24
دو شنبه 17 آذر 1399
شماره 8104
صفحه چهارم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

دومین جشنواره سراسری تئاتر فجر

تشکیل کمیته نقد و بررسی
تئاتر
دومین جشنواره سراسری تئاتر فجر، پیش از آنکه فرصتی برای اجرای نمایش‎هایی از سراسر ایران باشد، فرصتی برای همکاری نهادهای نوپای انقلاب و جنگ در زمینه‎های فرهنگی و هنری است.
ویژه
بی‎‌‎شک آنگاه که حسین علیزاده در خانه زیرزمینی‎‌‌‎ خیابان فلسطین به‎‌‎کار ساخت‌وپرداخت قطعات موسیقی برای مثنوی‎‌‎خوانی ابتهاج مشغول بود، نمی‎‌‎دانست خیلی زود گفت‎‌‎وگوی درونی‎‌‎اش در چنین سطح و کیفیتی به حقیقت می‎‌‎پیوندد؛ نجوایی که می‎‌‎گفت: «باید با موسیقی‎‌‎ کاری کنم که دوست و دشمن از من متأثر شوند».
سینما
با کنار رفتن مهدی کلهر که قصد همکاری و همراهی با بازماندگان سینمای فارسی را داشت و کمال حاج سیدجوادی که در دوره‌گذار ترجیح داد تا حد امکان همه‌‌چیز را مسکوت بگذارد،
در سال‎های ابتدایی دهه60، 2روزنامه عصر «اطلاعات» و «کیهان» و 2روزنامه صبح «جمهوری اسلامی» و «صبح آزادگان» به همراه 8هفته‎‌‎نامه «سروش»، «جوانان امروز»، «اطلاعات هفتگی»، «راه زینب»، «زن روز»، «امت»، «اتحاد» و «اتحاد مردم» اصلی‎‌‎ترین نشریات دردسترس مردم بودند.
شهریور سال1362 بود که کریم امامی به همراه همسرش، گلی امامی -که هر دو دست به قلم بودند و تجربه کار در «مؤسسه انتشارات فرانکلین» را داشتند-  با سرمایه خودشان و چند نفر دیگر، کتابفروشی «زمینه» را در جایی دورتر از مرکز کتابفروشی‎‌‎ها، در ضلع جنوبی میدان تجریش در حوالی چهارراه حسابی افتتاح کردند؛ کاری که در روزگار جنگ و تنگناهای ‎‌‎معیشتی معلوم نبود تا چه حد می‎‌‎تواند موفق باشد.

انقلاب در میدان انقلاب تثبیت می‌شود

نصب یادمان میدان انقلاب با طراحی ایرج اسکندری و اجرای فریدون صدیقی
تجسمی
ایرج اسکندری جوان، از دانشکده هنرهای تزئینی فارغ‎‌‎التحصیل شده بود؛ جایی‎‌‎که محمدحسن شیددل درس نقاشی دیواری را تدریس می‎‌‎کرد.
PDF صفحه چهارم قرن
کوتاه صفحه چهارم قرن
«گاوخونی» نقطه شروع نویسندگی جعفر مدرس‌صادقی نبود، نقطه عزیمت او بود به‎‌‎عنوان نویسنده‎‌‎ای صاحب ‎‌‎سبک و دنباله‎‌‎دار.
رواج قالب‎‌‎های سنتی، به‎‌‎ویژه غزل، مثنوی و رباعی، یکی از تبعات انقلابی است که بازگشت به ارزش‎‌‎های سنتی را سرلوحه خود قرار داده.