9
یکشنبه 15 مهر 1397
شماره 7497
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
مقاله آقایان محسن گودرزی و آرش نصر‌اصفهانی درباره وضعیت تهران در سال ۱۳۵۶ به نکات بسیار مهمی اشاره دارد. مضامین این گزارش متعدد و متنوع است و پرداختن به آن در یک یادداشت به تنهایی کافی نیست. من می‌کوشم در این یادداشت کوتاه به یکی، دو مطلب اصلی آن اشاره کنم. اول باید به این نکته اشاره کنم که ما در پرداختن به مسائل و مشکلات امروز، گذشته را چندان مورد توجه قرار نمی‌دهیم.
کنترل و هدایت نظام‌های شهری در جهان به سوی توسعه، نیازمند مدیریت یکپارچه است؛ روندی که امروز در شهر نابسامان تهران، «مدیریت صدپارچه» جایگزین آن شده‌است و نتیجه‌ای جز کمبود و اتلاف منابع، ‌موازی‌کاری و نارضایتی شهروندان در پی نداشته‌است. سیدمحمود میرلوحی معتقد است که مدیریت یکپارچه شهر تهران قرار نیست معجزه‌ کند، اما دست‌کم می‌تواند بسیاری از گره‌های این شهر را باز و از موازی‌کاری و اتلاف منابع جلوگیری کند.
برای روز جهانی کودک 16مهر یادمان باشد می‌توانیم روی موزه عروسک‌های ملل حساب کنیم. چنین فرصتی کم پیش می‌آید که آدم جایی را در شهر پیدا کند که در آن هم کودک خوشحال باشد و هم بزرگ‌تر سر ذوق بیاید. مثلا نهایتش باید به‌مناسبت روز جهانی کودک، با کودک بروید باب‌اسفنجی، شلوار ‌مکعبی با عینک ‌سه‌بعدی نگاه کنید که در این فرایند هم نمی‌توانید حداقل ذوق‌کردن کودک را از پشت عینک ببینید.
تأمین مالی پروژه‌های شهری با روش‌های متنوع برای ارائه خدمات و امکانات با کیفیت به شهروندان، اهمیت خود را بیش از پیش نمایان ساخته است اما حتما در مسیر تردد روزانه‌تان به محل کار با کارگاه‌های عمرانی و سازه‌های نیمه‌‌کاره‌ مواجه شده‌اید.
برنامه‌های نوسازی در تهران از دهه 40 آغاز شد و در دهه‌های بعد نیز طرح‌های جسته و گریخته در این زمینه ارائه شد. اما می‌توان گفت که برنامه‌های نوسازی در شهر تهران به آن شکل ملموس و عملی، پیشینه کمی دارد.
افزایش جمعیت، پایتخت ایران را در آینده تبدیل به چه شهری می‌کند؟

تهران 1400؛ شهر16‌میلیون‌ نفری

پیش‌بینی‌هایی درباره جمعیت آینده تهران و مشکلات پیش‌رو
تازگی‌ها، نقشه راه پنج‌ساله سوم تهران که وضعیت این شهر یا دست‌کم وضعیت آرمانی این شهر تا سال1402 شمسی را مشخص می‌کند، بررسی شده و از سال بعد، یعنی 1398شمسی، اجرایی خواهد شد. فعلا در سال پایانی برنامه دوم شهری مرتبط با تهران هستیم. در برنامه سوم، 40‌مأموریت برای 4حوزه سرمایه‌گذاری، ساکنان کم‌برخوردار، فساد شهری و انحرافات سازمانی پایتخت تعریف شده که باید دنبال شود.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
چرا در ایران و به‌خصوص کلانشهرها، بیشتر سرمایه‌های افراد حول ساختمان‌سازی مصرف می‌شود؟
نقش پژوهش در توسعه پایدار شهری، بسیارمهم و انکارناپذیر است به‌طوری که می‌توان از آن به‌عنوان نیروی محرک توسعه نام برد
با پژوهشی که 40سال پیش آینده تهران را پیش‌بینی کرده چگونه می‌توان مواجه شد؟ می‌خواهیم پا را فراتر از پژوهش مورد اشاره نهیم و اینگونه طرح کنیم.