• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70931
+
-

مؤسس بنیاد نیکوکاری رایحه در محله بیمه:

چهره فقر در تهران زجرآور است

چهره فقر در تهران زجرآور است

بنیاد نیکوکاری رایحه در محله بیمه یکی از قدیمی‌ترین خیریه‌های غرب تهران محسوب می‌شود. «فاطمه تندگویان» خواهر شهید محمدجواد تندگویان، سال 1360 این بنیاد را راه‌اندازی کرده است و تا امروز توانسته خانواده‌های زیادی را تحت حمایت قرار دهد. فعالیت‌های این بنیاد باعث شده تا بتوانند حوزه‌ کاری خود را گسترش داده و حتی تا حمایت از دانش‌آموزان و خانواده‌های بی‌بضاعت دورافتاده‌ترین روستاهای کشور پیش بروند. فاطمه تندگویان راه‌اندازی این خیریه را برگرفته از روحیه فداکاری و انساندوستی برادر شهیدش می‌داند و می‌گوید: «وجود یک انسان معتقد و با کمالات اخلاقی در خانواده کافی است تا الگویی برای سایر اعضای خانواده شود. ملموس‌ترین خاطره‌ای که از محمدجواد به یاد دارم همین کمک و یاری رساندن به نیازمندان است. عادت نیکی که تا آخرین روزهای زندگی با او بود. بنیاد خیریه رایحه با همفکری و همراهی تعدادی از بانوان محله‌های اکباتان و بیمه راه‌اندازی شد و در همان ابتدا توسعه فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی برای خانواده‌های نیازمند به‌خصوص دانش‌آموزان به‌عنوان هدف آن در نظر گرفته شد.» 
توانمند‌سازی دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه و همکاری با خیّران مدرسه‌ساز و توسعه مراکز فرهنگی و هنری برای نیازمندان از جمله دستاوردهای مهم این خیریه است. تندگویان می‌گوید: «وقتی قرار باشد یک دانش‌آموز را حمایت و مسیر را برای تحصیل او هموار کنیم مسلماً باید خانواده‌اش را نیز تحت پوشش داشته باشیم. یک خانواده با مشکلات اقتصادی و اجتماعی نمی‌تواند محرک خوبی برای موفقیت فرزندش باشد. در حال حاضر 200 خانواده تهرانی تحت پوشش مستقیم خیریه هستند.»
مرور خاطرات سفرهای فاطمه تندگویان به مناطق محروم، روایت مردمی است که از بدیهی‌ترین امکانات ساده زندگی محروم هستند با این حال او فقر را برای پایتخت‌نشینان پررنگ‌تر می‌بیند و می‌گوید: «فقر چهره بد و زجرآورتری در تهران دارد. یک خانواده روستایی در قلعه گنج شاید نیازهای اولیه را نداشته باشد. اما چون مطالبات زیادی آنجا وجود ندارد چندان ملموس نیست، ولی درپایتخت مطالبات خانواده بیداد می‌کند، مطالباتی که جامعــــه آن را خواســـته یا ناخــواسـته به خانواده تحمیل می‌کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :