9
شنبه 25 آذر 1396
شماره 7271
ویژه‌نامه
۲۳۰۲۳۰۰۰
02123023900
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

همشهری: صدایی که می‌ماند

25 سالگی همشهری
محمود صدری | این سخن قدیمی هنوز هم تازه است: «همشهری پدیده تاریخ مطبوعات ایران است.»
ویژه
یونس شکرخواه | می‌شود در کتابخانه ملی گشتی زد و با مثلا فرهنگ شرق آسیا آشنا شد؟
حسن نمکدوست | پاسخ کلی، که همه به آن واقفیم، اکسیری همیشگی و جهانی است:
علی‌اکبر قاضی‌زاده | قرار بود روزنامه همشهری، غیرسیاسی، روان و خوش آب‌ورنگ باشد و شهرنشینی و شهروندی را رواج دهد. داشتیم پس از پایان جنگ قد‌راست می‌کردیم و به فضای بیشتری برای دم‌زدن نیاز داشتیم.
فریدون صدیقی: راه‌های مختلفی برای رسیدن به دامنه‌های کوه وجود دارد اما یک قله بیشتر وجود ندارد؛ قله‌ای که مدت‌هاست همشهری بر آن ایستاده است.
ابراهیم افشار: این 8 سالی که با نشریات همشهری کار کرده‌ام تنها یک مدیرعاملش را از نزدیک دیده‌ام که کاش نمی‌دیدم. طرف نه گذاشت نه برداشت و با تبختر و تفرعن تمام به خبرنگارانی که عینهو غلامان زرخریدش به گردش نشسته بودند گفت: «خبرهای کوتاه را با فرقون بریزید تو صفحه».
در بیش از 2 دهه گذشته تعداد زیادی از افراددر انتشار روزنامه همشهری همکاری داشتند و همکاران قدیمی این روزنامه دیگر به روزهای بازنشستگی خود نزدیک می شوند. صفحه آراهای روزنامه همشهری هم در کنار دیگر همکاران این روزنامه نقش مهمی در بالندگی این رسانه داشتند. خاطرات برخی از همکاران صفحه آرای روزنامه را از روزهای ابتدایی انتشار همشهری بخوانید.
درباره سرنوشت بزرگ‌ترین مجموعه رسانه‌ای کشور

بیست و شش سال با مردم

تجربه نابی بود؛ درست مثل تماشای تلویزیون‌های رنگی بعد از عصر تلویزیون‌های سیاه‌ و سفید؛ مثل حس تماشای فیلم‌های ناطق بعد از عصر سینمای صامت. تولد نخستین روزنامه رنگی تاریخ رسانه ایران نیز چنین حسی داشت. حالا، بیش از ربع قرن از آن تجربه ناب گذشته است. در سالروز تولد نخستین روزنامه رنگی ایران، بازخوانی کودکی و نوجوانی و بلوغ روزنامه و مؤسسه همشهری، خالی از لطف نخواهد بود.
همشهری؛ پایه‌گذار نسل جدیدی از روزنامه در کشور

همشهری؛ پایه‌گذار نسل جدیدی از روزنامه در کشور

​​​​​​​25سال پیش همین روزها بود که روزنامه همشهری با مجموعه‌ای از روزنامه‌نگاران حرفه‌ای متولد شد؛ تولدی که صرفا به‌معنای ورود یک روزنامه جدید به عرصه مطبوعات نبود و دستاوردهایی فراتر از یک تولد ساده را به همراه داشت.
مکتب همشهری غرض سیاسی نداشت
مکتب همشهری غرض سیاسی نداشت
فرهت فردنیا، دبیرسابق گروه اقتصادی روزنامه می‌گوید همشهری به ماموریت اولیه‌اش بازگردد
این روزنامه‌نگار 58 ساله دانش‌آموخته اقتصاد است و در زمان تأسیس روزنامه همشهری، سمت دبیری گروه اقتصاد را به‌عهده داشت.
25 سالگی همشهری
حالا 26سال از روزی که نخستین روزنامه تمام رنگی کشور مقابل دیدگان تهرانی‌‌ها قرار گرفت می‌گذرد.

راز تاب‌آوری

25 سالگی همشهری
علی اصغر محکی | همشهری را مردی میانسال، عاقل، میانه‌رو و آرام دریافته‌ام. برای جامعه‌ای که عادت به زودمرگی مطبوعات دارد،

همشهری باید روزنامه «مردم» بماند!

25 سالگی همشهری
محمدرضا زائری | روزنامه همشهری در آغاز کار خود با تفاوت‌ها و جذابیت‌هایی مثل رنگ و عکس و کوتاه‌نویسی، ، روزآمدی خود را نشان داد.

پیشگام در طرح اقتصاد رقابتی

25 سالگی همشهری
محمدصادق جنان‌صفت | روزنامه همشهری بدون تردید یک نقطه عطف در تاریخ معاصر روزنامه در ایران به‌حساب می‌آید که همکاران دور و نزدیک درباره آن از دریچه‌ها و زاویه‌های گوناگون می‌نویسند.
PDF ویژه‌نامه
کوتاه ویژه‌نامه
سیدجواد رسولی | عکسی را به‌خاطر دارم از اواخر دهه70 از یک کیوسک در شهری دور شاید مثلا برلین یا پاریس که در آن روزنامه همشهری در کنار روزنامه‌هایی از همه جای جهان قرار گرفته؛ در کنار گاردین، نیویورک‌تایمز، دیلی‌تلگراف، آساهی، تایمز هند و... .
محمد قوچانی | روزنامه‌خوانی نسل من با اطلاعات و کیهان شروع شد و ما «اطلاعات»ی بودیم!
محمد جباری | آیا ممکن است روزی روزگاری پرتیراژترین روزنامه ایران، همشهری برای همیشه کاغذ و چاپ را کنار بگذارد؟