04
یکشنبه 14 اسفند 1401
شماره 8729
اقتصاد
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

راه عبور، ریاضت آبی

چهره روز
محمد شریعتمدار، رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران می‌گوید: ما شاهد کاهش قابل توجه رواناب‌های سطحی و افت مداوم تراز آب‌های زیرزمینی در کشور، بروز پدیده فرونشست زمین، خشک‌شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها، بروز پدیده ریزگردها و تهدید پایداری سرزمینمان هستیم و این اتفاقات توأم با افزایش جمعیت و تغییر اقلیم، مسئله آب را به ابرچالش کشور تبدیل کرده است.
ویژه
مرکز آمار می‌گوید میانگین خالص سالانه یک خانوار شهری در سال 1400 به 92.5 میلیون تومان رسیده که نسبت به سال قبل 48.9 درصد رشد کرده و متوسط هزینه یک خانوار روستایی هم 15.9 میلیون تومان برآورد شده که رشدی 52.4 درصدی را نشان می‌دهد.
بورس
مدیرعامل فرابورس ایران از آغاز پذیره‌نویسی نخستین اوراق قرض‌الحسنه بازار سرمایه خبرداد و گفت: تامین مالی صورت گرفته در این پذیره‌نویسی، نقدینگی لازم برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به آحاد جامعه را بدون نیاز به سپرده‌گذاری و بدون قرار گرفتن در نوبت دریافت وام فراهم می‌کند.

بخت راه‌آهن بوشهر - شیراز باز می‌شود؟

به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات لازم، پیشرفت فیزیکی پروژه ریلی بوشهر - شیراز پس از 15 سال فقط 10 درصد بوده است
حمل‌ونقل
یکی از خبرهای خوب سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در جریان سفر به استان بوشهر، تأمین اعتبار یک میلیارد دلاری برای تکمیل مسیر ریلی بوشهر - شیراز بود که بعد از 15سال می‌تواند مطالبه مردم بوشهر در اتصال به راه‌آهن سراسری را محقق کند.

واگذاری سهام عدالت به جاماندگان

متولدین1402 به بعد 2میلیون تومان سهام می‌گیرند
نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال1402، دولت را موظف کردند از محل باقیمانده سهام دولت نسبت به واگذاری سهام عدالت به همه جاماندگان اقدام کند.
الزامات جهش تولید خودرو
خبر: عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره برنامه و اهداف این وزارتخانه برای تولید خودرو در سال آینده، گفت: هدف‌گذاری تولید برای سال1402 تولید یک‌میلیون‌و800هزار دستگاه خودرو است و با این اتفاق، بازار خودرو در سال آینده رقابتی می‌شود.
واردات
بانک مرکزی اعلام کرد: نرخ ارز مبنای حقوق و عوارض گمرکی براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ همان ارز نیمایی یعنی بر‌مبنای دلار 28هزار و 500تومانی است و در سال آینده هیچ تغییری نخواهد کرد.
PDF اقتصاد
کوتاه اقتصاد
ترکیب دیروز معاملات بازار سهام