25
شنبه 13 دی 1399
شماره 8126
ویژه نامه سالگرد سردار سلیمانی
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

سلاح سردار

در میان سرداران بزرگ جنگ، شهید سردار سلیمانی را شاید بتوان تنها الگو دانست که نسل سوم انقلاب در زمان حیات این سردار، بی واسطه با روحیات، خلقیات و رشادت‌های او عجین شده، از سلیمانی الگویی ساخته اند که بدیلی برای آن نیست.
ویژه
طی یک سال گذشته سؤالات متعددی درباره وضعیت محور مقاومت پس از ترور سردار قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد مطرح شده است.
حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل است که سابقه تصدی سفارت ایران در بحرین را در کارنامه دارد.
بلافاصله پس از ترور شهید سردار سلیمانی و همرزمان ایشان در فرودگاه بغداد در بامداد 13 دی‌ماه 98، پاسخ به آمران و عاملان این عملیات تروریستی در ابعاد مختلف در دستور کار جمهوری اسلامی قرار گرفت؛ حمله موشکی به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق و تصویب قانون در مجلس با عنوان «انتقام سخت» تنها بخشی از پاسخ ایران طی یک سال گذشته بوده است.
قاب خاطره
سردارقاسم سلیمانی ۲۰اسفندماه سال۱۳۳۵در روستای قنات‌ملک از توابع رابر کرمان در یک خانواده کارگری چشم به جهان گشود. ۱۱سال بیشتر نداشت که پس از پایان تحصیلات ابتدایی به کرمان رفت.
ابعاد نفوذ فرمانده نیروی قدس سپاه در مناسبات سیاسی غرب آسیا شاید تا سال‌ها در زمره طبقه‌بندی‌های نظامی قرار گیرد، اما آثار این نفوذ و همچنین حاکمیت سردار بر دل‌های مردم ایران و منطقه، عیان است.

غیرت مالک باقی ‌است

«ملت ایران یاد و نام شهید عالی‌مقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او به ویژه مجاهد بزرگ جهان اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت»
از خون شهید سلیمانی نخواهیم گذشت

از خون شهید سلیمانی نخواهیم گذشت

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق پیش از تصدی این مسئولیت، سال‌ها در نیروی قدس سپاه مشاور سردار قاسم سلیمانی بود. او بر این باور است که روابط ایران و عراق وابسته به اشخاص نیست ضمن اینکه سردار قاآنی همان مسیر سردار سلیمانی را دنبال می‌کند. مسجدی در مصاحبه با همشهری روایتی از نخستین دقایق حمله موشکی به ‌خودروی سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس تا برگزاری مراسم تشییع و عملیات حمله ایران به عین‌الاسد را بیان کرده است که در ادامه می‌خوانید.
سردار ملی
سردار ملی
روایت مشی فردی و سیاسی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه تا واپسین سال‌های حیات او نیز همچون فعالیت‌های برون‌مرزی‌‌اش در جبهه مقاومت منطقه‌ای پررمز و راز و پنهان از دست‌اندازی‌های سیاسی و مقاصد باندی بود. نفوذ سیاسی سردار شهید قاسم سلیمانی در مراوداتش با عالی‌ترین مقامات نظام از این منظر در بالاترین حد تامین منافع ملی دنبال شد و توانست اعتماد مقامات را در تکیه به قدرت رأی و مشورت او جلب کند. این مرز باریک هیچ‌گاه در توفان‌های سیاسی به لغزشگاه حب و بغض‌های سیاسی سردار سلیمانی نینجامید.
PDF ویژه نامه سالگرد سردار سلیمانی
کوتاه ویژه نامه سالگرد سردار سلیمانی
اگرچه یگان خدمتی مشترکی نداشتند و یکی در نیروی دریایی فرمانده بود و دیگری در لشکر نیروی زمینی سپاه ولی بسیاری از عملیات‌‌های جنگ تحمیلی ۸ساله خاطرات حسین علایی را به یاد و نام سردار شهید قاسم سلیمانی گره زده است.