9
چهار شنبه 28 آذر 1397
شماره 7556
درنگ
23023630
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

آفتاب در میان سایه

درنگ
وقتی به قاسم هاشمی‌نژاد فکر می‌کنم چه یادم می‌آید؟ ‌جز شعرهای دفتر «تک‌چهره در دو قاب» پررنگ‌ترین چیزی که هاشمی‌نژاد را با آن به‌یاد می‌آورم.
ویژه
یک سال از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گذشته بود. انقلاب از یک‌سو درگیر جنگ بود و از سوی دیگر اغتشاشاتی در گوشه و کنار کشور، دولت را به‌خود مشغول می‌کرد.
«حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی» از بزرگ‌ترین مراکز تولید محصولات فرهنگی در دهه 60 به‌شمار می‌رفت.حوزه در زمینه گرافیک، نقاشی و مجسمه، انتشارات و تولیدات سینمایی و نمایشی فعال بود. مجموعه پوسترهای «هفته جنگ» هر‌ساله توسط حوزه به 3زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر می‌شد.
انتقال آیت‌الله خامنه‌ای به بیمارستان پس از سوء قصد  در مسجد ابوذر
داستان نبرد صاحبخانه‌ها و مستأجر‌ها پر از روایت‌های تکراری است. برای مستأجرجماعت فرقی نمی‌کند خانواده‌ای در قلب تهران دهه 90 باشند یا مردمی اهل تهران سال 60؛ همیشه دغدغه‌ای به نام هراس از اجاره‌نشینی و صاحبخانه در زندگی‌شان جاخوش کرده است، فقط شکل و شمایل این ترس از سالی به سال دیگر تغییر می‌کند.
* فروردین1360: سال1360 با ترورهای منافقین آغاز شد. آیت‌الله عبدالرحیم ربانی شیرازی نماینده امام در استان فارس و عضو فقهای شورای نگهبان در 8 فروردین ترور شد.
صاحبان بعضی مشاغل از زمان پیدایش تا پایان جهان بدون تغییر به کاسبی‌شان ادامه می‌دهند. گدایی یکی از این حرفه‌هاست. وقتی به شیوه‌های گدایی در 37سال پیش نگاه می‌کنید.

جنگ، جنگ‌زدگان مهاجرت

* به‌یاد آنهایی که روزی واژه جنگ‌زده به زندگی‌شان اضافه شد و با گذشت 30سال از پایان جنگ همچنان در سرگشتگی به‌سرمی‌برند
باشو، غریبه کوچکی بود که جنگ او را از خانه‌اش در جنوبی‌ترین نقطه کشور به روستایی در شمال کشور پرتاب کرد؛ به نقطه‌ای که حتی زبانشان را هم نمی‌دانست و تصورشان از جنگ تنها همانی بود که در تلویزیون و اخبار می‌دیدند.
آخرین‌جادوی‌حضور

آخرین‌جادوی‌حضور

«اعدامی» اولین فیلم سینمایی پس از انقلاب است که جای کمدی ناخواسته بودن به مفهوم سینمای کمدی نزدیک می‌شود.
رجعت‌به‌درون
رجعت‌به‌درون
گرچه کار تولید مجموعه چاووش تا چندین شماره پس از هشتمی ادامه یافت و اگرچه دور و نزدیک از فرامرز پایور تا دیگران، چراغ تولید و اجرای موسیقی در سال۱۳۶۰ همچنان روشن نگه داشته شد.

سال هلو

داستان نبرد صاحبخانه‌ها و مستأجر‌ها پر از روایت‌های تکراری است. برای مستأجرجماعت فرقی نمی‌کند خانواده‌ای در قلب تهران دهه 90 باشند یا مردمی اهل تهران سال 60؛ همیشه دغدغه‌ای به نام هراس از اجاره‌نشینی و صاحبخانه در زندگی‌شان جاخوش کرده است.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
مدیریت سگ‌های ولگرد بعضی مشکلات کشور اینطوری است که از زمان مادها تا الان وجود داشته و لاینحل به‌نظر می‌رسد. یکی از این مشکلات نحوه مدیریت سگ‌های ولگرد است؛ مسئله‌ای که از دید خبرنگاران معضل بزرگی بوده و چون هیچ سازمانی متولی آن نمی‌شده کار به اینجا رسیده که در روزنامه بازتاب داشته.
در میان برنامه‌های آموزشی سال‌های اول انقلاب، حسن نیر‌زاده1362-1307 با اجرای برنامه«برو بچه‌های پشت پنجره» که از شبکه یک سیما پخش می‌شد، جایگاه قابل‌توجهی داشت.
در آن‌سوی مرزهای شرقی ما، بهشت مواد‌مخدر و تریاک جهان واقع شده است. به همین نسبت، مرزهای شرقی ما و دیگر راه‌های مواصلاتی کشورمان، می‌تواند درگیر قاچاق مواد‌مخدر هم باشد که کم‌و‌بیش درگیر هم هست.