شهرداری تهران در دوره اخیر مدیریت شهری با شعار «تهران؛ شهری برای همه»، با وجود مواجهه با چالشهای بیشمار ازجمله تشدید تحریمهای ظالمانه غرب به واسطه خروج آمریکا از برجام، نوسانات شدید نرخ ارز و بروز تورم بیسابقه، افزایش قابل توجه قیمت زمین و مصالح ساختمانی و رکود بخش ساختمان، شیوع ویروس کرونا و محدودیتهای مترتب بر آن و...، با برنامهریزی متناسب با شرایط و ساماندهی اقدامات در راستای کاهش آثار منفی تغییرات محیطی، توانسته است اقدامات قابل توجهی را در ایجاد انضباط ساختوساز و بهسازی کالبدی، ارتقای عدالت توزیعی و کاهش فاصله شمال و جنوب، توسعه زیرساختهای شهری، حملونقل عمومی و تسهیل ترافیک، پایدارسازی مالیه شهری، ارتقای کارایی سازمانی، توسعه مشارکتهای اجتماعی و رضایت شهروندی، ارتقای ایمنی و محیطزیست پایدار، حفاظت از میراث طبیعی و تاریخی شهر و هوشمندسازی و شفافیت به انجام رساند .
در شهر انسانمحور، همه افراد، گروهها و طبقات اجتماعی، حق حضور در فضا و بهرهمندی از امکانات و خدمات شهری پیدا میکنند و وظیفه مدیریت شهری این است که از انحصاری شدن امکانات شهری جلوگیری کند تا برای همه شهروندان جایگاه مناسب دیده شود.
مدیریت شهری پنجم با تمام انتقادها و حاشیهها، یک مشخصه اساسی داشت؛ شفافیت. از زمانی که مدیریت شهری پنجم کار خود را آغاز کرد مقابله با اقداماتی که سالها رویه معمول شهر بود را در دستور خود قرار داد، شهرفروشی و تراکم فروشی از میان رفت و برجها دیگر جای باغات را نگرفتند.