیادی با مقامات سایر کشورها انجام شد.  ظریف چند هفته پیش درخواست صدور روادید برای حضور در نشست روز 19دی‌ماه (9ژانویه) شورای امنیت سازمان ملل درباره اهمیت حمایت از منشور سازمان ملل را ارائه کرده بود. او درباره کارشکنی آمریکایی‌ها در صدور ویزای سفر به نیویورک گفت: «آنچه که ما خبر داریم، این است که وزیر امور خارجه آمریکا در تماس با دبیرکل سازمان ملل متحد گفته فرصت نداشتیم برای ظریف ویزا صادر کنیم و ویزا صادر نخواهیم کرد و دبیرکل ملل متحد هم گفته حق ایران است که در این اجلاس شرکت کند.»
توجیهات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نتوانست این اقدام را تبرئه کند، تا آنجا که حتی گنگ‌شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در توییتی نوشت: «ایالات متحده از صدور ویزای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در جلسه شورای امنیت امتناع کرد و در نقش خود به‌عنوان میزبان دفتر مقر سازمان ملل متحد شکست خورد. ما از ایالات متحده مصرانه می‌خواهیم تعهداتش نسبت به تسهیل حضور نمایندگان کشورهای عضو در جلسات سازمان ملل را تسهیل کند.»
ظریف در حاشیه برگزاری مجمع گفت‌وگوهای تهران تصریح کرد: «من تمایل زیادی برای سفر به نیویورک در این شرایط نداشتم، اما اجلاس ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای حفاظت از منشور فرصتی بود که جنایات آمریکا را مطرح کنیم، اما دولتی که با تروریسم دولتی، تروریسم اقتصادی، تهدید به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت می‌کند، برایش خیلی مهم نیست که مفاد موافقتنامه مقرر با سازمان ملل متحد را هم نقض کند. اما سؤالی که همه باید از این دولت یاغی بپرسند، این است که از چه چیزی می‌ترسند؟ آیا حضور وزیر امور خارجه یک کشور عضو و مؤسس سازمان ملل متحد در شورای امنیت برای حمایت از منشور ملل متحد و چندجانبه‌گرایی آنچنان خطر بزرگی است برای ایالات متحده که نتوانند ویزا صادر کنند. این نشانه ورشکستگی دولت ایالات متحده و رژیم ترامپ است و این ورشکستگی به‌خاطر تحلیل‌های غلط آنهاست.» او تأکید کرد: «آنچه وزیر خارجه آمریکا مثل همیشه به دروغ بیان کرده است که فرصت نداشتیم، به‌خاطر وحشت‌شان از این است که کسی بیاید و در سازمان ملل واقعیات را برای مردم آمریکا بگوید. البته آنها اشتباه می‌کنند که فکر می‌کنند دنیا در نیویورک خلاصه می‌شود. شما از تهران هم می‌توانید با مردم آمریکا صحبت کنید و خواهیم کرد.» ظریف درباره حمایت اروپا از مواضع آمریکا تصریح کرد: «اشتباه اروپایی‌ها این است که خیال می‌کنند با حرف‌زدن در جهت منویات آمریکا باعث راضی‌شدن آمریکا می‌شوند، اما فراموش کرده‌اند این کار فقط آنها را جری‌تر کرده است. با وجود حرف‌های ناروای اروپایی‌ها پمپئو اعلام کرد اروپایی‌ها از ما حمایت نمی‌کنند.»
همزمان با این سخنان، سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت‌وگوی خود با ظریف را منتشر کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو با یادآوری اقدام تروریستی کاخ سفید در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، تصریح می‌کند که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا با اقداماتش، فقط در حال بدتر‌کردن اوضاع برای آمریکا در خاورمیانه است. او در پاسخ به پرسشی درخصوص احتمال حملات بیشتر از سوی آمریکا درصورت اقدام انتقام‌جویانه ایران، گفت: «ترامپ باید عذرخواهی کند. او باید رویه خود را تغییر دهد. ترامپ تنها در حال بدترکردن اوضاع آمریکا‌ست... او ملت‌های منطقه ما را خشمگین کرده است. ترامپ خودش گفته که آمریکا 7تریلیون دلار را در منطقه ما هدر داده است و حالا او با ترور سردار سلیمانی، یک تریلیون دلار دیگر به این هزینه‌ها افزود.»

پاسخ متناسب با ترور سردار سلیمانی
وزیر امور خارجه ایران در بخشی دیگر از مصاحبه گفت که ترامپ با ترور سردار سلیمانی و تهدید به هدف قرار‌دادن مراکز فرهنگی ایران، به جامعه جهانی نشان داد که هیچ احترامی به قوانین بین‌المللی قائل نیست و آماده ارتکاب جنایات جنگی است. 
حمله به مراکز فرهنگی، جنایت جنگی است. ظریف با بیان اینکه ترور سردار سلیمانی در خاک عراق، مصداق تروریسم دولتی است، گفت که تهران به این اقدام تروریستی پاسخ خواهد داد. وی افزود: «ترور سردار سلیمانی که اقدام تهاجمی و معادل حمله نظامی به ایران است، به آن پاسخ خواهیم داد و پاسخ ما متناسب با آن و به همان میزان خواهد بود. پاسخی قانونی خواهیم داد چراکه ما مثل ترامپ، بی‌قانون نیستیم.»

3خطای آمریکا در ترور سردار شهید سلیمانی

وزیر امور خارجه کشورمان در مجمع گفت‌وگوهای تهران با اشاره به اعلام شروع خروج آمریکا از عراق گفت: «آمریکا یک خطا در 3‌ بُعد کرده است. حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و قراردادی که براساس آن در عراق بوده است را نقض کرده است. عراقی‌ها در اجرای آن قرارداد به آمریکایی‌ها گفته‌اند که از عراق خارج شوند. دوم اینکه احساسات مردم منطقه را با این کار جریحه‌دار کرده ‌و دیدید که علاوه بر عراق و ایران، در کشورهای دیگر مردم با چه عصبانیتی درباره آمریکا صحبت می‌کنند و حتما این هم واکنش‌هایی در بر خواهد داشت. سوم اینکه یک فرمانده بزرگ نظامی ما را شهید کرده است و این کار هم بی‌پاسخ نخواهد بود و حتما آثار این اقدام وحشیانه آمریکا ابعاد مختلفی دارد و خروج‌شان از منطقه شروع کار است و آمریکا حتما از منطقه ما خارج خواهد شد. اما آنچه به‌خاطر حمله به یک فرمانده بزرگ ایرانی و نقض حاکمیت ما انجام داده است، پاسخ مناسب در زمان و شکلی که ما تصمیم می‌گیریم، انجام می‌شود. ما در هیجان کار آمریکا قرار نمی‌گیریم. تصمیمات ایران همواره خردمندانه و منطقی بوده اما اقدام به افزایش تنش در این منطقه توسط آمریکا انجام شده و آنها مسئول آن خواهند بود.» وی تأکید کرد: «متحدین منطقه‌ای آمریکا باید یک تصمیم بگیرند که آمریکا به‌خاطر عقده‌های شخصی و منافع سیاسی داخلی دو سه نفر، امنیت همه را به خطر انداخته است. آیا هنوز می‌خواهند امنیت خود را وامدار آمریکا باشند یا با همسایگان خود شریک باشند؟ ما آمادگی این شراکت را داریم. آنها هستند که باید تصمیم بگیرند.» رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: «نمی‌گویم کشورهای منطقه بروند با آمریکا بجنگند اما برای امنیت خودشان همسایگانشان را فدای آمریکا نکنند. خواهید دید که آمریکایی‌ها روز ماجرا اعلام می‌کنند که ما کاری نداریم. این وضعیت روز حادثه است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید