18
پنج شنبه 30 مرداد 1399
شماره 8018
ادب‌وهنر
23023614
02123023901
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
این آهنگ را با نام «پوکاره کاره آنا» نیز می‌شناسند. «پوکاره کاره»، یک آهنگ عاشقانه مائوری سکنه بومی پولینزیایی سرزمین اصلی نیوزیلند است که اصالت و ریشه آن محل مناقشه است.
نقاشی
این نقاشی آنقدر اسم و رسم دارد که احتمالا حتی کسی هم که چندان با نقاشی ، تاریخ و هنرمندان دنیای رنگ و بوم آشنا نیست، می‌تواند نام آن را حدس بزند.

بی‌قیدها‌ی یک کارآگاه

فیلم
اگر رمان «خداحافظی طولانی» اثر ریموند چندلر را که اتفاقا در ایران ترجمه شده بخوانید و بعد بنشینید به تماشای فیلم آلتمن بعید نیست که شما هم مثل طرفداران چندلر که از اقتباس آلتمن دل خوشی نداشتند، به خشم بیایید. آلتمن خداحافظی طولانی را مثل کارهای تجربه‌گرایی که از آکروباسی دوربین واهمه‌ای ندارند ساخت و تقریبا تمام کارهایی را که انتظار نمی‌رود در یک فیلم نئونوآر شاهد باشیم انجام داد، اما در نهایت یکی از بهترین فیلم‌های کارنامه خود را ساخت.
چهره‌هایی که فتوژنیک نبودند

چهره‌هایی که فتوژنیک نبودند

زمانی که فرانسیس گالتون داشت پایه‌های علم یوژنیک به‌نژادی انسانی را بنا می‌نهاد تا به خیال خودش از ازدیاد نسل مجانین و جنایتکاران جلوگیری کند، احتمالا اگر می‌دانست در دهه1940 جنایتکاران و دیوانگانی در سرزمین ژرمن‌ها بر مسند امور خواهند نشست که ایده‌های فلاسفه‌ای همچون نیچه و یافته‌های دانشمندانی چون او را دستاویزی قرار می‌دهند تا اروپا را به خاک و خون بکشند، حسابی از کشفیات شبه‌علمی خود لذت می‌برد و از اینکه بالاخره کسانی پیدا شده‌اند که قدر ژامپِرتی‌های او را دانسته‌اند، حظ می‌کرد.
هفت تیرت رو بکش کابوی
هفت تیرت رو بکش کابوی
می‌توان این بحث را مطرح کرد که بازی «بوت هیل» در واقع یک بازطراحی از بازی «پونگ» توسط یکی از طرفداران «جان وین» است.