21
شنبه 14 بهمن 1396
شماره 7313
پرونده
23023683
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

در دنیای تو ساعت چند است؟

یادداشت
«شما دعوتید به مهمانی‌ای که شبیه هیچ مهمانی‌ای نیست.» و حالا که بعد از یک ‌سال دارید دفترچه یادداشت روزانه‌تان را ورق می‌زنید و رسیده‌اید به روزهای مهمانی سال قبل، دوباره به این جمله فکر می‌کنید که هر سال درست در همین روزها به یادتان می‌آید و این هم البته چیز عجیبی نیست.
ویژه
«مصادره» به‌عنوان قدم اول فیلمسازی بلند داستانی «مهران احمدی»، قدم محکم، استاندارد، قابل اعتنا و البته مخاطب‌پسند و همزمان منتقدپسند است.
«امیر» به نویسندگی و کارگردانی نیما اقلیما یکی از 3فیلم اولی حاضر در سی و ششمین جشنواره فجر است که به‌خصوص از وجه جلب توجه هیأت انتخاب؛ در میان خیل فیلم اولی‌هایی که رد شدند، می‌تواند حائز اهمیت باشد.
گفت وگو
کامبوزیا پرتوی در سال‌های اخیر اگرچه در زمینه فیلمنامه‌نویسی فعال بوده است، کمتر دست به ساخت فیلم در مقام کارگردان زده؛ آن هم پس از موفقیت «کافه ترانزیت» در جشنواره فجر و حضورش در اسکار 2007 به‌عنوان نماینده ایران.
الان فضا برای فیلمسازی همه مهیاست. مسئله‌ و مشکلی از طرف دولت وجود ندارد و بیشتر افراد هم دارند فیلم می‌سازند. به هرحال به یک نکته هم توجه داشته باشید؛ اینکه یک مقدار این رفتن به گذشته و نوستالژی گذشته نباید این قدر شدید و عمیق باشد که ما از تقوایی‌های امروز غافل شویم.
جشنواره از راه می‌رسد. یا باید به استقبالش برویم یا مرثیه سر‌دهیم بابت بلایی که بر سر فجر آمده و آزمون و خطاهایی که تمامی ندارد. در هر دو حال واکنش‌مان تازگی ندارد! یعنی هر سال افراد و گروه‌های مختلف هر دو نوع واکنش را از خود بروز می‌دهند.
پیشنهادها و پیش‌بینی‌هایی برای جشنواره فجر

در جست‌وجوی جادوی پرده نقره‌ای

جشنواره
خسرو نقیبی:در این سال‌ها به‌نظرم خط‌بندی‌های جناحی و سیاسی و صدالبته برچسب‌هایی مثل فیلم دولتی و فیلم شخصی هرساله پررنگ‌تر شده و جای تقسیم‌بندی «فیلم خوب» و «فیلم بد» را گرفته است.
بازیگری هنر است آقای دی‌لوئیس، خانم آدینه!

بازیگری هنر است آقای دی‌لوئیس، خانم آدینه!

می‌توانند هنرمند باشند اگر بازیگری هنر است؛ چنان چون دانیل دی‌لوئیس، مریل استریپ، حسن فتحی و سوسن تسلیمی. نکته اما این است که الزامات بازیگری تنها نرمش و انعطاف‌های فیزیکی نیست، کار بازیگر آفرینش و خلق شخصیت در زیست و زایش موقعیت و معنای یک اثر هنری است.
ویترین‌سازی علیه جریان‌سازی
ویترین‌سازی علیه جریان‌سازی
فهرست فیلم‌های بخش مسابقه را برای چندمین بار مرور می‌کنم و از خودم می‌پرسم برای دیدن چه فیلم‌هایی مشتاقم و برای تماشای چه فیلم‌هایی بعید است وقت بگذارم؟ خاطرات سال‌های گذشته و تجربه مستمر حضور در جشنواره را که مرور می‌کنم، از یک چیز مطمئن می‌شوم؛ اینکه اشتیاق به تماشای خیلی از فیلم‌ها وقتی جذاب‌تر می‌شود که شرایط تماشای آنها در جشنواره به دشواری برخی از دوره‌ها نباشد.
گفت و گو
صدایش یادآور همه نوستالژی‌های سینماست؛ از «غلامرضا»ی «مادر» گرفته تا زامپانو«جاده» و «حمزه»ی «محمد رسول‌الله». او دوبلور شاه‌نقش‌هایی بوده که خاطره‌بازی با سینما بدون آنها بی‌معناست.