13
یکشنبه 31 مرداد 1400
شماره 8294
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

نماد؛ دروازه ورود به جهان معانی

یادداشت یک
ما محیط‌مان را می‌سازیم یا محیط ما را؟ برخلاف «یونگ» که معتقد بود انسان‌ها فارغ از محیط در ناخودآگاه خود هسته مشترکی را حمل می‌کنند «اورت» معتقد است محیط چنان در اعماق تاریک ناخودآگاه نفوذ می‌کند که مجال دسترسی به کهن‌الگو را می‌رباید.
ما با نشانه‌ها زندگی می‌کنیم. همه آنچه در این سال‌ها ساخته و برای آیندگان به یادگار خواهیم گذاشت؛ همانند آنها که ساختند و برای امروز ما به یادگار گذاشتند تا ما با آن زندگی کنیم اما ما چگونه از یادگارهایمان مراقبت می‌کنیم. حالا همه آن نمادها، از نخل‌ها تا گلستان و از زعفران تا فیروزه را چگونه پاسداری کرده‌ایم.
زاینده‌رود؛ زنده‌رود؛ رود زیبایی که به قدمت یک تاریخ، نبض تپنده شهر اصفهان بود؛ اصفهانی که محض خاطر نقش جهان و سی‌وسه پل و پل خواجو، نصف جهانش می‌گفتند و زمانی، سفرا و امرا و جهانگردان از سراسر جهان به احترامش تمام قد می‌ایستادند، مدت‌هاست به سوگ نشسته و خشکیده؛ نه جوششی، نه خروشی، نه صدای کودکان بازیگوشی که هر غروب به گیسوان مواجش بیاویزند و صدای خنده‌شان در سنگ و ساروج سی‌وسه پل گم شود.
زندگی خوزستانی‌ها و خاطراتشان با نخلستان گره خورده است تا جایی که روایت خوزستان بدون نخیلات ممکن نیست و حتی در سال‌های پس از دفاع‌مقدس این نخل‌های سوخته بودند که با ایستادگی‌شان راوی مردم این خطه شدند.

قلاب نمادها

شهرها می‌توانند با تمرکز بر برندینگ شهری، به ‌درآمد پایدار دست پیدا کنند
یک لحظه جهان بدون کرونا را به یاد بیاورید.
ترک‌های عمیق برج 50ساله آزادی

ترک‌های عمیق برج 50ساله آزادی

گپ و گفت با سیدعباس عظیمی، رئیس مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی درباره چالش‎های این سازه زیبا
خیلی از مردم ایران دست‌کم یک عکس یادگاری در کنار برج آزادی گرفته‌اند.
باشکوه و بی‌دفاع
باشکوه و بی‌دفاع
حسین آخانی، کنشگر محیط‌زیست می‌گوید آفرودبازی، معضل حل نشده و جدید دماوند است
پرشکوه‌ترین و باعظمت‌ترین نماد ایران زمین، امروز به یکی از بی‌دفاع‌ترین نقاط در برابر آسیب‌های انسانی تبدیل شده است.