9
سه شنبه 20 فروردین 1398
شماره 7633
درنگ
23023630
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

خدشه سلطه‌پذیری به باور‌عمومی

طبق قانون جهانی همه کشورها این حق را دارند که برای بهبود کیفیت زندگی مردم خود از تکنولوژی‌ها بهره ببرند.یکی از این تکنولوژی‌ها بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای است که به شاخص مهمی در پیشرفت کشورها تبدیل شده است.
ویژه
از مهم‌ترین منابع استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی، ساخت رآکتورهای هسته‌ای جهت تولید برق است.هم‌اکنون فرانسه با داشتن سهم 75درصدی برق هسته‌ای از کل تولید برق خود در صدر کشورهای جهان قرار دارد.
متأسفانه دشمنان خارجی و داخلی ایران به قدری بحث انرژی هسته‌ای را به سمت مسائل نظامی و سیاسی برده‌اند.
شنیدن نام فناوری هسته‌ای در ذهن بسیاری از افراد تصویر انفجار قارچی‌شکل بزرگی را بازیابی می‌کند.
مثل بنزین و گازوئیل نیست که با یک تقطیر نفت در برج تقطیر پالایشگاه به‌دست بیاید و بعد مایع را بریزید توی باک و ماشین را روشن کنید.
از انرژی هسته‌ای در ایران چه استفاده‌هایی شده است؟

درون هسته

از انرژی هسته‌ای در حوزه‌های مختلف برای تولید برق، شیرین‌کردن آب، از بین‌بردن آفات، اصلاح بذر، درمان و تشخیص سرطان استفاده می‌شود
خیلی از ما هنوز نمی‌دانیم که دانشمندان هسته‌ای چه دستاوردهایی برای کاربردی‌کردن انرژی هسته‌ای در زندگی روزمره ما داشته‌اند.

اورانیوم‌های غنی‌شده پشت نیمکت

ورود به مدارس انرژی اتمی مسیر دشواری دارد
شاید شما هم دور‌و‌برتان این ولع نویافته را رصد کرده باشید؛ ثبت‌نام در مدارس انرژی اتمی؛ ولعی فراتر از تحصیل در مدارس تیزهوشان.
استفاده از برگ اتمی ایران در تنش‌های ساختگی
استفاده از برگ اتمی ایران در تنش‌های ساختگی
بازخوانی کتاب محسن رنانی درباره اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران
طی 2دهه اخیر، انرژی هسته‌ای و حواشی ایجادشده آن، یکی از بحث‌های روز و مهم بوده است.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
حالا دیگر 63سال می‌شود که ایران قدم در میدان فعالیت‌های هسته‌ای گذاشته است.کشورهایی که امروز روبه‌روی این فعالیت ایستاده‌اند، روزگاری نخستین رآکتور را به ایران هدیه داده و برای توسعه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش، از حاکمان وقت، حمایت می‌کردند.
فعالیت هسته‌ای ایران سال‌هاست که با زندگی مردم گره خورده است. دیگر کمتر کسی هست.که خبری از فعالیت‌های هسته‌ای ایران و حاشیه‌های آن به گوش‌اش نرسیده باشد.