13
سه شنبه 4 آذر 1399
شماره 8093
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

بدون کرونا هم اوضاع وخیم است

یادداشت یک
کرونا روی آمار ازدواج و طلاق تأثیر دارد؟ جواب به این سؤال مثبت است اما اگر آمار ازدواج و طلاق تغییر پیدا کرده است، فقط به‌خاطر شیوع ویروس کرونا نیست، این آمار بیشتر نتیجه برنامه‌ریزی‌ و عملکرد مسئولان است.
ویژه
خشونت خانگی؛ این دستاورد دیگر کرونا در این یک‌سال، در زندگی خانواده‌ها بوده است. یک مقام سازمان بهزیستی می‌گوید که آمار اختلاف زوج‌ها در دوران قرنطینه سه‌برابر شده.
کرونا به طرز عجیبی در زیرترین و اساسی‌ترین لایه‌های زندگی افراد رخنه کرده و مستقیم و غیرمستقیم حتی انتخاب‌های افراد را هم تحت‌الشعاع قرار‌داده.
از همان ابتدای شیوع کرونا، فعالیتی که تعطیل شد، برگزاری عروسی بود. تالارها و مکان‌های عمومی برگزاری مراسم مجبور شدند دست از کار بکشند و برای مدتی نامعلوم دفاترشان را تعطیل کنند.
عقدهای بدون مهمان، مراسم ساده، جشن دفترخانه‌ای... اینها شاید نخستین محصولات کرونا باشند.
دفترهای ثبت ازدواج و طلاق، زمانه کرونا را چگونه پشت سر می‌گذارند؟

خطبه‌خواندن با کام تلخ

سردفترداران ثبت ازدواج و طلاق می‌گویند پیش از کرونا هم اوضاع مناسبی نداشتند و حالا این بیماری حکم تیر خلاص را دارد
حالا دیگر نزدیک یک سال می‌شود که همه زندگی‌مان تحت‌الشعاع شیوع ویروس کرونا قرار گرفته؛ روابطمان، رسم و رسوم‌مان و کسب‌وکارمان. رفتنی هم نیست، می‌گویند از دامنه شرش که کم شود، باز هم بینمان خواهد بود.
افزایش ازدواج و کاهش طلاق بعد از کرونا

افزایش ازدواج و کاهش طلاق بعد از کرونا

در 4‌ماه نخست امسال 200هزار ازدواج و 35هزار طلاق ثبت‌ شده است
در این روزهای کرونایی که ایران درگیر بحران بیماری و مرگ‌ومیر است، به‌نظر می‌رسد مردم حوصله و انگیزه انجام بسیاری از کارها و دنبال‌کردن اهداف و آرزوهایشان را نداشته باشند اما گاهی رخدادها فارغ از پیش‌بینی‌ها اتفاق می‌افتند.
ویروس جدایی
ویروس جدایی
محسن ایمانی، مشاور خانواده معتقد است که کرونا بستر را برای پررنگ شدن دلایل طلاق مهیا کرده است
در ماه‌های ابتدایی شروع کرونا، مدام این دغدغه پیگیری می‌شد که باید منتظر طلاق‌های کرونایی باشیم، حالا که چند‌ماه از شیوع ویروس کرونا گذشته است، این سؤال مطرح می‌شود که تا چه حد می‌توان ویروس کرونا را به‌عنوان عامل طلاق زوج‌های ایرانی معرفی کرد؟
PDF درنگ
کوتاه درنگ
اجبار به خانه‌نشینی و گذراندن ساعات بیشتر با یکدیگر یکی از آورده‌های جهانی همه‌گیری کرونا بود. دولت‌های مسئول در قبال جان انسان‌‌ها، رفت‌وآمد را برای همه ممنوع و قرنطینه را اجباری کردند و تمامی اعضای خانواده، چه آنها که با هم روابطی صمیمانه داشتند، چه آنها که کار و تحصیل را به بهانه‌ای برای ارتباط کمتر با یکدیگر تبدیل کرده بودند، به همنشینی اجباری تن‌دادند.
اعداد 1 تا 9 را طوری در خانه‌های سفید قرار دهید که هر رقم در سطرها، ستون‌ها و مربع‌های کوچک 3 در 3 یک‌بار دیده شود.
جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ول 8093