9
یکشنبه 14 مرداد 1397
شماره 7448
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

مثل پدرت نباش

گفت‌وگو با سیما فردوسی درباره آموزش مهارت‌های زندگی به بچه‌ها
کودکان در یادگیری رفتارها بیشترین تأثیر را از چه کسانی می‌گیرند؟
ویژه
چرا مردم‌ ایران قانون‌گریزند؟ با توجه به اینکه انسجام هر جامعه‌ای، توجه به قانون و رعایت آن است، تمایل ما به فرار از حفره‌های قانونی است. در فرهنگ لغت، آنومی به‌معنای بی‌قانونی و بی‌هنجاری است.
در همه این سال‌ها، تهران پرچمدار تخلفات رانندگی بوده که با توجه به شماره‌گذاری‌شدن 4میلیون خودرو در پایتخت، منطقی به‌نظر می‌رسد.
در سال 1379بود که چشم ایرانیان، به جمال انیمیشن‌هایی روشن شد که بامزه بودند و حرفه‌ای ساخته شده بودند.
بزرگ‌ترین خطری که در ایران تهدیدتان می‌کند «رانندگی ایرانی‌ها در جاده یا حین عبور از خیابان غیرقابل پیش‌بینی است و محتمل‌‌ترین خطری است که در ایران تهدیدتان می‌کند و کنترل آن نیز خارج از توان شماست. ت
البته شهروند تعریفی دیگر دارد؛ کسی که عضو یک کشور است و از قوانین آن کشور تبعیت می‌کند؛ پس یک روستایی هم می‌تواند شهروند محسوب بشود.
هنوز سخنان کش‌دار و گوهربارش از حافظه شنیداری‌مان پاک نشده که درباره درست صحبت کردن در صفحه اینستاگرامش داد سخن داده است.

دندان قروچه روی دم اژدها

درباره عادت‌های چرکی که هر لحظه در خیابان‌های شهر دیده می‌شوند
درست در همین لحظه که نگاهت از این کلمه‌ها می‌گذرد، هزاران و هزار دستمال سفید در هوا رها شدند. کسی آمار دقیقش را نمی‌داند. اینطور آمارهای رمانتیک به درد هیچ‌کس نمی‌خورد. کسی نمی‌داند.
خشم اتومبیل‌ها

خشم اتومبیل‌ها

چرا مهربان‌ترین مردم جهان پشت فرمان تبدیل به هیولا می‌شوند؟/ گفت‌وگو با سعیده آذرپیوند ؛روانکاو
داستان فحاشی‌ها و لجبازی‌ها و بدرفتاری‌ها و زورگویی‌های مردم هنگام رانندگی، داستان قدرت است.
همه‌چیز سر جایش است
قانون‌گرایی یا قانون‌گریزی شهروندان چه تأثیری در سرنوشت کشورشان دارد؟
پژو 405نقره‌ای را طوری دوبله پارک کرده که ماشین شاسی‌بلند کنار جدول نمی‌تواند از پارک خارج شود. خبری از راننده نیست. درها را قفل کرده و رفته پی کارش. دزدگیر هم فعال است انگار که ماشین ساعت‌هاست اینجا پارک شده و اصلا حقش هست که اینجا باشد.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
برای خیلی از ما پیش آمده‌است که در خیابان‌‌های شهر مجبور به تحمل رفتار زننده دیگران شده‌ایم و حتما برایتان پیش آمده‌است که پس از تذکر دادن، با برخوردی زننده‌تر از رفتار اول مواجه شده‌باشید؛ کسی جلوی پایتان آب‌دهان می‌اندازد، وقیحانه به چشمتان نگاه می‌کند و به راهش ادامه می‌دهد یا شاید یک کیسه زباله، مانند نارنجکی که از طبقه بالای یک ساختمان به پایین پرتاب شده، جلوی پایتان منفجر شود.
اگر بخواهیم صرفا به یک عادت زشت در محیط‌های عمومی اشاره کنیم که در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی به‌شدت مشاهده می‌شود باید سراغ عادت صحبت‌کردن با موبایل حین رانندگی برویم. کمتر فیلم و سریالی را می‌بینیم که در آن کاراکتر‌ها موقع رانندگی با موبایل صحبت نکنند.
رعایت حقوق و حدود آزادی‌های فردی، بخشی از حقوق شهروندی و یکی از مسائلی است که به‌طور رسمی و با گزینش «دستیار»ی در این امر از سوی ریاست‌جمهوری، قرار است وارد حوزه آگاهی‌رسانی به شهروندان ایران شود.