• پنج شنبه 6 آذر 1399
  • الْخَمِيس 10 ربیع الثانی 1442
  • 2020 Nov 26
دو شنبه 30 تیر 1399
کد مطلب : 105301
+
-

پایان ساخت‌و‌ساز بی‌برنامه

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران: کاهش بارگذاری، توجه به محیط‌زیست و توسعه حمل‌ونقل عمومی از رویکردهای طرح تفصیلی منطقه 22 است

شهرسازی
پایان ساخت‌و‌ساز بی‌برنامه


طرح تفصیلی منطقه22 تهران دیروز پس از اصلاحاتی به تصویب شورای شهر تهران رسید. آنطور که پیداست طرح تفصیلی منطقه22 ‌رویکردهای جدیدی را دنبال می‌کند. رویکردهایی که بر کاهش بارگذاری، توجه به محیط‌زیست و توسعه حمل‌ونقل عمومی تأکید دارد و پایانی بر بارگذاری در این منطقه به‌حساب می‌آید. به این ترتیب این لایحه، کاهش سقف جمعیت‌پذیری و ارتقای کیفیت زندگی در این منطقه تهران را هدفگذاری کرده است.



به‌گزارش همشهری، محمد سالاری، دیروز در جریان بررسی این لایحه در پارلمان شهری پایتخت، گزارشی را درخصوص لایحه طرح تفصیلی ویژه منطقه22 شهرتهران ارائه کرد و درباره فلسفه تهیه این طرح گفت: «تهیه طرح تفصیلی منطقه22 به مصوبه سال93 شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بر‌می‌گردد. در دوره چهارم شورا و بعد از تشکیل کمیسیون شهرسازی و معماری، یکی از اولویت‌های ما بررسی مغایرت‌های بین طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران در تعامل با دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری قرار گرفت و نهایتا کارگروهی متشکل از دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری، کمیسیون شهرسازی و معماری شورا و معاونت شهرساز و معماری شهرداری تشکیل شد و این کارگروه این مغایرت‌ها را به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارائه داد.»
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد:«‌ در این بررسی‌ها ما بندی در طرح تفصیلی پیدا نکردیم که مغایرتی با طرح جامع نداشته باشد؛ درصورتی که طرح تفصیلی برشی از طرح جامع است.از این‌رو پس از احصای مغایرت‌ها بخش عمده این بندهای مغایر ابطال شد. یکی از آنها بند 29/16 بود که با ابطال آن، شهرداری تهران ملزم به تهیه طرح تفصیلی ویژه برای منطقه22 با توقف رویکرد بارگذاری و همچنین توجه به موضوعات زیست‌محیطی و ارتقای کیفیت زندگی شد.»

مهر شورا برنقشه‌های طرح تفصیلی منطقه22 
سالاری با بیان اینکه مفاد طرح تفصیلی ویژه منطقه22 مبتنی بر 12ماده واحده و تعدادی تبصره به انضمام 49نقشه طرح تفصیلی در لایه‌های مختلف است، گفت: «شهرداری تهران مکلف است تمام نقشه‌ها را در مقیاس 1:2000پلات بگیرد و ممهور به مهر شورای شهر کند و یک نسخه آن در شورای شهر نگهداری شود، چراکه ما در گذشته و در راستای ایفای نقش نظارتی وقتی به پروژه‌های در حال اجرای سطح شهر ورود می‌کردیم، متوجه مغایرت‌های جدی آن با طرح تفصیلی می‌شدیم، به‌عنوان مثال پارک مادر در منطقه5 که بعد از پیگیری‌ها به این نتیجه رسیدیم که پهنه آنجا در سامانه تغییر پیدا کرده است و نقشه‌هایی که در اختیار رئیس شورای شهر بود با سامانه مغایرت دارد؛ بنابراین تأکید می‌کنم حتما نقشه‌های مربوطه در مقیاس 1:2000 و ممهور به مهر شورا نگهداری شود.»

محرومیت منطقه از سرانه‌های خدماتی
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر ادامه داد: «از دیگر موارد مهمی که ما در این لایحه به آن توجه داشتیم این است که منطقه22 که می‌توانست یک منطقه فراغت محور، تفرجگاهی و گردشگری باشد، متأسفانه امروز به جای اینکه صادر‌کننده خدمات و سرانه‌های عمومی برای کلیت شهر باشد از محروم‌ترین مناطق در تامین سرانه‌های خدماتی است چراکه مقرر بود 70درصد از املاک و اراضی بزرگ مقیاس این منطقه برای تامین سرانه‌های خدماتی به شهرداری واگذار شود اما در گذشته شهرداری اقدام به فروش و بارگذاری انبوه در این 70درصدها کرد.»
سالاری درخصوص جمعیت‌پذیری منطقه22 گفت: «یکی از تأکیدات ما توقف جمعیت‌پذیری در این منطقه بود که تکلیف شورای‌عالی شهرسازی و معماری هم بوده است، در طرح جامع تهران برای این منطقه 700هزار نفر جمعیت‌پذیری پیش‌بینی شده بود و در طرح تفصیلی ابلاغ شده در سال91 این جمعیت‌پذیری به 750هزار نفر رسید اما در این طرح ویژه ما سقف جمعیت‌پذیری را به 520 هزار نفر کاهش دادیم که اقدام ارزشمندی است. اکنون حدود 475هزار نفر ظرفیت برای جمعیت در این منطقه ایجاد شده و این درحالی است که براساس بررسی‌ها هم‌اکنون 230هزار نفر و البته براساس آمار رسمی سال95 جمعیت منطقه 176هزار نفر بوده است.»

2خط مترو به منطقه می‌رسد
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری سعی کرد بارگذاری‌ها بین اتوبان شهید خرازی و شهید حکیم متمرکز شود و رویکرد فراغت محور برای شمال بزرگراه خرازی و جنوب بزرگراه حکیم درنظر گرفته شود،گفت: «همچنین در تعامل با معاونت شهرسازی و معماری شهرداری برای نخستین مفاهیم TOD مورد توجه قرار گرفت و اکنون زمینه و بستر اجرای آن فراهم شده است و کریدور حمل‌ونقلی که در شورای‌عالی ترافیک برای آن مصوب شده بین 2 بزرگراه خرازی و حکیم که جمعیت‌پذیری در آنجا صورت گرفته، قرار دارد و 2 خط مترو یعنی ادامه خطوط 10 و 9 به این منطقه می‌رسد.»

طرح جدید چه ویژگی‌هایی دارد؟
دیروز در جریان دویست و بیست و هفتمین جلسه شورای شهر تهران، ابتدا کلیات لایحه «طرح تفصیلی منطقه22 تهران» تصویب شد و سپس جزئیات آن با اصلاحاتی از سوی اعضای شورای شهر به تصویب رسید. یکی از پیشنهادهای ارائه شده نیز از سوی زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت بود. او با ارائه پیشنهادی در قالب تبصره الحاقی به ماده11، که به ضوابط و مقررات طرح تفصیلی ویژه این منطقه می‌پردازد، خواستار منظور شدن عنوان کاربری نظامی برای اردوگاه و تفرجگاه میرحسینی و سایر مناطق و اماکن نظامی موجود در این منطقه شد، که با رأی موافق اعضا همراه بود و تصویب شد. همچنین سیدحسن رسولی، پیشنهاد داد که شهردار موظف شود نسبت به نیازهای مازاد بر ظرفیتی که در بانک اطلاعات زمین آمده است، مانند بقیه شهرهای کشور از اختیارات و مسئولیت‎های دولت به نمایندگی از دولت، وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن استفاده کند تا دولت با پیگیری‎های شهردار از طریق شورای‌عالی شهرسازی و معماری و سایر مراجع ذیربط قانونی، این ذخیره‎ها را تامین کند. بعد از سخنان سیدحسن رسولی، این پیشنهاد نیز با رأی اکثریت به تصویب رسید.
لایحه «طرح تفصیلی ویژه منطقه22» به موضوعاتی چون تأکید بر تامین سرانه‌های خدماتی در سطح محله، برنامه‌ریزی منطقه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی محور TOD (توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی)، اصلاح پهنه‌بندی‌ها با رویکرد کاهش بارگذاری‌ها و بررسی گزینه‌های حمل‌ونقل عمومی انبوه بر در منطقه معطوف است. موضوعات دیگری همچون سازوکار تعیین تکلیف توافقات فاقد پروانه، شناسایی دستورالعمل‌های ضروری برای اجرای طرح تفصیلی در راستای تحقق پذیری و ارتقای آن، اصلاح ضوابط طرح تفصیلی با رویکرد کنترل جمعیت‌پذیری و همچنین اصلاح شبکه معابر منطقه با رویکرد حفاظت از محیط نیز در این لایحه مورد توجه قرار گرفته است.


این خبر را به اشتراک بگذارید