5
پنج شنبه 14 شهریور 1398
شماره 7753
روز هفتم
23023100
3000367
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

همپای شب و روز برو خانم سارا و آقای دارا

یادداشت اول
چشمان افسونگرش بیدار است، تاریکی را می‌کاود و پیش می‌رود و بر سر همه‌‌چیز دست می‌کشد. او رازپوش عالم است؛ نام او شب است.
ویژه
نیت همه واحد است؛ اینکه محرم و عاشورا و ‌شأن امام‌حسینع را پاس بدارند.
یکی از خاص‌ترین مراسم‌ عزاداری ایران در شمال غربی برگزار می‌شود؛ جایی در عجب‌شیر، ازجمله در روستای شیشوان. البته در دیگر مناطق این جغرافیا نیز می‌توان سر و سراغی از این آیین گرفت.
«چنگ دل آهنگ دلکش می‌زند / ناله عشق است و آتش می‌زند / قصه دل، دلکش است و خواندنی است / تا ابد این عشق و این دل ماندنی است...».
این روزها در هر کوچه و برزنی، خیمه‌ها و بیرق‌های عزا برافراشته شده و تمام شهر به سوگ سالارشهیدان حضرت اباعبدالله الحسینع و یارانش نشسته است.
آنچه در کربلا رخ داد یکی از ناب‌‌ترین و الهام‌بخش‌ترین وقایع تاریخ بشری است؛ رویدادی پر از حماسه و احساس و آمیزه‌ای از عدالت‌جویی و فداکاری البته ایثار و فداکاری‌ای که توأم با معرفت و بصیرت بود.
«مهم نیست که داری چکار می‌کنی؛ مهم عشق پنهان‌شده در پس پشت آن کار است.»
علی پروین از ریشه‌های مذهبی‌اش و حسینیه‌ای که 17سال قبل در لواسان تاسیس کرد می‌گوید

مامان‌نصرت مرا هیئتی کرد

شهرت و محبوبیت شماره۷ افسانه‌ای فوتبال ایران با هیچ فوتبالیست دیگری برابر نیست.
80 سال علامت‌سازی

80 سال علامت‌سازی

حال و هوای این روزهای محدوده میدان قیام و خیابان مولوی با روزهای قبل به کلی متفاوت است.
خاص‌ترین سینه‌زنی
خاص‌ترین سینه‌زنی
همه در ایام محرم سینه‌زنی می‌کنند، اما سینه‌زنی‌ جنوبی‌ها رنگ و بوی خاصی دارد. در خوزستان و بوشهر و هرمزگان، از این دست سینه‌زنی‌ها فراوان دیده می‌شود که به سینه‌زنی «واحد» معروف است.
کارنامه هر بازیگری پر از نقش‌هایی است که هر کدام بخشی از تصویر حرفه‌ای او را در ذهن مخاطبانش می‌سازد، اما فقط بعضی از نقش‌ها هستند که تا همیشه نام و خاطره‌شان ماندگار می‌شود.

آیین سنتی تاسوعای حسینی

مبارکه
این سنت هم در نوع خودش جالب و منحصر به فرد است. در واقع در روزهای عاشورا و تاسوعا و در 2 روستای اراضی و باغملک که در حوالی مبارکه اصفهان باشند، برگزار می‌شود.

بیل به دست‌ها

یکی از مراسم‌ منحصربه‌فرد محرمی را باید در شهرستان خوسف خراسان جنوبی جست‌وجو کرد؛ مراسمی به نام «بیل‌زنی».

شاخسی، واخسی

آذری‌زبان‌های کشورمان نیز مراسم خاص خودشان را در ایام محرم داشته و دارند.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
این‌طور نیست که همه عزاداری‌ها صرفاً متعلق به مردان باشد یا نقش اصلی آن را مردان بازی کنند. در نقاطی از کشورمان، این زنان هستند که نقش‌آفرینان اصلی مراسم‌های عزاداری محسوب می‌شوند.
«مستان همه افتاده و ساقی نمانده/ یک گل برای باغبان باقی نمانده»؛ بیتی از شعری ناب است که با نوای استاد محمدعلی کریمخانی به یکی از مداحی‌های ماندگار شام‌غریبان امام‌حسینع و یارانش معروف شده است.
یکی از مناطق دیدنی ایران را می‌توان ابیانه دانست.