04
سه شنبه 14 فروردین 1403
شماره 9059
اقتصاد
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

ثبات قیمت برق برای خوش‌مصرف‌ها

انرژی
با استمرار سیاست‌های تشویقی و تنبیهی دولت در حوزه انرژی، امسال هم قرار نیست نرخ برق برای مشترکان پایبند به الگوی مصرف تغییر کند، اما همزمان مشترکانی که بالاتر از الگو مصرف می‌کنند یا بد‌مصرف هستند، درصورت اصلاح‌نکردن رفتار مصرفی خود باید مبالغ بیشتری به‌عنوان بهای برق مصرفی بپردازند.
ویژه
آمارهای وزارت کار نشان می‌دهد در سال 1402، درمجموع 775هزار فرصت شغلی جدید در کشور ایجاد شده که یکی از نشانه‌های بهبود فضای کسب‌وکار است و به پایین‌آمدن نرخ بیکاری کمک کرده است.
در مذاکرات مزد1403، برای نخستین بار مقرر شده که حق عائله‌مندی 500 هزار تومانی به کارگران پرداخت شود.
قوانین کلیدی همچون «اجرای سیاست‌های اصل۴۴»، «قانون تسهیل در صدور مجوزهای کسب‌وکار»، «قانون تامین مالی تولید»، قانون «جهش تولید دانش بنیان و جهش تولید مسکن» می‌تواند به رشد تولید و رفع موانع تولید کمک کند.
نگاه
نامگذاری سال1403 به‌عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم توسط رهبر معظم انقلاب، تکلیف و وظیفه همه دستگاه‌های اجرایی و نهادها را در برون‌سپاری بنگاه‌های اقتصادی خود، مشخص کرده است.

راهکار های تحقق شعار سال

کارشناسان بر این باورند برای تحقق اهداف سال1403 که با نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده باید سیاست‌های اصل44 به جد پیگیری و خصوصی‌سازی‌ بازنگری شود
گزارش
مقام معظم رهبری سال1403 را با نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کردند. این ششمین سال متوالی است که ایشان بر رشد تولید تأکید می‌کنند.

پیش‌بینی تورم نزولی تا پایان سال

نرخ تورم سالانه در پایان اسفند 1402با کاهشی 6.9واحد درصدی به 40.7درصد رسید و انتظار می‌رود که امسال سطح عمومی قیمت‌ها در طول ماه‌های پیش رو در کانال 30درصد نوسان داشته باشد و اگر بانک مرکزی سیاست ضدتورمی خود را ادامه دهد رسیدن به نرخ تورم سالانه زیر 30درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه به حوالی 20درصد دور از انتظار نخواهد بود.
ساختمان‌های بدمصرف آبی پایان کار نمی‌گیرند
شرط جدید وزارت نیرو برای ساختمان‌های در دست ساخت نشان می‌دهد که مدیریت مصرف آب در بخش خانگی وارد فاز تازه‌ای شده است؛ چرا که احتمال جدی وجود دارد که ساختمان‌های نوسازی که مصرف آب بالایی داشته باشند، پایان کار نگیرند.
PDF اقتصاد
کوتاه اقتصاد
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه حداکثر زمان صدور پروانه در برنامه هفتم توسعه ۳‌ماه است، از برنامه نوسازی حداقل ۱۵۰هزار واحد در سال جدید خبر داد.