06
پنج شنبه 26 مرداد 1402
شماره 8858
اقتصاد 1
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

مزد همپای تورم

چهره روز
6‌ماه پیش، زمانی که تنور مذاکرات تعیین مزد کارگران برای سال 1402داغ بود، مقاومت دولت در برابر واقعی‌سازی‌ هزینه معیشت، مانع افزایش مطلوب دستمزد شد و در عوض وزیر کار وعده داد که اگر حقوق و مزایای کارمندان در سال جدید افزایش پیدا کرد، همان رویه برای کارگران هم اعمال شود؛ این در حالی است که در سال‌جاری بنا به اظهارات کارگری، مزایای شغلی کارمندان در 2 نوبت افزایش یافته؛ اما کارگران همچنان با شرایط مزدی قبل مواجه هستند.
ویژه
خبر: مجتبی خیام نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی می‌گوید: با تمرکز بر دانش، فناوری و شرکت‌های دانش بنیان تا بیش از ۹۰درصد امکان خودکفایی در محصولات کشاورزی وجود دارد.
«برای صدمین‌بار تکرار می‌کنیم که بنزین گران نمی‌شود.» این تازه‌ترین واکنش تکراری مرد شماره یک وزارت نفت است.
گفته می‌شود قرار است حق رأی اضافه سهام سهامداران همه بانک‌ها به وزارت اقتصاد داده ‌شود؛ یعنی اینکه اگر سهامداری بیش از حد قانونی، سهام یک بانک را داشته باشد، دیگر حق رأی و تصمیم‌گیری بابت مازاد سهم را ندارد و کنترل و نفوذ او بر بانک کم می‌شود.
آب
آمارهای حوزه آب و بارندگی همچنان از تداوم خشکسالی و کم‌بارشی حکایت دارند؛ باوجود این، به‌واسطه سیاست‌های ریاضت آبی و اجرای مدیریت انقباضی در رهاسازی آب از سدها، از وخیم شدن شرایط منابع در دسترس آب کشور جلوگیری شده و موجودی آب در مخازن 17درصد افزایش پیدا کرده است.

فرصت بزرگ بر لبه پرتگاه

در شرایط فعلی، نسبت جمعیت جوان به پیر در ایران 9برابر است؛ اما تا 20سال دیگر به زیر 4می‌رسد
گزارش
در شرایط فعلی متولدان اواخر دهه 50و دهه 60به‌عنوان پنجره جمعیتی ایران، در سن کار قرار دارند و بهترین فرصت برای رشد فعالیت‌های اقتصادی مهیاست؛ اما این فرصت از حوالی سال 1420با سالخورده شدن پنجره جمعیتی به تهدیدی بزرگ برای اقتصاد و جامعه ایرانی تبدیل خواهد شد و همین مسئله اجرای سیاست‌های افزایش باروری و رشد جمعیت را دوچندان می‌کند.