• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 13 دی 1399
کد مطلب : 120639
+
-

زندگینامه حاج‌قاسم

از قنات ملک تا بغداد

از قنات ملک تا بغداد

سردارقاسم سلیمانی ۲۰اسفندماه سال۱۳۳۵در روستای قنات‌ملک از توابع رابر کرمان در یک خانواده کارگری چشم به جهان گشود. ۱۱سال بیشتر نداشت که پس از پایان تحصیلات ابتدایی به کرمان رفت. پس از اخذ دیپلم به شغل بنایی مشغول شد و بعد‌ها فعالیت خود را به‌عنوان پیمانکار در اداره آب کرمان آغاز کرد.

1-پیروزی انقلاب و عضویت در سپاه
هنگام پیروزی انقلاب اسلامی در سال1357 حاج‌قاسم 22سال داشت. او پس از انقلاب به‌صورت افتخاری به عضویت سپاه کرمان درآمد. پیش از آغاز دفاع‌مقدس و با شورش کرد‌ها به مناطق غرب کشور رفت. در حوادث انقلاب اسلامی ایران با روحانی مشهدی به نام رضا کامیاب آشنا شد که او را وارد جریانات انقلاب کرد. سهراب سلیمانی، برادر شهید می‌گوید که او یکی از گردانندگان اصلی راهپیمایی‌های کرمان در زمان انقلاب بود.

2-آغاز جنگ تحمیلی و فرماندهی حاج‌قاسم
هنگامی که عراق در سال۱۳۵۹ به ایران حمله کرد، حاج‌قاسم سلیمانی چندین گردان از کرمان را آموزش داد و به همراه آنها راهی مناطق عملیاتی جنوب کشور شد. او حتی در دوره‌ای فرماندهی سپاه آذربایجان غربی را نیز برعهده داشت. با خاتمه یافتن شورش‌ کردها به کرمان بازگشت و فرمانده پادگان قدس سپاه کرمان شد.

3-تاسیس لشکر ثارالله
او در سال1360 با پیشنهاد شفاهی سردار شهیدحسن باقری، تیپ جدیدی از نیروهای کرمان را تشکیل داد که اندکی بعد در زمستان سال۶۱ به لشکر۴۱ ثارالله ارتقا یافت که شامل نیروهایی از کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان می‌شد. لشکر۴۱ ثارالله به فرماندهی حاج‌قاسم جزو لشکرهای خط‌‌شکن سپاه در سال‌های دفاع‌مقدس بود. او در عملیات‌های مختلفی همچون والفجر۸، کربلای۱، کربلای۵، تک‌شلمچه و چندین عملیات دیگر بسیار موفق عمل کرد که حاصل آن کارنامه‌ای درخشان در این دوران بود.

4-مبارزه با اشرار و قاچاقچیان
اگر برای بسیاری از همرزمان قاسم سلیمانی، جنگ در تابستان سال۶۷ به پایان رسید، ولی برای او آغاز دوران جدیدی در میادین نبرد بود. سردار حاج‌قاسم سلیمانی پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال۱۳۶۷ به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی ایران هدایت می‌شدند. او تا قبل از انتصاب به فرماندهی سپاه قدس، با باندهای قاچاق مواد‌مخدر در مرزهای ایران و افغانستان می‌جنگید.

5-ارتقا به درجه سرلشکری توسط فرمانده کل قوا
سال۱۳۸۹ بود که سردار سرتیپ پاسدار حاج‌قاسم سلیمانی به جهت خدمات فراوان خود از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده معظم کل قوا و رهبر انقلاب اسلامی با یک درجه ارتقا به درجه سرلشکری رسید.

6-نیروی قدس سپاه و انتخاب به‌عنوان دومین فرمانده این نیرو
سردار حاج‌قاسم سلیمانی در سال1376 با حکمی از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب پس از سردار احمد وحیدی به‌عنوان دومین فرمانده این نیرو انتخاب شد. او در این نیرو، فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه تقویت و گسترش فعالیت‌های محور مقاومت داشت و در پیروزی حزب‌الله لبنان در جنگ 33روزه با رژیم صهیونیستی نقش بسزایی ایفا کرد. درواقع این فعالیت‌های سردار سلیمانی در کنار شهیدعماد مغنیه بود که سبب قدرتمندتر شدن این نیرو و ناکامی رژیم صهیونیستی در رسیدن به اهداف خود درخصوص فلسطین و همچنین لبنان شد. سردار سلیمانی نقش کلیدی را در تقویت نفوذ ایران در خاورمیانه به‌ویژه در ناآرامی‌های منطقه‌ای معروف به بیداری اسلامی (بهار عربی) ایفا کرده است.

7-حضور در عراق و سوریه و مبارزه با داعش
شاید بتوان سال‌های مبارزه با داعش در سوریه و عراق را مهم‌ترین و مؤثرترین بخش از زندگی شهیدسلیمانی درنظر گرفت. با ظهور داعش در سوریه، شهرها و روستاهای این کشور به جز دمشق به‌عنوان پایتخت و چند منطقه لاذقیه و طرطوس یکی پس از دیگری سقوط کرده و به کنترل داعش درآمد. در یک برش زمانی، بیش از نیمی از خاک سوریه در کنترل داعش بود. در همین حال، داعش در سودای گسترش قلمروی خود از مرزهای سوریه گذشت و وارد عراق شد. در زمان اندکی موصل سقوط کرد و داعش تا عمق خاک عراق و تا فلوجه، تکریت، سامرا و حتی به مرزهای ایران رسید. علاوه بر دمشق، اربیل و بغداد نیز در معرض تصرفات و کشتارهای وحشیانه و بی‌وقفه داعش قرار گرفتند. در اینجا بود که سپاه قدس به فرماندهی سردار شهیدقاسم سلیمانی و مجموعه نیروهای مقاومت در منطقه با اقدامات مستشاری و میدانی مانع از سقوط کامل سوریه و عراق توسط شیطانی‌ترین گروه تروریستی جهان شدند. مقامات عراق و اقلیم کردستان عراق و نیز مقامات سوریه بارها و بارها به نقش ایران و سردار سلیمانی در جلوگیری از سقوط اربیل، بغداد و دمشق اذعان کرده‌اند. در شکل‌دهی و مدیریت جبهه مقاومت متشکل از پاسداران انقلاب اسلامی، حزب‌الله لبنان، رزمندگان افغانستانی فاطمیون، پاکستانی زینبیون و عراقی حیدریون و سپس حشدالشعبی عراق، نقش سردار شهید ایرانی بی‌همتا بود. تصاویر حضور میدانی یک مرد میانسال با لباس‌های خاکی و بی‌آلایش و بدون هیچ‌گونه درجه و علائم نظامی در میانه و دوشادوش سربازان مقاومت از ملیت‌های مختلف امروز ماندگار است. این تصاویر نماد حضور سردار سلیمانی در خطوط مقدم مبارزه با داعش بود. تکرار این تصاویر، داعش را به پایان خود نزدیک کرد وبا به‌دست گرفتن ابتکار عمل توسط نیروهای مقاومت ورق مبارزه برگشت و سلسله شکست‌های داعش در میادین نبرد آغاز شد.

8-دریافت نشان ذوالفقار
در ۱۹اسفند۱۳۹۷ آیت‌الله خامنه‌ای، نشان ذوالفقار - عالی‌ترین نشان نظامی ایران - را به سلیمانی اهدا کرد. طبق آیین‌نامه اهدای نشان‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران، این نشان به فرماندهان عالی‌رتبه و رؤسای ستاد‌های عالی‌رتبه در نیرو‌های مسلح اهدا می‌شود که تدابیر آنها در طرح‌ریزی و هدایت عملیات‌های رزمی موجب حصول نتایج مطلوب شده باشد.

9-شهادت
بامداد جمعه ۱۳دی‌ماه۱۳۹۸ در حمله پهپادهای آمریکایی به 2خودرو در اطراف فرودگاه بغداد، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس، معاون حشدالشعبی و تنی چند از اعضای حشدالشعبی در این حمله هدف قرار گرفتند و به‌شهادت رسیدند. سردار سرتیپ پاسدار حسین جعفری‌نیا، سرهنگ پاسدار شهرود مظفری‌نیا، سرگرد پاسدار هادی طارمی و سروان پاسدار وحید زمانیان از شهدای پاسدار همراه سردار سلیمانی بودند.

تشییع پیکر سرداران شهید
رهبر معظم انقلاب اسلامی درپی شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی 3روز عزای عمومی در کشور اعلام کردند. در بخشی از پیام رهبر انقلاب در پی شهادت حاج‌قاسم آمده است: «انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه دیشب آلودند. شهیدسلیمانی چهره بین‌المللی مقاومت است و همه دلبستگان مقاومت خونخواه اویند.» مراسم تشییع پیکر سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و همرزمانش با حضور مسئولان و در میان حزن و اندوه عمیق مردم در شهرهای مختلف ایران و عراق از 14 تا 18دی‌ماه برگزار شد. در 14دی مراسم تشییع در بغداد، کاظمین، کربلا و نجف با حضور انبوهی از جمعیت عزادار برگزار شد و در ایران هم در شهرهای اهواز، مشهد، تهران، قم و کرمان پیکر سردار شهید تشییع شد. 16دی‌ماه با حضور جمعیت میلیونی مردم تهران، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب بر پیکر مطهر سپهبد شهیدسلیمانی و همرزمانش، نماز را در دانشگاه تهران اقامه کردند. در ۱۷دی۱۳۹۸، در جریان مراسم تشییع سردار سلیمانی در زادگاه خود در کرمان، به‌دلیل ازدحام جمعیت، 62نفر از افراد تشییع‌کننده شامل ۳۵ مرد و ۲۱زن جان خود را از دست داده و به شهادت رسیدند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید