• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 20 بهمن 1399
کد مطلب : 124023
+
-

شگفتی در سرما

معرفی چند مستند برای شناخت بهتر جنوبگان، یا سرزمینی که کمتر می‌شناسیم


جنوبی‌ترین نقطه زمین هم دیگر ناشناخته نیست. آدم‌هایی هستند که می‌توانند وجب به وجب این کره خاکی را در نوردند و به تصویر بکشند؛ سرزمینی با بلندترین میانگین بلندی، کمترین میانگین رطوبت و پایین‌ترین میانگین دما. آنها که به قطب رفته‌اند، شیفتگان ناشناخته‌ترین‌ها بوده‌اند؛ قاره‌ای با نزدیک به ۳۰ کشور، ۷۰ پایگاه پژوهشی و ۴۰ پایگاه سالانه یا همیشگی و ۳۰ پایگاه تابستانی. سرزمینی که مستندهای بسیاری از آن ساخته شده و در این صفحه ما تنها به چند نمونه آن برای شناخت بیشتر شما از قطب جنوب بسنده کرده‌ایم.

برخورد در پایان دنیا : Encounters at the End of The World 

ورنر هرتزوگ که در 14سالگی با سرقت یک دوربین ۳۵میلی‌متری، خود را وارد دنیای فیلمسازی غیرحرفه‌ای کرد، این روزها به‌عنوان غولی در مستندسازی شناخته می‌شود. مستند «برخورد در انتهای زمین» او که در سال2007 ساخته شد، به اقامت او برای مدتی در مک ماردو، بزرگ‌ترین ایستگاه آمریکا در قطب جنوب، مربوط می‌شود. هرتزوگ در این فیلم علاوه بر چشم‌انداز متروک و منحصربه‌فرد قطب جنوب، سفری به ذهن دانشمندانی کرده که برای کشف اسرار زندگی جانداران، از زندگی متمدن به ناکجا‌آباد رفته‌اند.

رژه پنگوئن‌ها :  March of the Penguins 

این مستند که از تلویزیون ایران نیز پخش شده است، با کارگردانی لوک ژاکه و صدای مورگان فریمن جایزه بهترین فیلم مستند بلند را از آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک دریافت کرده‌است. گویا هر سال در پایان تابستان، پنگوئن‌های امپراتور سفر طول و دراز و سختی را از قطب جنوب آغاز می‌کنند؛ سفری که با تخمگذاری، نگهداری از جوجه‌ها و بزرگ‌کردن پنگوئن‌های کوچک در طبیعت همراه است. «رژه پنگوئن‌ها» موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم مستند در سال2005 شد.

زمین : Earth 

این مجموعه تلویزیونی، مستندی است که شبکه بی‌بی‌سی تهیه کرده و دیوید اتنبرو، گویندگی آن را بر عهده داشته است. ساخت این مستند ۵سال زمان برده‌ و گران‌ترین مستند این شبکه است. همچنین مستند با کیفیت اچ‌دی تصویربرداری شده؛ مستندی با نگاهی جامع به تنوع گونه‌های زیستی زمین. این مستند در سال۲۰۰۶ در انگلیس تولید شد. این مجموعه شامل ۱۱ قسمت است که بخشی از آن به دنیاهای یخی و شگفتی‌های قطب جنوب می‌پردازد.

هفت جهان یک سیاره Seven Worlds، One Planet

می‌گویند میلیون‌ها سال قبل نیروهای اعجاب‌انگیز و ناشناخته، پوسته زمین را از هم جدا کردند و هفت قاره امروزی را تشکیل دادند که هر یک از این قاره‌ها آب و هوا و اکوسیستم مخصوص به‌خود را دارند. از بهشت رنگارنگ آمریکای جنوبی گرفته تا گرمای مهیب آفریقا، «هفت‌جهان یک‌سیاره» شخصیت واقعی هر قاره را به نوبه‌خود به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد که چگونه تمام زندگی در آنجا شکل گرفته است. در این مستند به جنوبگان خواهید رفت. این سریال به کارگردانی دیوید اتنبرو در سال2019 ساخته شد. هفت جهان یک سیاره، محصول کشور آمریکا و در ژانر مستند و حیات‌وحش است.

قطب جنوب: یک سال روی یخ Antarctica: A Year on Ice

این مستند به کارگردانی آنتونی پاول محصول 2013کشور نیوزلند است. این مستند داستان یک سال زندگی روی قطب جنوب است و شامل زمستانی می‌شود که قطب جنوب را از بقیه دنیا جدا می‌کند و ماه‌ها تاریکی در سردترین نقطه دنیاست. در این فیلم، ژنویو باخمن، مایکل کریستینسن، تام هامان و ویلیام برتمن به هنرمندی پرداخته‌اند.

قطب جنوب: اسرار بیگانه زیر یخ Antarctica: Alien Secrets Beneath the Ice

این مستند در سال2019 به کارگردانی لیندا مولتون هاو منتشر شد. هنگامی که بخشی از یخ قطب جنوب در سال2002 فرو ریخت، دانشمندان شوکه شدند و این امر محتمل شد که ممکن است قطب جنوب، به‌زودی ذوب شود. این مستند بررسی می‌کند که آیا آب و هوای گذشته قطب می‌تواند سرنخ‌هایی برای آنچه ممکن است رخ دهد ارائه دهد؟ هنگامی که محققان با سخت‌ترین شرایط کره زمین برخورد می‌کنند، سرنخ‌های شگفت‌آور تازه‌ای درباره گذشته قطب جنوب کشف می‌کنند؛ سرنخ‌هایی که پیامدهای ناگواری را برای شهرهای ساحلی سراسر جهان به‌همراه دارد.

کشف مجدد قاره هفتم Terra Antarctica: Re-Discovering the Seventh Continent

جان باماستر در مستند «کشف مجدد قاره هفتم»، در 6 هفته اکتشاف قطب جنوب، با استفاده از بادبان و کایاک دریایی به تصویر کشیده است. او برای ساخت این مستند، برنده جایزه مسائل اقیانوس از جشنواره فیلم اقیانوس آبی شد. اعزام او به قطب جنوب 2007-2008 آخرین پروژه OCEANS 8 بود که طی دهه‌گذشته او و تیمش را با کایاک دریایی ازجمله سفرهای اعزامی به Aleutian به سراسر جهان منتقل کرد. دیدن دنیا از روی صندلی یک کایاک دریایی طی یک دهه گذشته به باماستر نگاهی جامع به سلامت اقیانوس‌های جهان و زندگی تقریباً 3میلیارد نفری در سراسر جهان داده است.

استقامت

این مستند در سال2000 به کارگردانی جورج باتلر تولید شد. ارنست شکلتون و گروه اکتشافی‌اش نخستین گروهی بودند که در سال‌های ابتدایی قرن بیستم برای نخستین بار پا به قطب جنوب گذاشتند. در این مستند تحسین‌شده با استفاده از عکس‌های آرشیوی و گفت‌وگو با افراد مطلع این واقعه‌ تاریخی تصویر می‌شود. پادکست چنل‌بی ‌نیز ماجرای این مستند و اکتشاف و اسرار آن را برای مخاطبانش روایت کرده است. جورج باتلر، 2مستند از سفرهای شکلتون ساخته است؛ مستند Documentary on the Endurance و Shackleton’s Antarctic Adventure که ادامه مستند قبلی محسوب می‌شود.

از قطب جنوب تا لوت

سوگل خلخالیان با سفر به قطب و کویر، یعنی از سردترین به گرم‌ترین نقاط جهان، دشت لوت و منطقه ریگ شهر سوخته شهداد تصمیم گرفت مستندی بسازد؛ مستندی در تفاوت میان این دو منطقه که با وجود همه تفاوت‌ها در شکل کلوت‌های لوت و قطعات یخی که در اثر فرسایش باد به‌وجود آمده‌اند، شباهت‌هایی دیده بود. خلخالیان در این مستند می‌خواهد یک نکته را گوشزد کند که در جهان، در نهایت تفاوت‌ها، وحدت و یگانگی بی‌مانندی وجود دارد. سوگل جوان ماجراجو و جهانگرد ایرانی به بعضی از ناشناخته‌ترین گوشه‌های جهان سفر کرده است. او با توجه به معاهدات بین‌المللی کارزاری برای ثبت ادعای ایران نسبت به جنوبگان راه‌اندازی کرد. مستند کوتاه او در فوریه سال2017 پخش شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید