• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 24 آذر 1397
کد مطلب : 40906
+
-

نزدیک‌ترین عکس بشر از خورشید

نزدیک‌ترین عکس بشر از خورشید

کاوشگر پارکر ناسا توانسته است نزدیک‌ترین عکس گرفته شده توسط بشر از خورشید را ثبت و به زمین ارسال کند.
پارکر در زمان گرفتن این عکس در فاصله ۲۷.۱ میلیون کیلومتری از خورشید بوده که در تحقیقات انسان بی‌سابقه بوده است. در واقع این عکس 5 .122 میلیون کیلومتر نزدیک‌تر از فاصله‌ای که ما با خورشید داریم، گرفته شده است. در این تصویر گازهای پرانرژی خورشیدی دیده می‌شود و به‌طور کلی این گازها بیشتر در مناطقی هستند که فعالیت‌های خورشیدی در آنجا افزایش دارد.
به گزارش اسپیس، در قسمت تقریبا مرکزی تصویر همچنین نقطه‌ای روشن به چشم می‌خورد که سیاره عطارد یا تیر است. ناسا بیش از ۶۰ سال منتظر بوده که این ماموریت را ممکن سازد و به خورشید دست یابد.

لمس خورشید از نزدیک
کاوشکر پارکر در ماموریتی مشهور به «لمس خورشید» در یک رکوردشکنی به نزدیک‌ترین فاصله‌ای که تاکنون ساخته‌ای از بشر به آن دست یافته، رسیده است.
رکورد قبلی نزدیک شدن به خورشید متعلق به ماهواره آلمانی-آمریکایی
 Helios 2 بود که در سال ۱۹۷۶ ثبت شده بود.  پارکر علاوه بر این سریع‌ترین کاوشگر فضایی در طول تاریخ است و با سرعت ۷۰ کیلومتر در ثانیه به سمت خورشید می‌رود. این سرعت را اگر بخواهید با واحد رایج حرکت روی زمین مقایسه کنید معادل 252000کیلومتر بر ساعت است. قرار است در نهایت این کاوشگر به سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ثانیه یا ۶۹۰ هزار کیلومتر بر ساعت برسد.

نزدیک شدن تا ۶.۱۲ میلیون کیلومتر
قرار است در نهایت پارکر در فاصله ۶.۱۲ میلیون کیلومتری خورشید قرار بگیرد که اقدامی بی‌نظیر در تاریخ علم است. شاید به‌نظر برخی این فاصله خیلی نزدیک نباشد اما در مقیاس فضایی اگر فاصله زمین و خورشید را یک متر درنظر بگیرید در این صورت فاصله کاوشگر پارکر با خورشید نهایتا فقط ۴ سانتی‌متر خواهد بود. کاوشگر خورشیدی پارکر مستقیما در جو ستاره منظومه ما شیرجه می‌رود، سفری به درون تاج خورشید. دانشمندان امیدوارند با استفاده از اطلاعات این کاوشگر، گره بعضی از رازهای خورشید باز شوند. محققان امیدوار هستند که پارکر بتواند در دمای سوزان بالای ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد در محدوده تاج خورشید دوام بیاورد. قرار است که پارکر ظرف 7 سال، ۲۴ بار به دور خورشید بگردد و در این دوره اطلاعاتی درباره مشخصات فیزیکی تاج خورشید جمع‌آوری کند. تصور می‌شود که منشأ مهم‌ترین تأثیرات خورشید بر زمین، تاج خورشید باشد. پارکر وارد این جو بسیار رقیق خواهد شد و فاصله آن با «سطح» جوشان خورشید تنها به حدود ۶ میلیون کیلومتر خواهد رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید