22
سه شنبه 1 مهر 1399
شماره 8044
صفحات دوم و سوم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
در روزهای پس از کودتای 28مرداد، ایران در صدر اخبار جهان قرار گرفت. براساس اسناد، این اخبار به‌شدت از سوی دستگاه‌های امنیتی، ازجمله شهربانی کل کشور در اداره‌ای به نام «کارآگاهی - دایره نگارشات» مورد رصد و بررسی قرار می‌گرفت و به مراکزی مثل دربار و وزارت خارجه فرستاده می‌شد.
در آشفته‌بازار روزهایی که هر کس بر له یا علیه مصدق یا شاه سخن می‌گفت، یک گزارش بسیار جالب‌توجه چند روز قبل از کودتای اول یعنی 25مرداد بسیار قابل‌مراجعه است.
پس از شکست ماموریت سرهنگ نصیری در اشغال خانه مصدق و دستگیری نخست‌وزیر، برخی دیگر از افسران ارتش نیز دست به اقداماتی برای دستگیری طرفداران دکتر مصدق ازجمله برخی از وزرا و امرای ارتش زدند.
دو رویکرد مهم در سیاستگذاری و نقش آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در کودتای 28مرداد وجود دارد. یک سوی موضوع به سابقه متفاوت حضور انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها در ایران و سوی دیگر، به منافع اقتصادی و سیاسی آنها در کشورمان ربط داشت.

هجوم به خانه نخست وزیر

گزارش تصویری از حمله به منزل دکتر مصدق در خیابان کاخ/ فلسطین
گزارش تصویری از حمله به منزل دکتر مصدق در خیابان کاخ/ فلسطین
PDF صفحات دوم و سوم قرن
کوتاه صفحات دوم و سوم قرن
فضل‌الله زاهدی از شخصیت‌های موثر دوره پهلوی از جهات مختلف قابل تأمل است؛ نسبت به او، نه می‌توان قضاوت سیاه داشت و نه قضاوت سفید. زمانی که فضل‌الله زاهدی به عرصه آمد، دوره پرآشوبی در کشور محسوب می‌شد.