24
دو شنبه 27 مرداد 1399
شماره 8015
صفحه چهارم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

فارسی غریزی

مستعان در حلقه روشنفکری ایرانی راه نیافت اما آشکارا زبانش راه خود را میان نخبگان باز کرد
نام مستعار م. حمید در مجلات و روزنامه‌های دهه دوم سده، تضمین فروش و مشتری و مخاطب بود و این همه چیزی بود که نثر و زبان و داستان حسینقلی مستعان را از دیگران چند وجب بلندتر می‌کرد.
ویژه
عاشق گل و گیاه بود؛ خوش داشت زمانی که از چیدن پر و بال مخالفان رضاشاه و جماعت روزنامه‌نگار فارغ می‌شد، قیچی باغبانی به‌دست بگیرد و شاخ و برگ اضافه گیاهانش را هرس کند.
با نمایش «لیلی و مجنون» در فروردین۱۳۱۶ فقط در یک سینمای تهران، پرونده فیلمسازی عبدالحسین سپنتا بسته می‌شود.
آگهی /2

اقبال؛ روایت دوم

نوجوان 15ساله مدیر «اقبال» شد
در 1308نوشتیم که چطور حاج رحیم خوانساری مقدمات آغاز به‌کار انتشارات اقبال را فراهم کرد و حال به داستان فرزند و نوادگان او می‌رسیم.
برخاستن ققنوس  از خاکستر شعر

برخاستن ققنوس  از خاکستر شعر

نیما یوشیج در سال۱۳۱۶ ققنوس را منتشر می‌کند و چالش حقیقی شعر سنتی و شعر نو آغاز می‌شود
«ققنوس مرغ خوشخوان، آوازه جهان آواره مانده از وزش بادهای سرد بر شاخ خیزران بنشسته است فرد بر گرد او به هر سر شاخی پرندگان»
سه نمایش در یکشب
سه نمایش در یکشب
اثری از گرمسیری را نقشینه کارگردانی می‌کند
اعلان اجرای سه نمایش با یک بلیت نوشته علی‎اصغر گرمسیری و کارگردانی غلامحسین نقشینه. البته در آن زمان هنوز واژه کارگردان باب نبوده و از غلامحسین نقشینه با عنوان «مدیرمسئول» این نمایش یادشده است.
PDF صفحه چهارم قرن
کوتاه صفحه چهارم قرن
روح‌الله خالقی که به‌واسطه‌ عدم ‌همراهی‌‌اش با نگرش خاص مین‌باشیان نسبت به آموزه‌های موسیقی، از «هنرستان عالی موسیقی» به وزارتخانه منتقل شده بود، در طول دوران کارمندی‌اش دست به‌کار نوشتن کتابی درباره‌ آموزه‌های نظری موسیقی شد که جلد اول آن با نام «نظری بموسیقی» با موضوع قواعد و کلیات موسیقی در سال۱۳۱۶، جلد دوم شامل تاریخ و قواعد موسیقی ایران در سال۱۳۱۷ و جلد سوم با نام مستقل «هماهنگی موسیقی هارمونی در تناسب و توافق اصوات» در سال۱۳۲۰ منتشر شد.