13
یکشنبه 6 مهر 1399
شماره 8048
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

کابینه شایعه‌ها

احتمال جابه‌جایی، استیضاح و برکناری چه وزرایی در هیأت دولت وجود دارد؟
وضعیت دولت دوم حسن روحانی، اصلا برای هیچ جابه‌جایی، استیضاح و برکناری مناسب نیست و درصورتی‌که نمایندگان مردم، فشار با طرح استیضاح وزرا را بیشتر کنند و به اقدامات عملی بکشانند، مشکلات قانونی جدی برای دولت در سال آخر ایجاد خواهد شد، چراکه تا این لحظه رضا رحمانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌دلیل عزل، محمود حجتی از وزارت جهادکشاورزی، سیدمحمد بطحایی از وزارت آموزش‌و‌پرورش، سیدحسن قاضی‌زاده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمد شریعتمداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت، عباس آخوندی از وزارت راه و شهرسازی به‌دلیل استعفا و مسعود کرباسیان از وزارت امور اقتصادی و دارایی و علی ربیعی از وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی به‌دلیل استیضاح، از دولت کنار رفته‌اند. به‌عبارتی کابینه ۱۹عضو دارد و در‌صورتی‌که این روند به هر علت دیگر، یعنی استعفا، عزل یا استیضاح ادامه پیدا کند و تنها 2وزیر دیگر از دایره دولت خارج شوند، یعنی نصف کابینه دچار تغییر شده و طبق قانون، دولت باید مجددا از مجلس شورای اسلامی برای هیأت وزیران تقاضای رأی اعتماد کند.
دور از همه هیاهوهای چند سال پیش، حالا پشت یک میز ساده نشسته است؛ در اتاق کوچکی در دانشکده علوم‌انسانی دانشگاه تربیت مدرس.
واقعیت این است که آقای دکتر روحانی در دوره 8ساله خود با مشکلات متعددی مواجه بود که در نهایت باعث شد دولت از برنامه‌ها و اهداف ابتدایی خود فاصله بگیرد.
فعالان سیاسی با تحلیل روند انتصاب‌ها در دولت دوازدهم، بر این باورند که حسن روحانی در دوره دوم فعالیت، نسبت به دوره نخست، تغییراتی در رویکرد داشته است.
مروری بر فهرست وزرایی که روحانی با آنها خداحافظی کرد

جداشده‌ها

وزیران دولت‌های یازدهم و دوازدهم به چه ‌دلیل از کابینه جدا شدند و اکنون چه می‌کنند؟
استعفا، برکناری و استیضاح، 3راهی هستند که زمینه را برای خروج اعضای کابینه در دولت‌های مختلف مهیا می‌کنند؛ امری که دولت روحانی نیز از آن مستثنا نبوده است.
اقدامات مجلس روی دولت کم اثر بود

اقدامات مجلس روی دولت کم اثر بود

در طول چند ماهی که مجلس یازدهم تشکیل شده، اقدام خاصی که منجر به فشار به دولت برای تغییرات مدیران دولتی باشد مشاهده نشده است.
جدا‌شده‌های جنجالی
جدا‌شده‌های جنجالی
چهره‌هایی که از دولت خارج شدند چه حاشیه‌هایی داشتند؟
افراد زیادی به دولت‌های یازدهم و دوازدهم آمدند و رفتند.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
اعداد 1 تا 9 را طوری در خانه‌های سفید قرار دهید که هر رقم در سطرها، ستون‌ها و مربع‌های کوچک 3 در 3 یک‌بار دیده شود. پاسخ‌ها در ادامه آمده است.
جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ول 8048
با توجه به سطح جابه‌جایی و تغییرات در هیأت دولت، آیا روحانی همچنان می‌تواند، دست به تغییر بزند؟ از سال ۱۳۵۷ که انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید تا امروز، 12دولت در ایران مستقر شده است و ۷ نفر به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شده‌اند.