24
سه شنبه 1 تیر 1400
شماره 8250
صفحه‌آخر
23023607
02123023900
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
تابستان به جز گرما، با خودش بوی کولر آبی و پوشال خیس می‌آورد. وسیله ای که 9 ماه از سال در حال استراحت است و همین 3 ماه تابستان- اگر پدرها بگذارند- قرار است خانه را خنک کند و از گرما نجاتمان دهد.
زیر لب خوانده بود: برای مرگ این قصه کسی گریه نخواهد کرد و حالا همین زمزمه زمستانی، سرود آغاز تابستانش است.
مرتضی آدم عجیبی بود. هیچ کارش به آدمیزاد نمی‌خورد. همه‌‌چیز را زیبا می‌دید. هر سال در آخرین روز بهار مثل همه بازیکن‌های حرفه‌ای که سر چوب بیلیارد و میان انگشتانشان گچ می‌مالند و بعد آن‌را تمیز می‌کنند، گچ میان انگشت‌های شست و سبابه‌اش را پاک می‌کرد و بعد کفش‌های پاتیناژش را می‌آورد تا با هم روی یخ‌های سالن سر بخوریم.
فروغ فرخزاد: وزن باید باشد، باید باشد. [اینجای گفت‌وگو، مهدی اخوان‌ثالث، پیرو بحثی مفصل و دامنه‌دار در رابطه با ضرورت توسل به وزن در شعر، می‌گوید اگر وزن را از شعر بگیریم اسم دیگری باید بر آن گذاشت و ممکن است این دیگر شعر نباشد.]
بچه‌سال که بودیم، تابستان برای ما زودتر از موعدش شروع می‌شد، از اواخر خرداد، وقتی امتحانات ثلث سوم تمام می‎‌شد. شاید شما هم یادتان باشد، این تصویر تکراری را؛ بازی پرسروصدای بچه‌ها در حیاط خانه و مادر که تلاش می‌کرد فرزندان را ساکت کند تا چرت نیمروزی پدر زیر باد کولر پاره نشود.
موقعیت جغرافیایی، اقلیم و آب و هوای تهران را باید ازجمله دلایل مقبولیت آن به‌عنوان آخرین استقرارگاه پایتختی ایران دانست. ایران در مجموع کشوری کم‌آب بوده و بخش بزرگی از این سرزمین در مناطق گرمسیری واقع شده است.

دلمان را خنک کنید

مارگریت دوراس در ابتدای رمان باران تابستان می‌گوید: «من برای تمام کارهایی که با همین دست‌هایم انجام شده ارزش قائلم، و همینطور برای رنجی که متحمل شده‌ام؛ و اینک: فهمیده‌ام که همه‌‌چیز باطل است.
PDF صفحه‌آخر
کوتاه صفحه‌آخر
در بین میوه‌های تابستانی، هندوانه جایگاه بالاتر و ارج و قرب بیشتری دارد چرا که می‌تواند یک تنه و به تنهایی از گرمازدگی نجاتمان دهد و خستگی یک روز گرم تابستانی را به در کند.