• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 15 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99872
+
-

چطور در خودرو از کرونا در امان بمانید

پزشک همشهری
چطور در خودرو از کرونا در امان بمانید


علی ملائکه ـ  روزنامه‌نگار و پزشک

 ماشین‌ شما در این زمانه شیوع ویروس کرونا به یک حباب محافظ برای شما هنگام بیرون رفتن بدل شده است اما باید به فکر پاک کردن درون ماشین‌تان از ویروس‌های کرونا هم باشید.
پاک کردن ماشین را باید از سطوحی که بیش از همه لمس می‌شوند، شروع کنید؛ ازجمله دستگیره‌های بیرونی و درونی درها، فرمان ماشین، دنده، دسته چراغ‌ راهنما و دسته برف‌پاک‌کن، دکمه‌های رادیو و ضبط، روکش‌های صندلی‌ها، اهرم‌های مربوط به تنظیم صندلی راننده و مسافر، کمربند ایمنی، آینه‌ها، دسته‌های صندلی راننده و مسافر، دستگیره‌های ایمنی.
برای پاک کردن بخش‌های گوناگون ماشین می‌توانید از محلول آب و صابون و محلول‌های الکلی مثلا محلول‌های حاوی دست‌کم ۷۰درصد ایزوپروپیل الکل استفاده کنید.
همان قاعده ۲۰ثانیه برای شستن دست با آب و صابون برای پاک کردن سطوح داخلی ماشین هم با آب و صابون صادق است. فرآورده‌های ضدعفونی‌کننده دیگر هم باید مدتی روی سطح بماند تا اثر خودش را بر ویروس‌ها بگذارد؛ بنابراین پیش از زدودن آن مدتی صبر کنید.
اغلب روکش‌های چرم طبیعی یا مصنوعی صندلی‌ها دارای پوشش محافظ از جنس اورتان هستند، بنابراین فرآورده‌های الکل‌پایه اگر زیاد رویشان به‌کار برده شود، به آنها آسیب می‌زند. بنابراین آب و صابون ایمن‌ترین محلول برای پاک کردن صندلی‌های پارچه‌ای یا چرمی است. روکش صندلی را به آرامی با آب و صابون بسایید اما این کار را با شدت زیاد انجام ندهید. مقدار کمی آب به‌کار ببرید تا کوسن زیر روکش صندلی خیس نشود.
نکته مهم بعدی فاصله فیزیکی میان افراد داخل ماشین است. فضای یک ماشین خانوادگی معمولی حدود ۳مترمکعب است (یک‌دهم اندازه یک اتاق خواب معمولی). اگر 4 یا 5 نفر درون این فضای کوچک قرار بگیرند، حفظ فاصله فیزیکی ناممکن است.
بالاخره اینکه ماشین‌های امروزی برای اینکه کمترین سروصدای بیرون به درونشان راه بیابد، کاملا درزبندی می‌شوند؛ در نتیجه میزان هوای تازه‌ای که به درون ماشین راه می‌یابد، خیلی کم است. اگر پنجره‌های ماشین بالا باشد، ذرات هواپخش حاوی ویروس کرونا که با سرفه افراد وارد فضا می‌شود، درون آن تجمع می‌یابد. برای جلوگیری از این وضعیت، کافی است شیشه حتی یک پنجره را اندکی در حد 7،8 سانتی‌متر پایین بکشید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید