13
دو شنبه 20 بهمن 1399
شماره 8156
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

قطب تغییرات در کره زمین

یادداشت یک
بحث تغییر اقلیمی در دنیا و تأکید بر مبحث گرمایش جهانی در جامعه دانشگاهی، از دهه‌های 40و 50 میلادی و با مقالات راجر ریول در ایالات‌متحده آغاز شد.
ویژه
منطقه جنوبگان خالی از سکنه است؛ البته تقریبا. شاید به همین دلیل باشد که توصیف این منطقه فراتر از قدرت واژه‌هاست؛ زیرا منبع و مقیاسی انسانی در این منطقه برای مقایسه‌کردن وجود ندارد و اگر هم باشد، تجربه جمعی از این منطقه ایجاد نشده تا امکان توصیف قابل‌فهمی از آن به ‌وجود‌آید.
قطب‌جنوب، جنوبگان یا آنتارکتیکا برای قرن‌ها تصورات بشر را در تسخیر خود درآورده‌بود.
بهمن‌ماه سال91 بود که سردار سرلشکر محمدباقری، معاون وقت ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح در سخنرانی اختتامیه همایش توسعه ملی سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران که در چابهار برگزار شد، گفت: ایران طبق قوانین بین‌المللی می‌تواند در بخشی از قطب جنوب ادعای حاکمیت کند.
مدت‌هاست که با وجود اخبار تأسف‌بار آب‌شدن یخ‌های قطبی، رکوردشکنی گرمایش زمین و نابودی گونه‌های نادر آبزیان و جانوران دریایی خبر خوشی از سرزمین برف و یخبندان نمی‌رسد.

گاهی دلم برای رنگ سبز تنگ می‌شد

گپ‌وگفت با دومین زن محقق ایرانی که دو‌ماه در قطب جنوب اقامت داشته است
زندگی در سرزمین پنگوئن‌ها و شیرهای دریایی از دور، شبیه انیمیشن‌های روزگار کودکی است؛ زیبا و شاید آسان و سپید.
گنجینه‌های پیدا و پنهان جنوبگان

گنجینه‌های پیدا و پنهان جنوبگان

درباره توریسم و استخراج مواد‌معدنی در قطب‌جنوب
ثروتمندی اماراتی در سال2019 از برنامه‌اش برای اجرای طرحی عجیب خبر داد.
وقتی روزها 0.5 ثانیه کوتاه‌تر شدند
قطب جنوب چه نقشی در گرمایش زمین دارد؟
قطب جنوب، منزوی‌ترین قسمت کره زمین، منطقه‌ای است که با افزایش دمای هوا از دهه1990 با سرعت سه‌برابر سریع‌تر از میانگین جهانی در حال گرم‌شدن است.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
اعداد 1 تا 9 را طوری در خانه‌های سفید قرار دهید که هر رقم در سطرها، ستون‌ها و مربع‌های کوچک 3 در 3 یک‌بار دیده شود. پاسخ‌ها در ادامه آمده است.
جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ول 8156
جنوبی‌ترین نقطه زمین هم دیگر ناشناخته نیست. آدم‌هایی هستند که می‌توانند وجب به وجب این کره خاکی را در نوردند و به تصویر بکشند؛ سرزمینی با بلندترین میانگین بلندی، کمترین میانگین رطوبت و پایین‌ترین میانگین دما.