13
چهار شنبه 10 شهریور 1400
شماره 8303
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

خورشید همچنان می‌درخشد

یادداشت یک
بهار ۱۳۷۳ و در دوران دانشجویی در دفتر فیلمسازی آبگون کار می‌کردم.
ویژه
ضیافتی از قاب‌های زیبا، ترکیبی همگون از بازیگران حرفه‌ای علی نصیریان، جواد عزتی و طناز طباطبایی و نابازیگران روح‌الله زمانی، شمیلا شیرزاد و...، مضمونی انسانی و درونمایه‌ای اخلاقی، آخرین ساخته مجید مجیدی را به اثری تبدیل کرده که به دل فقر، تباهی و سیاهی می‌رود ولی در نهایت از روشنایی امید‌بخش سر‌در‌می‌آورد؛ آزمونی دشوار که فیلمساز با ارجاع به فطرت پاک بچه‌های فیلم خورشید در نهایت سلامت و سر‌بلندی را برای آنها به ارمغان می‌آورد.
«خورشید» کوششی از سوی مجید مجیدی برای بازگشت به فضای بهترین فیلمش «بچه‌های آسمان» و نمایش زیست همدلی‌برانگیز نوجوانانه است؛ آن هم بعد از چند اثر انتزاعی که گویای بلاتکلیفی او در فهم تحولات جامعه ایران  بودند.
فیلمسازی که از سوی منتقدانش متهم به ارائه تصویری شیک از فقر شده، خودش بچه پایین‌شهر است؛ تولیدارو در منطقه یافت‌آباد و اول جاده ساوه.

زندگی زیباست...

بازیگری با آن بینی ‌بزرگ و خال‌گوشتی درشت روی صورت اگر قرار بود به همان مسیر قدیمش پایبند بماند تا حالا هزاربار «بایکوت» شده ‌بود اما آقا‌ مجید خیلی زود احوالش را از بازیگری در فیلم‌های ایدئولوژیک به کارگردانی زندگی و زمانه نوجوانان سرخ‌صورت از سیلی زمانه تغییر داد.
به همین سادگی

به همین سادگی

یکی از شاخص‌ترین چهره‌های نسلی که در دهه60 حوزه هنر و اندیشه اسلامی را محل مناسبی برای فعالیت هنری یافت و در همکاری با شاخص‌ترین چهره این نهاد که بعدها حوزه هنری نامیده شد رشد کرد و به شهرت رسید.
یادآور بچه‌های آسمان
یادآور بچه‌های آسمان
تماشای فیلم مجید مجیدی مرا به یاد یکی از مهم‌ترین فیلم‌های قرن بیست‌ویک درباره کودکان به‌نام «پروژه فلوریدا» انداخت.