09
پنج شنبه 31 فروردین 1402
شماره 8753
روز هفتم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

امین‌پور، یکی از قله‌های بلند شعر فارسی

دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی است و از حضور مرحوم قیصر امین‌پور در این فرهنگستان خاطره‌ها به یاد دارد.
ویژه
با گذشت حدود 16سال از پرواز ابدی قیصر امین‌پور، اشعار این شاعر معاصر هنوز هم نقل محافل ادبی است و برخی از کتاب‌های شعر او در زمره پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه شعر و ادبیات فارسی قرار دارد.
اگر قطعه‌ها و آلبوم‌های موسیقی دهه 70 و بعد از آن را بررسی کنیم، نام قیصر امین‌پور به‌عنوان یکی از پرکارترین شاعرانی که ترانه‌های متعددی هم سروده‌اند، می‌درخشد.
وجیهه سامانی، نویسنده و دبیر اجرایی جشنواره‌های ادبی مختلف و نسل جدیدی از اهالی ادب و هنر است.
حدود 2‌ماه قبل درهای یک مجموعه زیبا به روی مردم پایتخت باز شد؛ جایی که به‌عنوان متفاوت‌ترین باغ ایرانی پایتخت از آن یاد می‌شود و شبانه‌روز و رایگان پذیرای مراجعان است.
«یارا یارا گاهی، دل ما را به چراغ نگاهی روشن کن» بخشی از تصنیف «در هوای تو» است که حالا دیگر به یک خاطره جمعی تبدیل شده و گاهی اوقات در خلوت‌مان زیرلب زمزمه‌اش می‌کنیم.
بازی در نقش شخصیت‌های شناخته‌شده دنیای واقعی اصلا کار راحتی نیست چراکه مخاطب مدام بازیگر و توانایی‌اش در ایفای نقش را با آن شخصیت واقعی که می‌شناسد مقایسه می‌کند.

برای تو ای روز اردیبهشتی

پرونده‌ای در نکوداشت زنده‌یاد قیصر امین پور که همین نزدیکی‌هاست
او یک نسل را با خودش همراه کرد

او یک نسل را با خودش همراه کرد

اغراق نیست اگر مجله سروش نوجوان را یکی از محبوب‌ترین مجله‌های سال‌های بعد از انقلاب اسلامی بدانیم؛ نشریه پر و پیمانی که نخستین شماره‌اش در فروردین‌ماه سال 1367منتشر شد و در یک بازه زمانی نسبتا کوتاه طیفی از نوجوانان دهه شصتی را با خود همراه کرد.
قیصر؛ شاعری برای همه نسل‌ها
قیصر؛ شاعری برای همه نسل‌ها
قیصر امین‌پور نه‌تنها یکی از مفاخر و بزرگان معاصر شعر و ادب فارسی به شمار می‌آید که به لحاظ ویژگی‌های انسانی و شخصیتی نیز زبانزد خاص و عام است.
اگر جلد اول فرهنگ جغرافیایی ایران را ورق بزنید، در معرفی روستاهای اطراف تهران به این جمله می‌رسید: «دمزآباد دهی است از دهستان بهنام، وسط بخش ورامین شهرستان تهران.

حتی اگر نباشی...

در دنیای ادب و شعر فارسی نویسندگان و شاعران بزرگی وجود دارند که جزو مفاخرند و آثار ماندگاری از آنها به جامانده است.

در سفر بهاری چی بپوشیم؟

برای بسیاری از ما، بهار محبوب‌ترین فصل برای سفر رفتن است. آب و هوای دلچسب، طبیعتی که نو می‌شود و مناظر زیبای مقصد، انگیزه ما را برای مسافرت در بهار بیشتر می‌کند.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
پیشنهادهای ویژه هفته
اگرچه امروزه شهری مانند تهران در محاصره ساختمان‌های بلند و کوتاه قرار دارد، اما همچنان در این شهر می‌توان بقایای سازه‌هایی را دید که نشان‌دهنده تاریخ دیروز است.