• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 8 آبان 1398
کد مطلب : 86465
+
-

تنهایم مگذار

با آمار رو به افزایش افسردگی باید مهارت‌هایی را برای کمک به این افراد یاد بگیریم

تنهایم مگذار

     افسردگی را بیماری قرن نامیده‌اند. با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات متعدد سبک زندگی و کم شدن جمعیت خانواده‌ها انواع افسردگی‌ها هم در بین افراد گسترش می‌یابد. آنطور که آمار‌ها می‌گوید از هر 4نفر ایرانی یک نفر به نوعی از بیماری‌ها یا اختلالات روانی از جمله افسردگی رنج می‌برد. در جامعه‌ای که افراد به «تن‌های تنها» شبیه شده‌اند آمار افسردگی زیاد هم غافلگیر‌کننده نیست. بنابراین اگر شما هم به اطراف‌تان نگاه کنید به‌راحتی متوجه می‌شوید در کنار کسانی زندگی می‌کنید که به نوعی افسرده هستند. پس راه‌حل چیست؟ تا الان فکر کرده‌اید که به افسرده‌ها چگونه می‌توانید کمک کنید؟ راهنمای زیر را بخوانید تا درباره این کمک‌های روانی بیشتر مطلع باشید.

مطلع شوید
میزان آگاهی خود را نسبت به افسردگی محک بزنید.نخستین قدم بسیار عالی برای کمک به دوست افسرده‌تان این است که اطلاعات بیشتری در مورد این اختلال کسب کنید. این کار به شما کمک می‌کند بدانید دقیقا در این روند با چه موضوعات و مواردی مواجه خواهید شد.

 برای گوش دادن در دسترس باشید
اگر دوست افسرده شما تمایل به صحبت کردن دارد به او گوش بدهید و در مورد وضعیت کلی او سؤالاتی بپرسید. می‌توانید سؤالاتی مانند «چه کاری می‌توانم برای کمک به تو انجام دهم؟» و «به‌نظر تو چه چیزی می‌تواند برایت مفید باشد؟» را مطرح کنید. وقتی می‌خواهید با دوست خود یک مسئله حساس را مطرح کنید، سعی کنید زمان و مکانی را انتخاب کنید که هر دو راحت و آرام باشید. در صورتی که صحبت در مورد مسائلی او را آزرده خاطر می‌کند از بیان این موضوعات اجتناب کنید.

 احساسات آنها را جدی بگیرید
«بی‌خیال شدن»، «سرحال آمدن» یا «فراموش کردن» برای افراد مبتلا به افسردگی امکان‌پذیر نیست. زمانی که به صحبت‌های این افراد گوش می‌دهید به‌جای به‌کار بردن چنین عباراتی سعی کنید از جملاتی همچون «این موضوع باید واقعا سخت باشد» یا «من اینجا هستم تا به حرف‌های تو گوش کنم» استفاده کنید تا این حس را به آنها منتقل کنید که احساسات آنها را جدی گرفته‌اید.

 به آنها در مورد خدمات حمایتی اطلاع دهید
در صورتی که دوست افسرده شما به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کرده باشد، بسیار عالی است. می‌توانید به او بگویید که خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی نیز برای او در هر زمان در دسترس است. در این مورد تحقیق کرده و تمامی خدمات حمایتی در دسترس را به او معرفی کنید.

 به موارد اضطراری پاسخ دهید
اگر فکر می‌کنید دوست شما ممکن است در معرض خطر باشد یا در معرض خطر آسیب رساندن به‌خود یا شخص دیگری باشد، فوراً به‌دنبال کمک باشید و به فردی قابل اعتماد و همچنین خدمات اضطراری و حمایتی این موضوع را اطلاع دهید.

مراقب سلامتی خود نیز باشید
برخورد با شخصی که دچار افسردگی است، می‌تواند بسیار ناامید کننده‌، فرسوده‌‌کننده و ناراحت‌کننده باشد. شما تنها درصورتی قادر به کمک و حمایت از دوست افسرده خود خواهید بود که ابتدا مراقب سلامت روان خود باشید. موارد زیر را انجام دهید تا مطمئن شوید که از سلامت روان مطلوبی برای این اقدام برخوردار خواهید بود:
  روحیه خود را کنترل کنید: ممکن است واقعاً نگران یک دوست مبتلا به افسردگی باشید اما مهم این است که بر میزان روحیه و استرس خود نیز نظارت داشته باشید. می‌توانید به میزان روحیه خود هر ۱۰ روز یک‌بار نمره دهید تا راحت‌تر بتوانید نحوه عملکرد خود را ردیابـــــی کنید.

 چیزهایی که از آنها لذت می‌برید را فراموش نکنید: همیشه اطمینان حاصل کنید که وقت کافی را به انجام کارهای موردعلاقه خود اختصاص داده‌اید.
  برای استراحت وقت بگذارید: آرامش برای کمک به شما در حل کردن مشکلات و مقابله با استرس بسیار مفید است.
  مرزها را تعیین کنید: قرار نیست ۲۴ ساعت شبانه‌روز و 7روز هفته خود را برای کمک به دوست افسرده خود در اختیار او بگذارید. محدودیت‌هایی را تعیین و مشخص کنید که مایل به انجام چه کارهایی برای او هستید و تمایل به انجام چه کارهایی را ندارید. ممکن است برخی ساعات شبانه‌روز نخواهید در دسترس این فرد باشید یا نخواهید از انجام برخی فعالیت‌ها یا شرکت در برخی از رویدادها به‌واسطه این کار محروم شوید. بنابراین بهتر است زمانبندی مناسبی برای کمک به این فرد داشته باشید.
  درخواست حمایت کنید: برای شما هم مهم است که حمایت عاطفی خود را دریافت کنید. پس با افرادی که به آنها اعتماد دارید در این ارتباط صحبت کنید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :