• پنج شنبه 23 آبان 1398
  • الْخَمِيس 16 ربیع الاول 1441
  • 2019 Nov 14
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60567
+
-

گره کور راه‌آهن اردبیل باز شد

نماینده مردم اردبیل در مجلس: در ۲ سال اخیر، اعتبارات خوبی برای احداث راه‌آهن اردبیل  از طریق سرمایه‌گذاری بانک ملی اختصاص یافته است

پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه یکی از پروژه‌ها مهم در حوزه حمل‌و‌نقل است که بیش از ۱۲ سال از شروع عملیات اجرایی آن می‌گذرد. نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: با تلاش هماهنگ نمایندگان استان در مجلس دهم و مسئولان، رفع محرومیت زیرساخت‌های استان مورد توجه جدی قرار گرفته و به‌ویژه گره کور احداث راه‌آهن و بزرگراه‌ها در استان گشوده شده است. 

«محمد فیضی» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: در ۲ سال اخیر، اعتبارات خوبی برای احداث طرح راه‌آهن اردبیل از طریق سرمایه‌گذاری بانک ملی پیش‌بینی و جذب شده است. وی با اشاره به پیش‌بینی 1۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع بودجه‌ای ملی و نیز 2۵۰۰ میلیارد ریال از محل منابع مالی بانک ملی برای اجرای پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه گفت: امسال نیز به‌اندازه همین رقم و در مجموع 4 هزار میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه پیش‌بینی شده است. 

فیضی اضافه کرد: دولت در اجرای پروژه راه‌آهن اردبیل ۱۸ هزار میلیارد ریال برای سرمایه‌گذاری بانک ملی، متعهد و بدهکار شده و قرار است پس از بهره‌برداری این طرح، مبلغ مورد نظر از طرف دولت و خزانه بازپرداخت شود. 
وی مطالعه و احداث طرح راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد را تکمیل‌کننده طرح ملی خط ریلی اردبیل - میانه خواند و اضافه کرد: پس از مطالعه، ردیف اعتباری برای اجرای این طرح در نظر گرفته می‌شود. 

نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس با اشاره به قرار گرفتن مسیرهای مهم جاده‌ای استان در قالب ردیف بودجه سالانه کشور گفت: احداث بزرگراه در مسیر اردبیل - سرچم، نمین - آستارا، اردبیل - مغان، مشگین‌شهر – پارس‌آباد و نیر - سراب نیز دارای ردیف اعتباری شده است. 


تاسیس منطقه آزاد تجاری‌صنعتی 

ایجاد منطقه آزاد تجاری مطالبه مردم استان بوده که لایحه آن در مجلس دهم تصویب شد ولی به علت ایراد شورای نگهبان درباره مغایرت مصوبه مجلس با لایحه اولیه دولت و ایجاد بار مالی تعریف‌نشده در زمینه تأسیس مناطق آزاد، به مرحله اجرا نرسید. تلاش می‌شود در اصلاحیه جدید، قسمتی از شهرستان اردبیل، نمین و مشگین‌شهر نیز به منطقه آزاد ملحق شود. 

فیضی با بیان این‌که هنوز اضافه شدن بخش‌هایی از استان به لایحه مصوب اولیه منطقه آزاد اردبیل قطعی نشده است، اضافه کرد: اضافه شدن هر بخش از استان به منطقه آزاد به توسعه استان کمک خواهد کرد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم گفت: هیچ‌کس منکر برخی نارسایی‌ها در زمینه فعالیت مناطق آزاد نیست ولی مزایای ایجاد آن در توسعه متوازن، اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی انکارناپذیر است. 

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس دهم همچنین افزود: ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی در استان اردبیل با توجه به ظرفیت‌های بالای کشاورزی، مرزی بودن و وجود زیرساخت‌های تجارت مرزی موفق‌تر از سایر مناطق آزاد خواهد بود. 

وی تلاش برای ایجاد و سرمایه‌گذاری صنایع تبدیلی بخش کشاورزی، نزدیکی به بازارهای هدف و صادرات محصولات را از جمله مزیت‌های ایجاد منطقه آزاد در استان اردبیل ذکر کرد. این عضو فراکسیون امید مجلس دهم بیان کرد: با وجود معافیت‌های گمرکی و تخفیف‌های مالیاتی و کاهش عوارض در مناطق آزاد، رغبت برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اردبیل بیشتر خواهد بود. 


صندوق توسعه ملی در خدمت مناطق محروم 

فیضی پرداخت منابع مالی از سوی صندوق توسعه ملی به برخی امور و پروژه‌های کلان کشور را موجب بر هم خوردن تعادل در توزیع اعتبارات دانست و گفت: در توزیع اعتبارات و منابع مالی از محل صندوق توسعه ملی، استان‌های کمتر توسعه‌یافته و کوچک نظیر اردبیل متضرر می‌شوند چراکه دارای طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ نیستند و سهم کمتری از منابع این صندوق را دریافت 
می‌کنند. 

رئیس فراکسیون مناطق کمتر توسعه‌یافته مجلس دهم ادامه داد: طرح‌های توسعه‌ای کشور باید بر مبنای آمایش سرزمینی تدوین و اجرا شود تا فرصت بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری ملی برای استان‌های کم‌برخوردار را فراهم کند.  وی با بیان این‌که از محل منابع صندوق توسعه ملی برای آب‌رسانی روستایی منابع اعتباری خوبی اختصاص یافته است، اظهار کرد: با توجه به حجم گسترده نیاز راه‌های روستایی در استان، لازم است مبالغی از منابع صندوق توسعه ملی برای راه روستایی اختصاص یابد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید