• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 28 آذر 1397
کد مطلب : 41563
+
-

ریزنویس

خبرهای‌کوتاه‌اجتماعی ازسال60


 مدیریت سگ‌های ولگرد   بعضی مشکلات کشور اینطوری است که از زمان مادها تا الان وجود داشته و لاینحل به‌نظر می‌رسد. یکی از این مشکلات نحوه مدیریت سگ‌های ولگرد است؛ مسئله‌ای که از دید خبرنگاران معضل بزرگی بوده و چون هیچ سازمانی متولی آن نمی‌شده کار به اینجا رسیده که در روزنامه بازتاب داشته. در این خبر همراه با عکسی از محله خانی‌آباد‌نو با حضور یک کودک معصوم و چند توله سگ «در‌به‌در» آمده که اگر مسئولین فکری به حال سگ‌ها نکنند اتفاق چند‌ماه پیش تکرار خواهد شد که طی آن «‌40، 30سگ در باغی قدیمی به کودکی 3ساله حمله، او را تکه تکه کردند و خوردند»؛ یعنی اخبار در همین حد سر راست نوشته می‌شده و روحیه ملت در این حد قوی بوده.

چه‌کسی گاوها را یتیم کرد؟  یکی از بدشانسی‌های ایران در طول تاریخ همسایه بد بوده؛ یعنی همین الان هم اگر نگاه کنید 4 تا همسایه درست و حسابی نداریم و این پاشنه آشیل همیشگی ما بوده. یکی از مضرات این همسایه‌های بی‌بخار این است که عرضه نگهداری گاو و گوسفند هم ندارند و بعد از انقلاب دوست داشته‌اند احشام‌شان را به ما بیندازند! حالا اینکه قیمت گوشت قرمز داشته بالا می‌رفته خیلی مهم نیست. آنچه اهمیت دارد اینکه مأموران توانسته‌اند این قاچاق را کشف و خنثی کنند و سپس چاق‌و‌چله‌هایش را به حراج بگذارند تا با فروش 222راس گاو و گوسفند قیمت‌ها بشکند که خب طبیعتا اتفاق خاصی نیفتاده. از آن طرف تعدادی گاو و گوسفند هم مراقبین خودشان را از دست می‌دادند که چون روحیه‌شان خراب بوده برای ذبح و ... استفاده نمی‌شدند و ورزشکاران آبادانی از آنها سرپرستی می‌کردند که انصافا دمشان گرم. جدی! 

سرکه گرفتن از الکل  دانشمندان ایرانی از همان اوایل انقلاب علاقه زیادی به مهندسی معکوس و شکافت زنجیره‌های مولکولی داشتند. همین حس باعث شده بود تا مدیرعامل شرکت «استلک» اعلام کند نیروهایش می‌توانند از مشروبات الکلی مکشوفه الکل و سرکه سفید تولید کنند! به گفته جورج گراگورگیان با این راه حتی یک قطره مشروب الکلی حیف و میل نمی‌شده و همه‌اش سود بوده و تازه روزانه 2میلیون تومان مالیات هم به جیب دولت ریخته می‌شده است. از سرنوشت این طرح خبری در دست نیست ولی هر چی بوده می‌توانسته نوبل شیمی را از آن دانشمندان ایرانی کند.

باند قاچاق ارز    الان را نبینید که دلار ارزان است و هیچ‌کس به آن محل نمی‌گذارد! سال 60 جاعلان و کلاهبرداران و قاچاقچیان به دلار 15، 10تومانی رحم نمی‌کردند و مثل چی دست به قاچاق ارز می‌زدند و تازه سند و گذرنامه هم جعل می‌کردند! یکی از این باندهای مخوف را سپاه پاسداران منهدم کرده و در اطلاعیه‌اش آمده که همه عوامل این باند با رژیم سابق در ارتباط بوده‌اند و هدفشان براندازی بوده و اگر کسی خبر دیگری دارد به آنها اطلاع دهد. لذا نتیجه می‌گیریم قاچاق ارز ربطی به ارزش آن ندارد و یک جور بیماری مسری است.

 اعدام جوجه و مرغ توسط ضدانقلاب  واحد مرکزی خبر گزارش داده که نیروهای ضدانقلاب در شیراز اقدام به معدوم کردن 13100جوجه و مرغ کرده‌اند. ظاهرا این کار با خوراندن آب و دانه مسموم به انجام رسیده و معلوم نیست که ضدانقلاب چرا چنین کاری کرده‌اند و مشکلشان با مرغ و جوجه‌ها چه بوده. هر چه هست شواهد نشان می‌دهد ضدانقلاب در اوایل دهه 60 به هیچ‌چیزی رحم نمی‌کرده و از راه کمبود مرغ و جوجه هم به ملت فشار می‌آورده تا مردم موقع سفر به شمال جوجه نداشته باشند و سفر کوفتشان شود!

اولین قطار برقی  غیر از مشکلات، یک سری وعده‌ها هم بوده که از دهه‌ها پیش مسئولان داده‌اند و هنوز به جایی نرسیده؛ مثلا راه‌اندازی قطار برقی. آن موقع قرار بوده با برقی کردن لوکوموتیوهای خط تبریز - جلفا، مسیر به سمت برقی‌شدن راه‌آهن کشور و توسعه و پیشرفت باز شود لکن الان بعد از این همه سال هنوز هم لوکوموتیوهای گازوئیلی با خنده از روبه‌روی ما رد می‌شوند و به سمت مقصد حرکت می‌کنند.

 آغاز فروش سکه  یکی،دو سال اول انقلاب آن‌قدر سر بانک‌ها شلوغ بوده و حساب و کتاب زیاد که وقت نمی‌شده سری به سکه و فروش آن بزنند. مردم اما دلشان سکه می‌خواسته و نمی‌دانستند با پول‌هایشان چه‌کار کنند. به همین دلیل اواخر سال، بانک ملی اعلام می‌کند که اگر همه‌‌چیز جور شود، از بهار سال بعد سکه فروشی را آغاز می‌کنیم و با قیمت هر قطعه 3500تومان در خدمت‌تان خواهیم بود. این تاریخ می‌تواند سرآغاز خرید و فروش سکه بعد از انقلاب باشد که البته نهایتا به جای خوبی نرسید و کاش سر بانک‌ها همانطور شلوغ می‌ماند! در رابطه با میزان پول‌های مردم هم می‌توان به این نکته اشاره کرد که اسفند سال 60 ، 2مستخدم زن از صاحبخانه‌شان 5میلیون تومان طلا و جواهر دزدیده بودند! یعنی معادل 1428سکه تمام بهار آزادی که با قیمت الان می‌شود بیش از 5میلیارد تومان!

این خبر را به اشتراک بگذارید