14-15
سه شنبه 1 مهر 1399
شماره 8044
درنگ
23023622
02123023901
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
ایجاد گره‌های صادراتی در حوزه صنعت و معدن موجب شده که فعالان اقتصادی این بخش در صادرات محصولات خود با چالش‌های زیادی مواجه باشند و تحریم‌های داخلی را فلج‌کننده‌تر از تحریم‌های خارجی می‌دانند و آن را عامل مهمی در کاهش صادرات و حتی پیش‌بینی برای نزدیک به صفرشدن در برخی بخش‌ها عنوان می‌کنند.
برآوردهای اقتصاددانان سازمان تجارت جهانی نشان می‌دهد که این سازمان عقب‌گرد 15ساله را تجربه خواهد کرد و حجم تجارت جهانی به‌مراتب کمتر خواهد بود. اما فعالان اقتصادی کشور کاهش صادرات ایران در سال99 را از متوسط کاهش صادرات جهانی هم بیشتر می‌دانند. گمانه‌زنی‌های اولیه هم حکایت از افت 30درصدی ارزش صادرات ایران طی امسال دارد و پیش‌بینی‌ می‌شود در سال 99حجم صادرات ایران به میزان 10تا 12میلیارد دلار در مقایسه با سال قبل کاهش یابد.

فرود صادرات

اعداد و ارقام درباره صادرات غیرنفتی ایران چه می‌گوید؟
به‌نظر می‌رسد که سال99 تبدیل به تجربه تلخی در صادرات غیرنفتی ایران شده است. بعضی تجار و اقتصاددان‌ها می‌گویند سیاست‌های ارزی و تصمیمات دولت در مورد تعهدات صادرکنندگان در زمانه‌ای که ویروس کرونا سختی‌های صادرات را چندبرابر کرده است، باعث شده میزان صادرات در 5‌ماه نخست امسال با افت قابل توجهی چه از نظر ارزشی و چه از نظر وزنی روبه‌رو شود.
دست تحریم بر گلوی طلای سرخ و سبز

دست تحریم بر گلوی طلای سرخ و سبز

دردسرهای صادرات محصولات کشاورزی، تعداد صادرکنندگان در این حوزه را کاهش داده است
در روزگار اعمال تحریم‌های نفتی سنگین علیه ایران، میوه، زعفران، پسته و... می‌توانند برای ما ارزآوری کنند اما تصمیم‌های یک‌شبه شاید مهم‌ترین مشکلاتی است که صادرکنندگان حوزه کشاورزی با آن - همواره- مواجه می‌شوند.

حراج ذخایر

روزگار خوش صادرات در ایران به سر آمده است. حالا صادرکنندگان فراورده‌های نفتی به سختی می‌توانند خریداری در آن سوی مرزها برای محصولات خود پیدا کنند.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
اگر زمانی توسعه صادرات غیرنفتی یک انتخاب بود، در شرایط فعلی باید به‌طور جدی مورد توجه و پیگیری تمامی بخش‌ها قرار گیرد، چراکه صنایع‌دستی و فرش یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی و فرهنگی و ابزاری قابل توجه برای صادرات کالا، اشتغال‌زایی و جذب توریسم است.